Paikalliset

Tällaisia ratahankkeita Turussa on nyt menossa – "Lähiliikenne on mahdollinen, kun kaksoisraide Salon ja Turun välillä avataan"

Muun muassa projektipäällikkö Jukka Hackman Swecosta esitteli turkulaisille ratahankkeiden suunnitelmia viime torstaina.

Minna Harmaala

Turun seudulla on menossa harvinaisen monta ratasuunnitteluhanketta yhtä aikaa, selvisi yleisötilaisuudessa torstai-iltana. Näin ollen ympäristövaikutusten arviointikin (yva) on poikkeuksellinen.

– Teemme yva-menettelyä eri suunnitteluvaiheissa oleviin hankkeisiin. Kupittaa–Turku-välillä on valmistumaisillaan ratasuunnitelma, Espoo–Salo-välillä tehdään ratasuunnitteluprosessin mukaista yleissuunnittelua ja Salo–Turku-välillä tehdään vasta ratateknistä suunnittelua. Ratatekninen suunnittelu ei ole virallinen osa suunnitteluprosessia. Työ on aivan ainutlaatuinen, kertoi projektipäällikkö Veli-Markku Uski Sitowise Oy:stä.

Suomeksi tämä tarkoittaa, että Kupittaa–Turku-kaksoisraiteesta on olemassa jo varsin tarkat suunnitelmat, kun taas Salo–Turku-välin kaavailut ovat vielä hyvin alustavia. Rataa muuttaa lähitulevaisuudessa myös se, että laivayhtiöiden vanhat terminaalit poistuvat ja niiden tilalle tulee uusi terminaali. Nykyinen satamaraide ei tulevaisuudessa johda mihinkään. Uuden raiteen pitäisi olla käytössä 1.1.2026.

Kaksoisraidehankkeessa Kupittaan ja Turun välin yksiraiteisille osuuksille rakennetaan nykyisen raiteen viereen toinen. Tämä vapauttaa liikennöitsijän aikataulusuunnittelua: junien ei enää tarvitse kohdata toisiaan tietyllä odotuspaikalla, vaan yhdellä raiteella kulkee juna Helsinkiin ja toisella Turkuun.

Kaksoisraiteen kustannusarvio on 33 miljoonaa euroa.

– Hanke on Turun kaupungille kaupungin kehityshanke, sanoi Turun apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen.

Hänen mukaansa hyvä uutinen on, että meneillään oleva Uudenkaupungin radan sähköistäminen mahdollistaa pidempien junien liikennöinnin ja vähentää vaarallisten aineiden kuljetuksiin liittyvää järjestelyntarvetta.

– Lähiliikenne on mahdollinen siinä vaiheessa, kun kaksoisraide Salon ja Turun välillä avataan, Virtanen sanoi

Turun ja Salon väli on osa Tunnin juna -nimellä eteenpäin vietävää hanketta, jonka suunnittelusta valtio ja kunnat perjantaina tiedottivat päässeensä sopimukseen.

Virtanen piti mahdollisena, että paikallisliikenne nytkähtää eteenpäin eli suunnittelua jatketaan kymmenen vuoden päästä. Suunnittelussa on ajateltu, että paikallisliikenteen junat kulkisivat parhaimmillaan kerran tunnissa.

5783622-n.jpg

Turkulaiset tutustuivat innokkaasti ratakarttoihin. Etualalla Kalevi Nieminen, taaempana Jukka Hackman Swecosta esittelee suunnitelmia VR:ää edustavalle Ari Koiraselle. Kuva: Minna Harmaala

Tunnin juna -hankkeessa reittivaihtoehtoja on vielä kaksi. Toisessa vaihtoehdossa juna kulkisi nykyisen Piikkiön aseman ohi, toisessa rataa oikaistaisiin noin 9,5 kilometriä.

– Viime viikolla tuli esiin, että Salon ja Turun välillä tarvitaan muutamia muitakin lyhyitä oikaisuja Piikkiön lisäksi, kertoi Veli-Markku Uski.

Piikkiön oikaisu tarkoittaisi matka-ajan lyhentymistä 3–4 minuutilla. Yleisössä istunut Jukka Parviainen piti säästyvää aikaa mitättömänä. Hänestä oikaisua ei pitäisi tehdä.

– Kuten tiedätte, Piikkiössä on asema keskellä kylää aivan loistavalla paikalla. Jos jossain vaiheessa tulee paikallisliikenne, sinne on helppo tulla joka paikasta. Piikkiössä on huomattavasti enemmän asukkaita kuin esimerkiksi Paimiossa. Kun puhutaan jatkuvasti ilmastotavoitteista, ihmiset pitää saada junaan.

Projektipäällikkö Heidi Mäenpää Väylävirastosta kertoi, että Piikkiön oikaisun kohtalo ratkaistaan seuraavassa suunnitteluvaiheessa. Hän arvioi Piikkiössä pidetyn yleisötilaisuuden perusteella, että alueen asukkaat tuntuvat olevan oikaisusta kahta mieltä. Toiset vastustavat radan viemistä kauemmas ja toiset taas ovat ilahtuneita siitä, että radan aiheuttama meluhaitta poistuu.

Tunnin junan suunnittelu lähtee ajatuksesta, että radalla liikennöivät lähinnä IC-junat 200 kilometrin tuntivauhtia. Ihan kaikissa kohdissa huippunopeutta ei pystytä saavuttamaan, mutta oikaistuilla osuuksilla kyllä. Yleisökysymyksessä ihmeteltiin, miksi on oletettu vallitsevan junatyypin olevan juuri IC ja miksi on ajateltu, että junat kulkisivat vain 200 kilometriä tunnissa.

– Tällä hetkellä IC on energiatehokkaampi ja edullisempi vaihtoehto ajaa. Meillä ei vielä Suomessa ole kalusta, jolla voisi ajaa enemmän kuin 225 kilometriä tunnissa. Espoo–Salo-välillä on kyllä varauduttu 300 kilometrinkin tuntinopeuteen, Mäenpää kertoi.

Uudella nopealla ratayhteydellä on ajateltu ruuhkatunteina kulkevan yksi IC-juna ja yksi pikavuoro. IC-juna pysähtyisi myös joko Lohjalla tai Vihdissä.

Apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen totesi, että ratasuunnitelmat yhdessä parantavat merkittävästi Turun logistista asemaa. Tunnin juna on hänen mukaansa paljon isompi asia kuin pelkästään nopea junayhteys Helsinkiin.

– Tunnin juna on osa Etelä-Suomen kasvukäytävää. Nopea ratayhteys mahdollistaa yhtenäisen työssäkäyntialueen. Voimakas muuttoliike aiheuttaa myös muutostarvetta niin työmatka- kuin asukasliikenteessä. Etelä-Suomen kasvukolmiossa muodostuu tällä hetkellä lähes 60 prosenttia Suomen bruttokansantuotteessa. Isossa kuvassa ratayhteys on liima, joka turvaa alueen elinvoiman ja bruttokansantuotteen ja vaikuttaa Turun kautta koko valtion bruttokansantuotteeseen ja hyvinvointivaltion ylläpitämiseen.

Suunnitelmat

Turun uusi asema

Kun elämyskeskus valtaa tilan Turun nykyisen rautatieaseman toiminnalta, juna-asema siirtyy uuteen matkakeskukseen. Keskus toimii asemana junaliikenteen lisäksi sekä seutu- että paikallisbussiliikenteelle ja mahdollisesti tulevalle raitiotielle.

Juna-asemalla varaudutaan kuuteen laituriraiteeseen. Ensin rakennetaan vain neljä laituria, jotka riittävät nykyisenkaltaiselle liikenteelle. Loput raiteet on tarkoitettu mahdollisesti tulevalle paikallisliikenteelle.

Laiturit siirtyvät nykyiseen verrattuna 300 metriä länteen päin. Niistä tulee 350 metrin pituisia ja katokset kattavat 120 metriä.

Parhaillaan rakentuva Logomonsilta toimii tulevaisuudessa esteettömänä käyntinä raiteille.

Nykyinen varikko puretaan ja raiteistot siirretään tavararatapihalle Heikkilään. Toinen vaihtoehto tavararatapihalle on Muhkurissa.

Kustannusarvio Turku asemalle ja tavararatapihalle on yhteensä 81 miljoonaa euroa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat