Janne Koivisto
Päätoimittaja Koivisto

Turkulaisten jätevedet suoraan mereen

Turku harkitsee parhaillaan raitiotien rakentamista. Raitiotie maksaisi arviolta 380 miljoonaa euroa. Funikulaarin, Logomon sillan ja teatterin jälkeen moni varmasti epäilee kustannusarvion pitävyyttä.

Raitiotietä perustellaan sillä, että se kehittäisi Turkua. Raitiotie mahdollistaisi uusia asuin- ja työpaikka-alueita, joista kaupunki saisi tuloja.

Raitiotietä perustellaan myös ympäristönsuojelulla. Se olisi keino vähentää liikkumisen päästöjä.

Ympäristön kannalta Turussa saattaa kuitenkin olla paljon kriittisempi investointitarve. Investointi vastaa mittakaavaltaan raitiotietä ja sillä on tuntuvat ympäristövaikutukset. Se vain sattuu olemaan niin tylsä ja huomaamaton, ettei kukaan poliitikko pidä sen puolesta meteliä.

Kyse on turkulaisten viemäreistä.

Turkulainen kertoi 31. heinäkuuta, että 16 000 kuutiota jätevettä jouduttiin viime vuonna juoksuttamaan Kakolan puhdistamon ohi suoraan mereen.

Määrä vastaa auton koosta riippuen noin 500–800:aa säiliöautollista. Siis 1–2 säiliöautoa vuoden jokaista päivää kohti.

Syynä on Turun viemäreiden huono kunto. Viemärit ovat niin huonossa kunnossa, että sade- ja muut hulevedet pääsevät niiden läpi. Siksi rankkasateella Kakolan puhdistamoon tulee vettä niin paljon, ettei puhdistamo pysty käsittelemään kaikkea.

Kuinka kauan tällaista voidaan katsoa nykyaikana?

Yksi syy huonoon kuntoon on se, että viemärit jäävät toiseksi, kun poliitikot jakavat rahaa. On mukavampi puolustaa lapsia, vanhuksia tai trendikästä raitiotietä kuin maan alla piilossa olevia viemäreitä.

Ilmastonmuutoksen odotetaan lisäävän rankkasateita. Lisääntyvät rankkasateet ja ikääntyvä viemäriverkosto ovat huono yhdistelmä. Sitä ei saa unohtaa raitiotiehuumassa.

Päätoimittaja Koivisto

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet