A-P. PietiläA-P. Pietilä on päätoimittaja emeritus ja tietokirjailija.

Suomi näyttää takapuolta

Onneksi olkoon, Suomi on Euroopan unionin puheenjohtajamaa seuraavat puoli vuotta.

Edessä on suuria budjettiriitoja, katkeria kädenvääntöjä komission puheenjohtajan nimestä, Euroopan keskuspankin pääjohtajasta, ulkopoliittisesta erityisedustajasta ja maataloustuista. Koska muutoinkin on hankalaa, Suomi vetää puoli vuotta alebudjetilla. Se muistetaan.

Ilmastonmuutoksen torjunnan nimissä Suomi näyttää koko Euroopalle kalvakat äidinkasvot, jollaisina keskieurooppalaiset ovat aina nähneet Itämeren perukan kansan. Suomi vetää koko puheenjohtajakauden halvalla ja panee samalla halvalla suomalaista työtä.

Katsotaanpa asiaa Keski-Euroopan näkökulmasta. Säästäminen on ihan oikein ja ilmastonsuojelu kelpaa kaikille. Puheenjohtajuusvuosi on kuitenkin poikkeuksellinen kulta-aika, jolloin Suomi on koko Euroopan huulilla ja lehdistön otsikoissa. Kannattaako silloin panna pää pensaaseen ja esiintyä seinäruusuna?

Haluaako Antti Rinteen (sd.) hallitus, että Suomi muistetaan itulounaista ja hanaveden tarjoilusta?

MTK satsasi yhdessä Suomen valtion kanssa kolmisen miljoonaa euroa Saksassa pidettyihin ruokamessuihin tämän vuoden alussa. Tavoitteena oli suomalaisen ruoan markkinointi ostovoimaisille kuluttajille. EU-kokouksien osanottajat ovat ostovoimaisia, vaikutusvaltaisia ja esimerkkien antajia. Heille pitäisi tarjota parasta, mitä talosta löytyy kaikilla herkuilla ja mausteilla.

On kaksi tapaa kutsua vieraita: joko heitä pidetään kuin piispaa pappilassa, pannaan parasta pöytään tai heitä ei kutsuta ollenkaan. Vieraat muistavat halvan kohtelun.

Olen toimittajana seurannut kymmeniä EU-kokouksia vuosikymmenten kuluessa. Jokainen kokousjärjestäjä on markkinoinut maataan, ruokiaan ja teollisuutensa kärkituotteita osanottajille. EU-kokoukset ovat markkinointitilaisuuksia, joita ei pidä ohittaa populistisin perustein. Ilmastonmuutoksesta huolimatta suomalaiset tarvitsevat lisää työtä, jota vienti tuottaa.

Suomalainen työ ja tuotteet ansaitsevat valtiovallan täyden tuen myös puheenjohtajakauden kokouksissa.

Elämme maailmassa, jossa jokainen tuhrittu markkinointitilaisuus on potku kotimaisen työntekijän takapuoleen.

A-P. Pietilä

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet