Pankkikonttoreista kuuluu hätähuuto

Moni ikäihminen haluaa edelleen asioida pankkikonttorissa.

Johanna Erjonsalo

Vierailin maanantaina vieraalla planeetalla. Kävin testaamassa, kuinka kauan pankissa täytyy jonottaa (sivut 4–5).

Pankkikonttori on nuorille yhtä vieras kapistus kuin lankapuhelin. Kyllähän niitä näkee vielä jossakin, mutta ei niitä juuri tarvitse. Pankkiasiat hoituvat kätevästi älypuhelimella, laskut tulevat e-laskuina ja ostokset maksetaan kortilla.

Ei tulisi mieleenkään lähteä jonottamaan konttoriin nostamaan rahaa tai maksamaan laskuja. Sähköiset palvelut tekevät elämästä helpompaa.

Kaikki eivät ajattele näin. Pankkikonttorissa kävi selväksi, että moni ikäihminen haluaa edelleen hoitaa raha-asiat ihmisen kanssa. Sähköiset palvelut tuntuvat pelottavilta ja vaikeilta.

Pelot ovat osin aiheellisia. Monet tietokoneohjelmat ovat yksinkertaisesti hirveitä käyttää, alkaen Windowsin käynnistävalikosta. Koodarin pitäisi mennä opettamaan ohjelman käyttöä isoäidilleen, niin huomaisi nopeasti, mitkä kohdat aiheuttavat vaikeuksia.

Pankkien ja yhteiskunnan pitää huolehtia, että pankkipalvelut ovat myös ikäihmisten saatavilla.

Kirjoittaja on Turkulaisen päätoimittaja.

Päätoimittaja Koivisto

Tällä palstalla julkaistaan Turkulaisen päätoimittajan Janne Koiviston pääkirjoituksia.