Puheenaihe

Alkon raportti: ryypiskelystä siirrytty juomisen somefiilistelyyn ja tiedostavaan juomiseen

Yhä useampi hakee muutoksia juomatapoihinsa ja alkoholinkäyttö on tiedostavampaa, tiedottaa Alko.

Alko

Alkon trendiraportin mukaan erityisen trendaavia asioita ovat nyt seuraavat: Tiedostava alkoholinkäyttö, ilmastokriisin heijastuminen juomavalintoihin, sosiaalinen fiilistely sekä elämyksellisyys juoman ja ruoan yhdistämisessä. Myös juomien aitous ja niihin liittyvien tarinoiden korostaminen on pinnalla, tiedottaa Alko.

Alkoholinkäytön kohtuullisuus ja alkoholin vaikutukset pohdituttavat, kun tietoisuus alkoholinkäytön haitallisista terveysvaikutuksista kasvaa. Yhä useampi hakee muutoksia juomatapoihinsa ja alkoholinkäyttö on tiedostavampaa.

 

Määrän sijaan panostetaan yhä enemmän laatuun ja haetaan elämyksiä, kokemuksia ja näyttävyyttä, joita jakaa myös sosiaalisessa mediassa. Kansainvälisesti on vahvistumassa trendi, jossa haetaan nautintoa ja sosiaalista fiilistelyä visuaalisesti näyttävien juomien avulla.

Raportin mukaan kiinnostus miedompia juomia kohtaan on kasvanut. Tilanteet ja tavat kuluttaa juomia ovat monipuolistuneet ja arkipäiväistyneet. Arkena juominen on yleisesti ottaen viime vuosikymmeninä vähentynyt, kun taas kotona juominen on lisääntynyt.

– Huoli maapallon tilasta on herättänyt monet meistä miettimään, kuinka omissa kulutusvalinnoissaan voi ottaa ympäristöasiat huomioon. Asiakas on yhä tiedostavampi ja vaatii myös tekoja. Myös kuluttajan tiedonjano kasvaa. Tuotteista halutaan tietää lisäaineet, energiasisällöt, hiilijalanjälki tai tuotteen jäljitettävyystiedot pellosta pulloon, toteaa Alkon vastuullispäällikkö Marja Aho tiedotteessa.

 

Alko ennustaa kysynnän nousua uusvanhoille viinimaille kuten Kreikalle, Slovenialle, Kroatialle ja Georgialle.

– Tulemme näkemään kysynnän kasvua vähemmän tunnetuille rypälelajikkeille kuten Assyrtiko, Rkatsiteli ja Alvarinho. Kotimaiset oluet ovat jo nyt in – samaa povaamme siidereille ja marjaviineille. Tisleet, viinit ja panimotuotteet Aasiasta tulevat nekin innostamaan kuluttajia, kertoo tuoteviestintäpäällikkö, Master of Wine, Taina Vilkuna tiedotteessa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

"Lihavan maksalle 1 tuoppi olutta on yhtä haitallinen kuin 4 tuoppia laihalle" – uusi tutkimus varoittaa alkoholin ja vyötärölihavuuden yhteydestä17.9.2019 10.51
Kauppalehti: Hurjat korotukset luvassa taas ensi vuonna – alkoholin verotusta on kammettu ylöspäin jo 8 kertaa 10 vuoden aikana8.7.2019 20.45

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat