Paikalliset

Kommentti: Turun ei pidä uida ratikkahankkeessa vastavirtaan

Raitiovaunu. Kuvituskuva.

Tomi Kangasniemi / arkisto

Turun asukasmäärä ja joukkoliikenteen matkustajamäärät ovat kasvaneet voimakkaasti 2010-luvulla. Matkamäärien ennustetaan kasvavan lähes 30 prosenttia vuoteen 2050 mennessä.

Turun seutu tarvitseekin joukkoliikenteeseen seudullisen ratkaisun, jolla näihin tarpeisiin vastataan.

Raitiotiessä on paljon hyvää. Se nostaa raitiotielinjan varren kiinteistöjen arvoa ja on bussia ympäristöystävällisempi suuremman kapasiteettinsa ja pidemmän elinkaarensa ansiosta. Sen imago ja matkustajaystävälliyys on myös bussia vahvempi. Moni, joka ei tykkää matkustaa bussissa, matkustaa mielellään ratikalla. Tähän joukkoon kuulun itsekin.

Hintalappu ratikassa tosin on busseihin verrattuna iso. Toisaalta sen lasketaan maksavan itsensä takaisin jopa alle kymmenessä vuodessa.

Monet Turkua suuremmat ja pienemmät kaupungit ympäri Eurooppaa panostavat nyt kiskoihin. Miksei siis Turkukin? Aina ei kannata uida vastavirtaan.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Turun, Tampereen ja Vantaan ratikoissa iso hintahaitari – Turku keskihintainen15.1.2020 10.08

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat