Janne Koivisto
Päätoimittaja Koivisto

Korotus voi sulaa tyhjiin

Turku harkitsee kaupungin tiukassa taloustilanteessa yhtenä säästötoimenpiteenä Föli-maksujen korotuksia.

Turkulainen kysyi Lukijaraadiltaan, miten Fölin mahdollinen hinnankorotus vaikuttaa bussien käyttöön (Turkulainen 1.11.2019).

Kolmannes vastaajista kertoi, että korotus saisi heidät vähentämään bussimatkojaan.

Eniten vähennysaikeita on alle 40-vuotiaiden keskuudessa. Heistä peräti 47 prosenttia sanoo vähentävänsä bussin käyttöä, mikäli maksut nousevat.

 

Ei ole tietenkään varmaa, vähentävätkö ihmiset julkisen liikenteen käyttöä, jos hinnat nousevat. Tulokset voivat myös heijastella sitä, että bussimatkustajat ovat pettyneitä korotusaikeisiin.

Jos matkustus todella vähenee, seuraukset ovat ikävät. Osa säästöistä jää toteutumatta, ja lisäksi julkisen liikenteen käyttö vähenee. Suunta on aivan päinvastainen kuin se, mitä Turku tavoittelee.

Onneksi joukkoliikenteen lippujen hinnankorotukset näyttelevät sopeutuksessa varsin pientä roolia. Niillä olisi tarkoitus saada kasaan 0,7 miljoonaa euroa, kun tavoitteena on 50 miljoonaa euroa.

 

Sama ongelma liittyy myös pysäköintimaksujen korottamiseen ja maksullisen pysäköinnin laajentamiseen.

Voi käydä niin, että autoilijat eivät maksakaan korkeampia pysäköintimaksuja vaan entistä useampi kääntää autonsa nokan kohti Skanssia tai Raision Myllyä. Silloin korottaminen ei tuota sitä 2,8 miljoonaa euroa, jonka sen pitäisi tuottaa.

 

Näillä ja muilla korotuksilla on aina myös välillisiä vaikutuksia.

Jos entistä useampi asioi Raision Myllyssä, Turun liike-elämä kärsii. Sillä on vaikutuksensa myös Turun julkiseen talouteen.

Turun poliitikkojen on syytä punnita säästökeinoja monelta kantilta.

Päätoimittaja Koivisto

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet