Turun Ydinkeskustayhdistys

Turku People & Places päivän henkilö: Matti Järvinen

Hilla Inki

Tapaan tänään PUF Design Marketin toisen perustajan Matti Järvisen. PUF kokoaa saman katon alle kotimaista designia useilta eri tekijöiltä. Tekijät vaihtuvat jatkuvasti, joten liikkeessä on aina uutta nähtävää. Idea Puffista heräsi toisen perustajan Hanna Pennasen kanssa eräänä iltana ideoimisen lomassa ja sen jälkeen asiat alkoivat rullaamaan vauhdilla eteenpäin. Yrittäjäpariskunta aloitti toimintansa kahdestaan vuonna 2015, mutta nykyään heidän lisäkseen vakituisia työntekijöitä on liikkeessä jo neljä ja liiketilaa laajennetaan parhaillaan.

 

Kertoisitko alkuun itsestäsi?

- Olen kotoisin Turusta ja aina asunut täällä. Opiskelin aiemmin kansainvälistä liiketaloutta Turun ammattikorkeakoulussa ja sen yhteydessä olin vaihdossa Hollannissa. Opinnot jäivät kuitenkin kesken, koska minulla oli enemmän kiire tehdä asioita, kuin opiskella niitä. Se ei ole kuitenkaan estänyt asioita osaltani. Tekemällä itse olen saanut ”koulutuksen”, minkä tämä vaatii. Opiskelujeni ohella olen ollut kaupan alalla töissä, niin sieltä on tullut kaupallista osaamista. Minulla on kolme sisarusta ja vanhemmat ja kaikki tekevät vähän eri asioita. Olen tällä hetkellä ainoa yrittäjä perheessäni. Hannan perheessä vanhemmat ovat yrittäjiä ja muutenkin hänen perheessään on taiteellista väkeä. Se on omalta osaltaan kannustanut häntä yrittäjyyteen, koska hän on nähnyt, että se on normaali tapa tehdä asioita.

Miten PUF sai alkunsa?

- Tämä vaan jotenkin kehittyi ideoimisten saatossa. Olimme Hannan kanssa molemmat sellaisessa elämänvaiheessa, että halusimme tehdä jotain omaa ja erilaista, ja lisäksi päästä vaikuttamaan tähän kaupunkiin ja sen tarjontaan. Ensimmäinen kipinä tuli yhtäkkiä yhtenä iltana, ja sen jälkeen ideat alkoivat kunnolla kehittymään ja eskaloitumaan. Jätimme muut työt, että meillä olisi aikaa kehittää tätä kunnolla. Huomasimme ideoimisen lomassa, että kotimaisten tekijöiden muotoiluala vetää puoleensa. Olimme hämmästyneitä, miten paljon Suomessa on tekijöitä, mutta heitä ei vaan ole nähtävillä. Halusimme saada ihmisten tarjolle eri vaihtoehtoja, koska he eivät edes tiedä niistä. Samaan aikaan on paljon tekijöitä, jotka kamppailevat, että saisivat itsensä esille ja kuuluviin. Lähdettiin sitten pyörittelemään erilaista kauppakonsepti-ideaa, koska tuntui, että kaupanala on jälkeenjäänyttä ja käännettiin siinä sitten koko perinteinen kivijalkamyymälä -toiminta ylösalaisin. Kyllä se aika intensiivinen puoli vuotta oli, ennen kuin saimme yrityksen pystyyn.

Onko työsi muuttunut jotenkin näiden neljän vuoden aikana?

- Työnkuva on muuttunut paljon, koska alkuun teimme Hannan kanssa kaiken kahdestaan. Nyt meillä on jo onneksi useampi työntekijä, joten työnkuvakin on muuttunut sen myötä. On täytynyt esimerkiksi opetella miten toimia esimiehenä, mikä on ollut välillä haasteellista. Se ei ollut ennestään tuttua minulle, mutta Hannalle onneksi oli ja hän on opastanut minua paljon niissä asioissa. On täytynyt myös oppia antamaan vastuuta eteenpäin, se on ollut todella haastavaa mutta myös palkitsevaa samalla.

Mikä yrittäjyydessä on parasta ja mikä haastavinta?

- Parasta on se, että saa tehdä itse, kehittää asioita ja huomata niiden vaikutukset. Se on myös todella palkitsevaa, kun pääsee inspiroimaan ihmisiä tekemään itsekin asioita eri tavalla mihin he ovat tottuneet. Haastavinta on se, ettei ole aikaa niin paljon kuin olisi ideoita. Pitää oppia priorisoimaan ajan käyttöä ja siltikin välillä tuntuu, että aika loppuu kesken. Ja ehkä myös sellainen kasvu, kun tulee uusia ihmisiä töihin niin siihen menee aina oma aikansa, että saa hommat taas pyörimään. Mutta se on vaan vaihe ja sen jälkeen asiat pyörivät taas vahvemmin ja paremmin.

Onko vastaavaa konseptia muualla Suomessa?

- Meidän jälkeemme on alkanut olemaan. Muutama on suoraan sanottuna hieman kopioineet meidän myymäläämme. Toisaalta se on imartelevaa, mutta toisaalta ärsyttävää, koska olemme tehneet kovan työ uuden luomisessa, mutta sellaista se vaan on. Se pitää vaan ottaa kohteliaisuutena, että me ollaan saatu jotain niin hienoa aikaiseksi. Ja kun tällaisia konsepteja tulee muuallekin, on sillä alaan hyvä vaikutus, niin pitää nähdä se hyvänä myös sitä kautta.

Miten vietät mieluiten vapaa-aikaasi?

- Viime aikoina vapaa-aikaa on ollut vähän vähemmän, mutta ajoittain voi olla vähän enemmänkin. Silloin kun sitä on vähän niin riittää ihan se, että voi kotona katsella jotain hyviä sarjoja päivän päätteeksi, että saa ajatuksia muualle. Sen lisäksi meillä on kämpän remontointi -projekti tässä nyt käynnissä, niin se vie myös paljon vapaa-aikaa, mikä on kyllä tosi mieluisaa. Remontti alkaa olemaan nyt kivassa vaiheessa, kun pääsee valitsemaan pintoja ja pian sisustamaankin.

Mikä on lempipaikkasi Turussa?

- PUF varmaan. Ja koti. Kyllä täällä on kiva olla, täällä käy paljon mukavia ihmisiä ja tämä on kiva kohtaamispaikka työn siivessä. Täällä tapaa ja tutustuu paljon uusiin ihmisiin. Tulevaisuudessa uusi remontoitu koti varmaan kiilaa kuitenkin Puffin ohi.

Missä näät Puffin 10 vuoden päästä?

- Onpas paha kysymys. Meiltä on paljon kyselty, että voisimmeko me avata Helsinkiin tai johonkin muuhun kaupunkiin, mutta olemme pikkuhiljaa päätyneet siihen, että tehdään ennemmin asiat isommin täällä Turussa. Me ollaan aika Turku-ylpeitä. Turku on erittäin potentiaalinen kaupunki tällä hetkellä ja täällä on sellainen noste päällä vähän kaiken suhteen. Tavoite on luoda Puffista sellainen paikka, että meitä varten tullaan Turkuun kauempaakin. Se jossain määrin toteutuukin jo tällä hetkellä.

Mistä nimi PUF on peräisin?

- Se oli sellainen työnimi, ja tulee sanoista Pop Up Forum.  Me emme kuitenkaan halunneet profiloitua pop-up -liikkeeksi, ettei tule sellaista vaikutelmaa, että me olemme täällä vain väliaikaisesti.  Vaikka meillä tekijät vaihtuvatkin ja meillä on sellaista pop-up -henkeä täällä myymälän sisällä. Me tykästyimme nimeen, koska se on hauska, ytimekäs ja helppo muistaa.

 

PUF Design Market
Forum Kortteli
Linnankatu 9-11
20100 Turku

 

Turun Ydinkeskustayhdistys ry juhlii kymmenettä toimintavuottaan, minkä kunniaksi tuomme esille mielenkiintoisia turkulaisia henkilöitä sekä paikkoja teeman People & Places alla. Yhdistyksen tavoitteena on vetovoimainen, elävä ja kaunis Turun ydinkeskusta. Yhdessä yli 370 jäsenyrityksemme kanssa tavoittelemme sitä tapahtumien, viestinnän ja kehittämisen keinoin. www.keskellaturkua.fi

Turun Ydinkeskustayhdistys

Aikaisempia kirjoituksia

Turun Ydinkeskustayhdistys

Turun Ydinkeskustayhdistys ry:n tavoitteena on vetovoimainen kaupunkikeskusta.

Uusimmat mielipiteet