Paikalliset

Turun kaupunki funikulaari-kohusta: Vastaavanlaista markkinointikampanjaa emme olisi itse pystyneet keksimään ja tekemään, saati maksamaan

RAKENTAMINEN Turku aikoo tuotteistaa rinnehissin jollain tavalla ja ottaa kaupunkilaisilta hyviä ideoita vastaan.

Teemu Nurmi

Turun kaupungin viestintäjohtaja Saara Malila sanoo, että helmikuinen some-kohu Kakolanmäkeen tulevan funikulaarin eli rinnehissin hytin ulkomuodosta oli Turulle hyväksi. Hänen mukaan nyt lähes kaikki suomalaiset tietävät, mikä on funikulaari ja että Suomen ensimmäinen sellainen on Turussa. Jokainen turkulainen ja Turkuun tulija haluaa varmasti kokeilla funikulaaria, Malila uskoo.

– Siitä tuli siis hittituote jo ennen käyttöönottoa. Vastaavanlaista markkinointikampanjaa emme olisi itse pystyneet keksimään ja tekemään, saati maksamaan. Olemme siis kiitollisia kohusta, joita ei pidä ylipäänsäkään pelätä, viestintäjohtaja kommentoi.

Malilan mielestä Turun kaupunki hyödynsi julkisuuden jo kohupäivinä erinomaisesti.

– Olimme mukana kansan kohinassa ja jatkoimme sitä kaupungin omin sanoin ja tavalla kertomalla, että kyllä vanhalle vankila-alueelle hiukan rouheampi menopeli tarvitaankin. Teimme myös nopeasti kuvan, jossa turkulaisten rakastama ja tuttu, mutta samoin aika rouhean näköinen Föri tunnustaa rakkautensa uudelle naapurilleen. Jaoimme myös nopeasti uusia kuvia ja videoita funikulaarista, jotka sitten nousivat myös valtakunnan mediaan, hän perustelee.

– Sen sijaan olemme jatkossa tarkempia sen suhteen, miten kaupungin verkkosivuille, sosiaaliseen mediaan ja esityksiin laitetaan ja medialle annetaan kuvia vasta suunnitteilla olevista asioista. Sanan havainnekuva sijaan pitää käyttää sellaisia määreitä kuin ”taiteilijan hahmotelma tulevasta asiasta”, ”luonnos” tai ”havainnekuva ei välttämättä vastaa lopullista tuotetta”. Tämä oli meille funikulaari-kohun suurin oppi.

Turun kaupunki ja Visit Turku miettivät nyt yhdessä, kannattaako funikulaari tuotteistaa eli tehdä aiheesta vaikkapa kasseja, t-paitoja, leluja tai kahvikuppeja.

– Tuotteistamme sen jotakin. Katsotaan, ehdimmekö tehdä jotain jo avajaisiin keväällä. Otamme mieluusti turkulaisilta designereiltä ja kaupunkilaisilta ylipäänsä hyviä ideoita vastaan, Saara Malila toteaa.

Funikulaari on nyt tunnettu, mutta sen tarkka sijainti ei ole tuttu kaikille turkulaisille eikä ainakaan kotimaisille saatika ulkomaalaisille turisteille. Turun tehtävä on nyt pohtia, miten sijainti viestitään ihmisille ja millaiset opasteet täytyy laittaa muun muassa keskustaan, Aurajokirantaan ja satamaan.

– Se on hyvin tärkeä seikka ja on parhaillaan työn alla, viestintäjohtaja vakuuttaa.

Funikulaarin opaskyltteihin liittyy opastamista kehittävä Opastamisen ekosysteemi -hanke, joka hakee parhaillaan tarjouksia ja ehdotuksia kokeiluun, jossa parannetaan matkailijoita kiinnostavien kohteiden löytämistä ja niihin opastamista. Yksi kohteista on Kakolan funikulaari.

– Tulleista tarjouksista kokeillaan mahdollisesti yhtä tai useampaa kevään aikana.

Se, minne funikulaari vie alhaalta, on tällä hetkellä vielä työmaana. Kakolanmäellä on asuntoja, kahvila vankilanjohtajan talossa, vappuna uudelleen avautuva ravintola ja panimo Portsan puoleisella seinustalla. Riittävätkö ne syyksi matkustaa rinnehissillä ylös?

– Uskon, että funikulaari riittää itsessään houkuttelemaan väkeä kyytiinsä, ja jatkossa, kun Kakolanmäki kehittyy entisestään, kerrotaan sen olevan kiinnostava, ilmainen ja nopea kulkuväline alueen palveluihin. Funikulaari palvelee myös alueen kehittymistä, koska sen mukanaan tuoma liikenne ja julkisuus lisää varmasti yrittäjien haluja kehittää Kakolanmäelle uusia palveluja, Turun kaupungin viestintäjohtaja Saara Malila kertoo.

Funikulaari

Miehittämätön hytti, toimii kuin tavallinen kiinteistöhissi. Ihminen tilaa hytin napista ja jos se on paikalla, avautuu liukuovi suoraan. Kabiinissa on painonappi, josta valitaan, mennäänkö ylös vai alas. Hytissä on kaksi istuinta ja merkintä invapaikalle.

Funikulaari kulkee 110 metrin matkan noin minuutissa. Hytti kulkee 2 metriä sekunnissa.

Hytistä tullaan ylä- ja alaasemalla pois toisesta liukuovesta ja toisesta uudet matkustajat astuvat sisään.

Funikulaari kulkee kello 6-23 ilman aikataulua, mutta sen voi halutessaan ohjelmoida kulkemaan aikataulunkin mukaan.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Tältä funikulaarin aita näyttää tänään14.2.2019 21.27
Haukuttu funikulaari menee pian piiloon aitojen taakse – "Visiokuvia rinnehissistä ei olisi aikoinaan kannattanut päästää julkisuuteen"9.2.2019 07.00
Haukuttu Turun funikulaarin matkustamo peittyy pian lähes kokonaan suoja-aitojen taakse7.2.2019 19.31

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat