Paikalliset

Funikulaarin huolto- ja ylläpitokustannukset ovat maksaneet toistaiseksi 95 000 euroa – jutussa on arvio, mitä maksuttoman rinnehissin arvioitiin aikoinaan maksavan vuodessa

Funikulaari on Suomessa harvinaisuus, ja tätä kannattaisi hyödyntää niin paljon kuin mahdollista.

Teemu Nurmi

Projektipäällikkö Janne Laine Turun kaupungilta kertoo, että funikulaarin seitsemän ensimmäisen toimintakuukauden aikana sen sähkö, vesi, siivous, vartiointi sekä hissitarkastukset ovat maksaneet yhteensä noin 35 000 euroa.

Hissin kunnossapidosta vastaava taho on laskuttanut noin 60 000 euroa liittyen päivystyskeikkoihin, korjauksiin, koulutuksiin ynnä muuhun sellaiseen.

Joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte antoi maaliskuussa 2017 kaupunginhallitukselle lausunnon, jossa hän kertoi maksuttoman ja maksullisen funikulaarin vaihtoehtojen kustannuksista. Lausunnon mukaan maksuttoman funikulaarin vuosittaiset ylläpito- ja huoltokustannukset olivat silloisen arvion mukaan 100 000 euroa vuodessa. Myös siivous ja vartiointi tiedettiin tulevan kaupungin maksettaviksi.

Maksullinen funikulaari olisi edellyttänyt porttiratkaisut ja lippuautomaatit sekä ylä- että ala-asemalle. Karkea investointikustannusarvio niille oli vajaa kolme vuotta sitten 100 000 euroa ja ylläpidon kustannusarvio oli 20 000 euroa vuodessa. Arvio funikulaarin lipputuloista oli 100 000 euroa vuodessa.

Rinnehissin piti alun perin olla osa Turun seudullista joukkoliikennettä Föliä, mutta kaupunginhallitus päätti kokouksessaan 13.3.2017, että funikulaarin käyttö on maksutonta.

Jos funikulaari muutettaisiin nyt maksulliseksi, sanoo Janne Laine portti- ja lippuautomaattien rakentamisen nykyisille asemille kustantavan Korten arvion mukaisen euromäärän ylläpitoineen kaikkineen, mutta eteen tulisi useita ongelmia.

– Jos funikulaari olisi aikoinaan liitetty Föliin, olisi asemien ulkoseiniin tullut lipunmyyntiautomaatteja ja lippua jollekin lukulaitteelle näyttämällä olisi päässyt asemalle sisään. Mutta miten olisi estetty se, että samalla ovenavauksella ei olisi tullut monta ihmistä? Olisi siis ehkä pitänyt rakentaa lentoasemilta tuttu pyörähtävä portti.

– Pyörätuolilla liikkuvalle pitäisi olla oma portti ja kahden rakentaminen ala-asemalle tuntuu mahdottomalta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Kaupunginvaltuutetut: Kakolan funikulaari saa pysyä ilmaisena22.1.2020 07.00
Funikulaari jämähti taas lauantaina keskelle Kakolanmäkeä - hytti on täynnä ihmisiä6.12.2019 23.49
Kuka ottaa vastuun funikulaarin vioista, ja toimiiko funikulaari talvella? Projektijohtaja vastaa viiteen kiperään kysymykseen13.8.2019 07.00
Nehän ovat kuin kaksi marjaa! – Kakolan funikulaari sai kävelykadulle pikkuserkun, katso kuvat30.7.2019 12.45

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat