Paikalliset

Ilmiö: Koululaiset ottaneet takapakkia digitaidoissa – Turkulainen rehtori: "On tapahtunut muutos"

Luostarivuoren rehtori Henri Littunen kertoo, että perinteisen tietokoneen käyttö on marginalisoitunut lapsien ja nuorien maailmassa.

Jasmin Koivisto

Peruskoululaisten tietokonetietämys on heikentynyt tablettitietokoneiden ja älypuhelimien yleistyttyä. Ilmiö on huomattu turkulaisissa kouluissa.

Luostarivuoren koulun rehtori Henri Littunen kertoo, että peruskoululaisilla on huomattu puutteita ja vähenevää osaamista tietokoneen käytössä ja Windows-käyttöjärjestelmän ymmärtämisessä.

– Viimeisen kymmenen vuoden aikana on tapahtunut muutos, jossa melkein kaikilla lapsilla ja nuorilla on PC:n sijaan tablettilaite käytössä, ja älypuhelimissa iOS ja Android ovat syrjäyttäneet Windowsin lasten ja nuorten kokemusmaailmassa. Ekaluokkalaisille hankitaan jo älypuhelimet, kuvailee Littunen.

Esimerkiksi Windowsin Käynnistys-valikon käyttäminen ja tekstinkäsittely Officen Wordissa on tuntematonta suurelle osalle nuorille.

– PC on marginalisoitunut lasten ja nuorten kokemusmaailmassa, hän toteaa.

Samaa mieltä on Nummenpakan koulun Aurajoen yksikön rehtori Jukka Laine.

– Perinteiset toimistotyökalusovellukset, kuten Word, ovat haastavampia. Kun ei ole ollut tietokonenäppäimistöä käytössä, silloin ei ole myöskään tuottanut tai muokannut tekstiä samalla tavalla, Laine kertoo.

Hän sanoo, että nuorella voi olla pöytäkone kotona pelaamista varten, mutta se ei tarkoita, että nuori osaisi esimerkiksi ohjelmointia tai tietokoneohjelmia. Verkkotyöskentely on kuitenkin enemmän tuttua ja selkeää.

– Näytä asioita ei tarvitse varsinaisesti opettaa nuorelle, mutta ne opitaan opetuksen ohessa, Laine toteaa.

Luostarivuoressa on kahden päivän orientaatiojakso tietokoneen käyttöön 7. luokkalaisille, jotka saavat PC:t käyttöönsä. Kahden päivän aikana käsitellään muun muassa Office 365 -ohjelmat, pilvipalvelut, tietoturva ja esitysten, kuten Prezin ja PowerPointin, toteutusta.

Luostarivuoressa on vielä jäljellä yksi tietokoneluokka, jota tarvitaan ohjelmoinnin tunneilla.

Littunen kertoo, että suurin osa oppilaista kokee tietokoneen ja Windowsin opettelun mielekkäänä asiana. Oppilaista on hienoa saada kannettava tietokone henkilökohtaiseen käyttöön.

– Seiskaluokkalainen alkaa pikku hiljaa katsoa kohtia toista astetta, lukiota tai ammattikoulua, joten hän ymmärtää sen, että se on välttämätön taito työelämässä ja elämässä muutenkin. Monet kokevat jopa vau-fiiliksen, kun saavat laitteen käyttöön, hän kuvailee.

Vaikka oppilaiden taitotaso on muuttunut, Littusen mielestä peruskoulussa saatava opetus on riittävä, kunhan päätelaitteita hyödynnetään opetuksessa ja oppimisessa säännöllisesti.

– Se ei voi olla oppiaineesta tai opettajasta riippuvaa, käytetäänkö laitetta vai ei, hän toteaa.

Laine painottaa, että yhdenvertaisuuden toteutuminen on tärkeää.

– On tärkeää, että jokainen opetushenkilökuntaan kuuluva hallitsee nämä asiat, jotta voidaan tukea oppilaita oppimisessa.

Peruskoulut

Päätelaitteet hankittiin Turun peruskouluihin porrastetusti, ja elokuusta alkaen ne ovat olleet kaikkien käytössä.

4.–6.-luokkalaisilla on oppimiskäyttöön tarkoitetut tablettitietokoneet.

7.–9.-luokkalaisilla on kannettavat tietokoneet.

Nuoremmilla oppilailla on myös tabletteja yhteiskäytössä.

Opetussuunnitelmassa on, että opetuksessa pitää hyödyntää älylaitteita, muttei se kerro tarkkoja ohjeita esimerkiksi tuntimääristä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Turun peruskouluissa vaihtelevat käytännöt kännykän käytössä – Rehtori puhelinpankista: "Nuorilta yllättävä reaktio"25.9.2019 07.00
Nuoret eivät ole pelkästään teknologiamyönteisiä diginatiiveja – teknologian ei toivota korvaavan ihmisten välistä vuorovaikutusta12.7.2019 10.35
Yläkoululaisten koulukiusaaminen väheni selvästi – nettikiusaamisen kitkemistä tehostettava16.8.2019 10.21

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat