Jukka Oksaharju

Talousuudistuksista puuttuvat uudistukset

Listautuessaan Yliopiston Apteekki olisi Helsingin pörssin kannattavin yritys. Sen tuloskunnossa on kaikuja mallista ”artisti maksaa”. Ottajia löytyy kyllä muitakin aina, kun veronmaksajan piikki jää auki.

Sijoittajan silmin maan hallituksen ”apteekkiuudistuksesta” puuttuvat uudistukset kaikilla markkinatalouden osa-alueilla. Pätevän toimijan pitäisi saada perustaa apteekki minne tahansa, ja hinnoista tulisi säännellä vain katon osalta. Halvemmalla olisi saatava myydä aina, jos toiminnan tehokkuus sen suo.

Pörssissä Kesko ja Oriola olivat jo ehtineet aloittaa uuden ketjun pystyttämisen, mutta nyt kuti näyttää jäävän piippuun. Pelkästään Mobilatia tai Vitaeprota myymällä kassakone laulaa nuotin vierestä.

Politiikka ei ole liioin tukenut mediasektoria 2010-luvulla. Sijoittaja saa olla tyytyväinen, jos mediaosakkeen kurssi on vain puolittunut.

Tämän päälle Sanoma on ostellut rapakuntoisia mediataloja ympäri Eurooppaa. Samaan aikaan maakuntalehtien muuttoliikepainajainen on käymässä toteen: elämä Kehä III:n ulkopuolella alkaa muistuttaa lännenelokuvaa, jossa saluunan luukut heiluvat tuulessa.

Keskiviikkona Sanoma julkaisi peräti 416 miljoonan euron tappion ulkomaanseikkailustaan. Toisin kuin kauppasumma antoi olettaa, ostokohde ei ollutkaan trimmattu atleetti, vaan täyteen puhallettu Michelin-ukko. Kyseessä on sama nerous, jota HS:n Sunnuntai-toimitus ei listannut Suomen kymmenen pahimman bisnesmokan joukkoon.

Myös Ilkka-Yhtymä valtasi taannoin voimaintunnossaan Alma Mediasta nurkan, mutta joutui sinne itse häpeämään.

Nykymaailman sodankäynnissä täsmäiskut suuntautuvat kansan korvien väliin. Miten käy, jos Troijan hevonen pääsee porttien sisäpuolelle? Jos mediassa omistajaohjaus tehtäisiin jatkossa paidattomien veljien judoklubilta, voi olla, että monet hybridisodat selitettäisiin vielä parhain päin.

Normaalisti pörssiosake hinnoitellaan osinkojen kautta. Medialla on kuitenkin myös toinen arvo: yleiseen mielipiteeseen vaikuttaminen. Sitä markkinat eivät osaa hinnoitella.

Mediayritysten kannattavuuden ja laajan kotimaisen omistuksen tulisi nauttia valtiovallan erityissuojelua.

Työkalupakista tulisi kaivaa esiin mediayrityksen ja sen omistajan verokohtelu – mukaan lukien digitaalisten julkaisujen alv – sekä jakelun turvaaminen.

Omistajapolitiikassa Juha Sipilän (kesk.) tulisi ottaa ohjenuoraksi, että jos jokin palvelu hoituu jo yksityisten voimin, ei valtion kannata siihen välttämättä satsata.

Kolme viisautta:

1) Elinvoimainen yksityinen media-ala olisi turvattava, myös paikallisesti. Helsingin pörssissä noteerataan puolen tusinaa lehtitaloa, joilla olisi edellytykset vakaiksi kansanosakkeiksi.

2) Valtiota ei mediassa omistajaksi kaivata, eikä sen koommin poliitikoita tarvita yritysten hallintoon.

3) Toimittajat ovat saaneet maistaa Hurstin leipää, koska yksityisellä puolella menot määritetään tulojen mukaan.

Jukka Oksaharju

Kirjoittaja on Nordnetin osakestrategi ja sijoituskirjailija.

Jukka Oksaharju

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet