Paikalliset

Turkulainen istutti raitiotien kannattajan ja vastustajan saman pöydän ääreen – Mitä haluatte sanoa toisillenne?

Turkulainen kutsui Marko Heimosen ja Aarne Alameren keskustelemaan Turun joukkoliikenneratkaisusta.

Janne Koivisto

Raitiotie kirvoittaa kovia kommentteja etenkin sosiaalisessa mediassa.

Kun raitiotien kannattaja ja vastustaja kohtaavat kasvotusten, keskustelu pysyy kuitenkin hyvin asiallisena. Vastapuolet löytävät jopa asioita, joista he ovat samaa mieltä.

Tämä kävi ilmi, kun kaupunkilehti Turkulainen kutsui Marko Heimosen ja Aarne Alameren keskustelemaan raitiotiestä.

Marko Heimonen on kaarinalainen Turussa työssä käyvä it-tukihenkilö, joka kirjoittaa usein Turkulaisen mielipidepalstalla. Hänen mielestään paras joukkoliikenneratkaisu olisi seudullinen bussien ja lähijunien kokonaisuus.

Aarne Alameri opiskelee Turun yliopistossa maantiedettä. Hän on puolustanut raitiotietä Raitiotie Turkuun - pikana! -Facebook-ryhmässä.

Aarne, miksi kannatat raitiotietä?

Aarne: – Se on ennen kaikkea kaupunkikehityshanke. Se on myös ekologinen ja taloudellinen vaihtoehto. Ne ovat pääsyyt, minkä takia se on järkevä hanke.

Marko, miksi et kannata raitiotietä?

Marko: – Nykyiset bussit ovat kehittyneet aika paljon. Niiden kapasiteetti riittää. Ympäristöystävällinen bussilinjasto voi olla kaupunkikehityshanke siinä missä raitiotiekin. Turun pitäisi laskea ympäristöystävällisen bussi- ja lähijunaliikenteen kiinteistötaloudelliset hyödyt.

Aarne, riittääkö bussien kapasiteetti?

Aarne: – Tällä hetkellä riittää, mutta tulevaisuudessa ei. Jos Itäharjun ja muiden alueiden kehittäminen toteutuu, kaksinivelbussienkin kapasiteetti loppuu. Vuoroväliä voidaan tihentää viiteen minuuttiin, mutta sen jälkeen liikenne puuroutuu.

Marko: – En ihan allekirjoita tuota. Kaksikerrosbussit ovat yksi vaihtoehto nivelbussien lisäksi. Niitä on 90–130-paikkaisia kolmilla ovilla. Laskelmien mukaan niiden kapasiteetti riittää edelleen vuonna 2050.

Aarne: – Kyse on siitä, halutaanko, että liikenne on luotettavaa. Raitiovaunu voi olla jopa 75 metriä pitkä, ja silloin siihen mahtuu 450 matkustajaa. Vuoroväli voi olla vain kolme minuuttia. Kapasiteetti riittää Turussa ikuisesti.

Marko: – Asiaa on ajateltava myös kustannusnäkökulmasta. Raitiotien tuloja voidaan ennakoida, mutta laskelmiin liittyy isoja riskejä. Bussien ja lähijunien kokonaisuudella saataisiin toimiva joukkoliikenneratkaisu huomattavasti halvemmalla.

Aarne, eikö sinua huoleta raitiotien hinta?

Aarne: – Jos laskelmat tehdään oikein, raitiotie on elinkaarensa aikana kaupungille halvin. Ratikkaselvityksen ongelma on se, että raitiotien 40 vuoden kustannukset on jyvitetty 30 vuodelle ja bussien käyttöikä on venytetty pidemmäksi kuin se todellisuudessa on.

Mitä haluatte sanoa toisillenne?

Aarne: – Suosittelen ennen kaikkea perehtymään ulkomaisiin esimerkkeihin, katsomaan laskelmia tarkasti ja ymmärtämään, miksi muut kaupungit ovat valinneet raitiotien.

Marko: – Tässä ollaan tietysti poteroissa. Se on selvä asia. En vastusta raitiotietä vastustamisen vuoksi vaan olen yrittänyt tuoda esille vaihtoehtoja. Kun sähkö-, akku- ja biokaasutekniikka on kehittynyt niin valtavasti, uutta tekniikkaa kannattaisi hyödyntää niin, ettei tarvitsisi repiä katuja auki.

Aarne: – Siitä olen samaa mieltä, että vaikka ratikka tehtäisiin, bussiliikennettä tulee kehittää ja lähijunaliikenne aloittaa. Lähijunaliikenteen ja ratikan voisi myös yhdistää. Linja voisi kulkea Salosta Kupittaan kautta keskustaan ja edelleen Uuteenkaupunkiin.

Marko: – Tuosta duojunasta (raitiovaunu, joka voi liikennöidä sekä raitiotiellä että rautatieverkolla) ollaan ihan samaa mieltä.

Aarne: – Duojunaa ei ole kunnolla selvitetty. Se pitäisi nostaa esiin tulevaisuudessa.

Keskustelijat ovat samaa mieltä myös siitä, että joukkoliikenteen kehittäminen on tärkeää.

Aarne: – Tällä hetkellä panostukset näyttävät riittämättömiltä, jos halutaan saavuttaa ilmastotavoitteet.

Yhtä mieltä ollaan myös siitä, ettei päätöksentekoa joukkoliikenneratkaisusta pitäisi lykätä loputtomiin.

Marko: – Onhan tämä niin iso hanke, että siitä on hyvä käydä perusteellinen keskustelu, mutta kohtuuton viivyttely ei ole perusteltua.

Pitääkö Turkuun rakentaa raitiotie?

Kyllä
69% (386 ääntä)
Ei
31% (171 ääntä)
Ääniä yhteensä: 557

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

TS: Raitiotie toisi uuden raportin mukaan Turkuun jopa satojen miljoonien rahavirran15.10.2019 09.34
Valtuuston puheenjohtaja hämmästyi kerrosbussikeskustelusta: "Ne eivät millään tapaa korvaa raitiotietä"1.10.2019 07.00
Vihreiden valtuustoryhmän uusi vetäjä yrittää kääntää epävarmat valtuutetut raitiotien puolelle: "Tuo Turulle aivan uutta nostetta"22.6.2019 07.00
Raitiotie toisi Turun kaupungille myös tuloja – ajoimme suunnitellun linjan läpi ja selvitimme ansaintamahdollisuudet: "Tuottaa lopulta ison hyödyn"14.6.2019 07.00
Turun raitiotiepäätös siirtymässä jälleen23.4.2019 13.16
Turun bussien runkolinjasto toteutetaan 2021 – raitiotie-päätös siirtyi5.3.2019 08.36
Turun joukkoliikenneratkaisu tänään käsittelyssä – saako raitiotie vihreän valon?4.3.2019 09.23
Raitiotie ja superbussi lähes tasoissa Turkulaisen kyselyssä, enemmistö ei kuitenkaan halua kumpaakaan – lue perustelut11.1.2019 06.00
SDP: Runkolinjat raitiovaunuetuuksin selvitettävä8.1.2019 09.14

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat