Puheenaihe

S-ryhmä halpuuttaa suomalaisten suosikkiruuan – "Merkittäviä vaikutuksia kansanterveydelle"

Crista Lassfolk-Feodoroff

 

Kalan hinta halpenee muun muassa Prismoissa ja S-marketeissa, kertoo S-ryhmä. Samalla kaupoissa lisätään erityisesti kotimaisten kalatuotteiden määrää.

–  Kala on maukasta ja terveellistä superfoodia. Olemme tunnistaneet kuluttajista kolmen tyylin kalaväkeä: kalapuikkoryhmän, filee-joukon ja kokonaisen kalan taitajat, sanoo valikoimajohtaja Antti Oksa S-ryhmän vähittäiskaupasta.

S-ryhmä haluaa lisätä kalan osuutta suomalaisten ruokapöydissä.

– Suomessa on maailman parhaat kalavedet ja pyydettävää löytyy. Kotimaisen kalan syömisellä on parhaimmillaan myönteisiä vaikutuksia myös vesistöjemme ekologiaan, Antti Oksa sanoo tiedotteessa.

Jatkossa kalan pitäisi olla S-ruokakaupoissa entistä tuoreempaa. Prismoissa ja S-marketeissa tehdään yhteistyötä sesonkiajatteluun erikoistuneen Satokausikalenterin kanssa.

– Myös kala on sesonkiruokaa ja tällä toimenpiteellä tulee olemaan merkittäviä vaikutuksia kansanterveydelle ja -taloudelle sekä tietysti suomalaiselle ruokakulttuurille, Satokausikalenterin perustaja Samuli Karjula kuvaa.

Tällä hetkellä suomalaisille maistuu parhaiten erilaisen lohikalat. Puhtaasti kotimaisista kaloista ykkönen on kirjolohi. Perässä tulevat silakka ja muikku, S-ryhmä kertoo tiedotteessa.

Yli puolet suomalaisista kertoo pyrkivänsä lisäämään kalan osuutta ruokavaliossaan, selviää Kantar TNS Oy:n Ruoka 2018 -raportista.

 

Kuinka usein syöt kalaa?

En pidä kalasta!
54% (981 ääntä)
Kerran viikossa
21% (379 ääntä)
Muutaman kerran kuukaudessa
20% (360 ääntä)
Lähes joka päivä
6% (109 ääntä)
Ääniä yhteensä: 1829

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Eläinjärjestö Animalian ulostulo saa ymmärrystä kalastajalta: "Tuulet puhaltavat nyt niin"18.5.2018 15.30

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat