Paikalliset

Turun, Tampereen ja Vantaan ratikoissa iso hintahaitari – Turku keskihintainen

Havainnekuva Turun raitiotiestä.

Turun kaupunki

Kolmen ison kaupungin raitiotiehankkeissa on isoja hintaeroja. Kun Tampere tekee hankkeensa ykkösvaiheessa raitiotietä 15 kilometriä alle 300 miljoonalla, Turun kustannusarvio vajaan 15 kilometrin reitille Varissuolta Raisioon olisi 381 miljoonaa. Vantaalla arvio on kaikkein kallein: Raitiotieinfrastruktuurin kokonaiskustannusarvio varikkoineen on 467 miljoonaa euroa. Sillä summalla rataa valmistuisi 19 kilometriä.

Miksi Tampere pystyy tekemään raitiotietä näin paljon halvemmalla, Tampereen kaupungin raitiotien kehitysohjelman projektijohtaja Ville-Mikael Tuominen?

– Jokainen kaupunki on erilainen. Katuympäristö, johon raitiotietä rakennetaan, vaikuttaa hyvin paljon. Turussa ainakin pohjaolosuhteet ovat Tamperetta vaikeammat. Maarakentaminen on Turun keskustassa lähtökohtaisesti hankalampaa kuin Tampereella.

Tuomisen mukaan lisäkustannuksia aiheuttavat risteämiset valtion rautateiden ja maanteiden kanssa. Sekin vaikuttaa kokonaiskustannuksiin, paljonko raitiotien rakentamisen yhteydessä saneerataan muuta katuympäristöä.

Tuominen muistuttaa, että raitiotien toteuttamisen kokonaishintaan vaikuttavat myös esimerkiksi tarpeet katujen pintamateriaalin tai katuvalaistuksen uusimisesta. Niitä on järkevää tehdä samassa yhteydessä, vaikka eivät olekaan varsinaista raitiotien rakentamista.

– Kallein esimerkki Tampereelta on Hatanpään valtatien haaran rakentaminen. Siinä 700 metrin matkalla raitiotien kustannusosuus on 18,2 miljoonaa.

 

Turun ja Vantaan raitiotie-hankkeet ovat vielä kaukana Tampereen tilanteesta. Vantaan kaupunginvaltuusto päätti 16. joulukuuta, että Vantaan ratikan suunnittelua jatketaan yleissuunnitelman pohjalta. Edellytyksenä on, että valtio sitoutuu 30 prosentilla ratikan suunnittelu- ja toteutuskustannuksiin. Jatkosuunnittelussa tehdään asemakaavamuutokset sekä laaditaan katusuunnitelmat ja sen jälkeen rakentamissuunnitelmat. Vantaalla ratikalle haetaan vielä erikseen investointipäätöstä kaupunginvaltuustolta.

Turun pitäisi tämän vuoden aikana päättää, tehdäänkö toteuttamissuunnitelmat raitiotien rakentamiseksi loppuun saakka. Tähän asti raitiotien suunnittelu on maksanut runsaan miljoonan, mutta jatkosuunnittelu maksaa kymmenkertaisen summan.

Kaarina on pitänyt raitiotietä liian kalliina ja jättäytynyt pois jatkosuunnittelusta, mutta Raisiossa odotellaan, mitä Turku päättää.

Keskeistä Raision kaupunginjohtaja Ari Korhosen mukaan on se, millaisia työpaikkoja seudulle syntyy ja miten autoton liikkuminen esimerkiksi Kupittaalle tapahtuu. Esimerkiksi Tunnin juna edellyttää hyviä yhteyksiä myös Turun kehyskaupungeista.

Korhonen muistuttaa, että Helsingissä on jo hyvä joukkoliikenne, ja Tampere taas rakentaa hyvää vauhtia raitiotietä, johon myös kehyskaupungit pyrkivät mukaan.

– Ottamatta kantaa onko se kiskoilla vai ei, me tarvitsemme seudullisen joukkoliikenneratkaisun. Nyt odotetaan, mikä on Turun ratkaisu, Korhonen tiivistää.

Turun raitiotiesuunnitelma

Turun raitiotien ensimmäisen vaiheen kustannusvaikutukset vaihtelevat 300–384 miljoonan välillä. Kustannukset riippuvat reitin pituudesta. Alhaisin kustannus on reitillä Varissuolta Matkakeskukseen. Kallein vaihtoehto on reitin ulottaminen Varissuolta Raisioon.

Lokakuussa VTT selvitti Turun raitiotien vaikutuksia. Selvityksen mukaan Turun olisi mahdollista kattaa raitiotieinvestoinnista aiheutuvat menot jopa alle kymmenessä vuodessa.

Laskelmat perustuvat muun muassa tonttien myynnistä ja maankäyttömaksuista saatuihin tuloihin. Raitiotie myös kiihdyttäisi väestönkasvua, mikä toisi lisää vero- ja lipputuloja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Kokoomuksen ja demareiden rivit eniten levällään Turun ratikka-kysymyksessä31.3.2019 07.00
Raitsikka vai superbussi Turkuun? Pian se ratkeaa – Turun kaupunginjohtajan esitys on raitsikka 7.2.2019 16.15
Pitäisikö raitiotie rakentaa vai ei? Me kysyimme, tätä mieltä lukijat olivat16.12.2019 20.23

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat