Janne Koivisto
Päätoimittaja Koivisto

Raitiotien kohtalonkysymys

Ajoin viime torstaina autolla Turun raitiotien suunnitellun reitin Varissuolta Raision rajalle. Oppaana oli Turun kaupunkisuunnittelujohtaja Timo Hintsanen.

Ajelu oli mielenkiintoinen. Siinä hahmottui konkreettisesti, mistä raitiotie tulisi kulkemaan, miten kiskot sijoittuisivat nykyiselle tiealueelle ja mitä kaikkea reitin varrella olisi.

Pienistä kartoista ei esimerkiksi helposti havaitse, että ennen Itäharjun Prismaa raitiotie kaartaisi pellolle, kulkisi Prisman takapihan poikki ja jatkaisi Voimakatua pitkin keskustaa kohti.

Työmaa olisi valtava. Eikä vähiten siksi, että Turussa tarvittaisiin Tamperetta laajemmat arkeologiset kaivaukset. Vielä ei ole varmaa, voisiko raitiotie kulkea Aninkaistensiltaa vai pitäisikö sille rakentaa oma silta.

 

Tällä hetkellä erityisen kiinnostavaa on kuitenkin se, mitä suunnitellun reitin varrella on. Moni poliitikko miettii, onko Turulla varaa raitiotiehen. Vastaukseen vaikuttaa se, kuinka paljon tuloja kaupunki saisi raitiotien varrella sijaitsevasta maasta.

Reitin varrella on sekä ongelmia että mahdollisuuksia. Suurimmat mahdollisuudet liittyvät Itäharjuun ja Länsikeskukseen. Itäharjun vanhalle teollisuusalueelle pystyttäisiin rakentamaan kokonaan uusi kaupunginosa.

Suurimmat ongelmat ovat Pääskyvuoren, Kähärin ja Vätin omakotitaloalueet. Niiden maankäyttöä on lähes mahdoton tehostaa. Sama pätee keskustassa etenkin Vanhan suurtorin alueeseen.

 

Uusista alueista on kaupungille hyötyä vain siinä tapauksessa, että kasvu ei ole pois jostakin muualta. Kansainväliset vertailukohdat viittaavat kuitenkin siihen, että raitiotie synnyttää myös uutta kasvua.

Lieneekö oppaan vaikutusta, mutta kiertoajelun jälkeen raitiotie tuntuu aiempaa houkuttelevammalta.

Päätoimittaja Koivisto

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet