Paikalliset

Valtio ja kunnat yhteisymmärrykseen Tunnin junan rahoituksesta ja suunnittelusta – Turulle runsaan 10 miljoonan lasku

Kuvituskuva.

Tomi Kangasniemi

Valtio ja kunnat ovat päässeet yhteisymmärrykseen Suomi-radan ja Turun tunnin junan suunnittelua edistävien hankeyhtiöiden perustamisesta sekä eri osapuolten rahoitusosuuksista, tiedotti liikenne- ja viestintäministeriö tänään.

Molemmille hankkeille haetaan EU:n CEF-rahoitustukea (CEF, Connecting Europe Facility).

Hankeyhtiöiden toimialana ja tehtävänä olisi raidehankkeisiin liittyvä suunnittelu ja sen rahoittaminen rakentamisvalmiuteen asti.

– Olen erittäin tyytyväinen siitä, että näiden hankkeiden suunnittelu päästään nyt aloittamaan ja näin moni kunta on sitoutunut hankkeisiin. Nopeat raideliikenneyhteydet helpottavat työssäkäyntiä ja ovat aivan välttämättömiä hankkeita siirtymisessä kohti kestävää liikkumista. Nyt saatu sopu mahdollistaa myös sen, että voimme hakea hankkeisiin EU:lta tukea jo helmikuun lopulla päättyvässä haussa, sanoo liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) tiedotteessa.

Osakassopimusten lopullinen hyväksyminen ja hankeyhtiöiden perustaminen edellyttävät vielä valtion, kuntien ja Finavian päätöksentekoa omissa päätöksentekoelimissään. Valtion osalta asiaa käsitellään talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa maaliskuussa 2020. Kuntien osalta päätöksenteko tapahtuu helmi-huhtikuussa 2020. Yhtiöt perustetaan mahdollisimman pian sen jälkeen, kun tarvittavat päätökset on tehty ja osakassopimukset on allekirjoitettu.

Valtio hakee Suomi-rata- ja Turun tunnin juna -hankkeille EU:n CEF-rahoitustukea (CEF, Connecting Europe Facility) Euroopan komissiolta viimeistään 26.2.2020. Tätä ennen tukihakemukset käsitellään raha-asiainvaliokunnassa.

 

Turun tunnin juna mahdollistaisi nopean kaukoliikenteen Helsingin ja Turun välillä sekä lähiliikenteen kehittämisen Kirkkonummen ja Lohjan sekä Vihdin suuntaan. Salo–Turku kaksoisraide mahdollistaisi enemmän junia ja junien kohtaamisen välillä Salo–Turku sekä myös lähiliikenteen Turku–Salo välille.

– On tärkeää, että Tunnin juna -hanke jatkaa pysähtymättä eteenpäin. Hankeyhtiön avulla pääsemme nyt siirtymään seuraavaan vaiheeseen. Olemme Tunnin juna -kaupunkien kesken tehneet hyvää yhteistyötä jo pitkään, ja sillä oli hankeyhtiön toteutumiselle suuri merkitys, sanoo Turun kaupunginjohtaja Minna Arve tiedotteessa.

Espoon kaupunginjohtajan Jukka Mäkelän mukaan Tunnin junan toteutus alkaa Espoon kaupunkiradasta, jonka suunnitelmat ovat olleet valmiina vuodesta 2014.

Turun tunnin junan jäljellä olevan suunnittelun kustannusten on arvioitu olevan reilut 75 miljoonaa euroa. Tästä Espoo–Salo-oikoradan suunnittelukustannukset ovat noin 60 miljoonaa euroa ja Salo–Turku-kaksoisraiteen noin 15 miljoonaa euroa. Tästä valtio maksaa 51 prosenttia eli 39,45 miljoonaa. Turun kaupungin osuus on 10,25 miljoonaa euroa, Helsingin 5,80 miljoonaa, Salon 3,74 miljoonaa, Lohjan 3,74 miljoonaa, Vihdin 3,74 ja Kirkkonummen 0,38 miljoonaa.

Rakennuskustannuksiksi arvellaan nykyhinnoin noin 2,76 miljardia euroa. Rakentamisvaiheeseen siirtyminen edellyttää uusia neuvotteluita.

 

Tunnin junaa ja muita Turun seudun ratakehityshankkeita esiteltiin Turussa eilisiltana. Turkulainen kertoo myöhemmin, missä suunnittelussa nyt mennään ja mitä paikalla olleet turkulaiset niistä ajattelivat.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Maakuntahallitus Tunnin junasta: Aikataulu ei saa venyä20.1.2020 13.20
Minna Arve: Tunnin junaa edistävä hankeyhtiö voidaan perustaa pikaisesti10.9.2019 13.18
Tunnin junasta halutaan pikaisia päätöksiä: Tuplaisi Helsingin ja Turun väliset matkamäärät9.9.2019 12.54

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat