Paikalliset

Romanien kokema työsyrjintä nousi rytinällä esiin – Diakin kampanjalle tunnustusta

Julkkikset ryhmäkuvassa romaneina.

Meeri Koutaniemi

Romanien kokeman työsyrjinnän rytinällä esiin nostanut Diakonia-ammattikorkeakoulun Työnimi on kaikkien aikojen menestynein kampanja, joka suomalaisissa korkeakouluissa on toteutettu. Kampanjassa neljä oman alansa vaikuttajaa Jari Sarasvuo, Anne Kukkohovi, Tuomas Enbuske ja Meri-Tuuli Väntsi hakivat kampanjavideolla oman alansa töitä tyypillisin romaninimin laihoin tuloksin.

– Kampanjan myötä romanien kokema työsyrjintä nousi ensimmäistä kertaa koskaan yhteiskunnalliseen keskusteluun tällä laajuudella. Lisäksi saimme todellista muutosta aikaan työelämän rekrytointikäytännöissä, arvioi projektipäällikkö Mertsi Ärling Diakista vuosi kampanjan päättymisen jälkeen.

Anonyymi rekrytointi nousi myös maan hallituksen sekä suurimpien yritysten agendalle.

– Olemme ylpeitä, jos olemme osaltamme voineet myötävaikuttaa suomalaisen työelämän yhdenvertaisuuteen. Sosiaalinen oikeudenmukaisuus on keskeinen korkeakoulumme arvo, toteaa toimitusjohtaja, rehtori Tapio Kujala Diakista.

Mainostoimisto TBWA\Helsingin Diakonia-ammattikorkeakoululle eli Diakille toteuttama kampanja oli luovalle toimistolle mielenkiintoinen ja haastava projekti. Perinteisen mainonnan asemesta päätettiin toteuttaa sosiaalinen kokeilu, jossa pääväestön edustajat saivat kokea henkilökohtaisesti romaniväestön kohtaaman syrjinnän.

Markkinointialan tunnustuksia kampanja saavutti muun muassa Cannes Lions-, Vuoden huiput-, Grand One- sekä Effie Finland -kilpailuissa, ja lisäksi kampanja voitti Vuoden viestintäteko- ja Vuoden rekrytointiteko -palkinnot.

Kampanja toteutettiin osana Nevo tiija – uusi aika -hanketta, joka toimi tiiviissä yhteistyössä Tšetanes naal – koulutuspoluilla -hankkeen kanssa. Molemmat hankkeet saivat rahoitusta Euroopan sosiaalirahastolta.

Molempia hankkeita hallinnoi Diakonia-ammattikorkeakoulu. Työnimi-kampanjan mainostoimistokumppani ja toteuttaja oli TBWA\Helsinki. Kampanjan toisessa vaiheessa Meeri Koutaniemi kuvasi vaikuttajat romaniasuissaan. Taiteen edistämiskeskus (Taike) oli mukana hankkeiden ja kampanjan toteutustiimissä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Yhä useampi romani työllistyy Suomessa – yksi tilastotieto heistä puuttuu silti25.11.2019 15.06
Tunnetut suomalaiset hakivat töitä omalla cv:llä, mutta romaninimellä – näin heille kävi31.10.2018 14.00
Ei asiaa kauppaan, ei tarjoilla ravintolassa – romanien syrjintä edelleen rankkaa10.1.2018 20.00

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat