Puheenaihe

Suomalaisten katseluajasta kilpaillaan nyt kovemmin kuin aikaisemmin – Nämä vaihtoehdot "vastaavat kuluttajien toiveisiin aivan uudella tavalla"

Netflix pyytää sijaintitietoja puhelimella palvelua käytettäessä. Kuvituskuva. Raisa Nerg

Suomalaiset katsovat televisiosisältöjä entistä monipuolisemmin eri laitteilta ja netistä, selviää DNA:n digitutkimuksesta.

– Ihmiset katsovat yhä enemmän ei-perinteistä televisiota, ja erilaisten suoratoistopalveluiden käyttö on kasvussa, kertoo DNA:n laajakaista ja TV-liiketoiminnan johtaja Jarno Haikonen.

Sisältöjen katselu eroaa käytetyn laitteen mukaan.

– Tietokoneelta ja älypuhelimella katsotaan eniten nettivideoita sekä maksuttomia kotimaisia suoratoistopalveluita, televisiosta ilmaiskanavien ohjelmia ja älytelevisiosta monipuolisesti sekä ilmaisten että maksullisten kanavien ja suoratoistopalveluiden sisältöjä.

Ilmaiskanavien lisäksi sisältöjä katsotaan eniten ilmaisten suoratoistopalveluiden (61 %) kautta. Seuraavaksi suosituinta on nettivideoiden (46 %) sekä maksullisten suoratoistopalveluiden (40 %) katselu.

– Ihmisillä on nyt todella paljon erilaisia mahdollisuuksia katsoa ja hallinnoida haluamiaan tv-sisältöjä aikatauluista ja paikasta riippumatta. Operaattoreiden digiboksit vastaavat kuluttajien toiveisiin aivan uudella tavalla, sillä ne tuovat eri lähteistä saatavat sisällöt samaan paikkaan ja mobiilisovellukset tv-ruudulle, Haikonen kertoo.

Netflixin, Viaplayn, C Moren tai vastaavan tv- tai videopalvelun on kahden viime vuoden aikana ostanut verkosta 55 prosenttia suomalaisista. Kyselyyn vastanneista 43 prosenttia on kahden viime vuoden aikana vuokrannut elokuvan netistä.

Tv-, media- ja videosovelluksista YouTube on suosituin, Yle Areena toiseksi suosituin ja Netflix kolmanneksi suosituin.

Suosituinta nettivideoiden ja maksullisten suoratoistopalveluiden katselu on 16–34-vuotiaiden keskuudessa.

– Ilmaiskanavia katsovat hieman enemmän naiset ja vanhemmat ikäryhmät. Miehet puolestaan katsovat hitusen naisia enemmän nettivideoita tietokoneelta. Alle 24-vuotiaat katsovat muita enemmän maksullisia sisältöpalveluita sekä YouTubea ja nettivideoita.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Netflix saa haastajan – uusi ulkomainen suoratoistopalvelu aloittaa Suomessa ensi viikolla: tällaista sisältöä se tarjoaa15.9.2018 20.35

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat