Toimitukselta

Pääkirjoitus: Funikulaarin maksullisuutta ei kannattaisi haudata

Funikulaari on Suomessa harvinaisuus, ja tätä kannattaisi hyödyntää niin paljon kuin mahdollista.

Teemu Nurmi

Se, että yli puolet Turun kaupunginvaltuutetuista ei kannata funikulaarin maksullisuutta, ei ollut yllätys. Jos kannatusta riittäisi, maksu ei olisi pudonnut sopeuttamisohjelman B-listalle eli hyllylle pölyttymään.

Ennen paikkakunnalle muuttoa kävin Turussa turistina kerran sen jälkeen kun funikulaari tuli käyttöön. En mennyt kyytiin, ja syy oli pihiys. Minulle ei nimittäin tullut mieleenkään, että rinnehissi olisi ilmainen!

Olen käynyt monissa funikulaarikaupungeissa, ja jokaisen rinnehissin ovella on ollut hinnasto.

Esimerkiksi Kanadan Niagara Fallsissa rinnehissi kuljettaa turisteja silmämääräisesti arvioiden suunnilleen yhtä pitkän matkan kuin Turun funikulaari. Siellä funikulaari kulkee putouksilta ylemmäs kaupungin turistivyöhykkeelle, joka Las Vegas -tyylisenä välkkeenä luo hämmentävän kontrastin maailman ihmeisiin lukeutuvalle luonnonilmiölle. Funikulaarimatkan hinta on 2,75 kanadandollaria suuntaansa eli pari euroa.

Pikainen katsaus muutamiin muihin Wikipedian listalta löytyviin rinnehisseihin vahvistaa oman kokemuksen: useimmissa muissa maissa jalkojen säästäminen rinteessä on tuotteistettu maksulliseksi elämykseksi.

Pariisin Montmartren kukkulalle funikulaari kuljettaa yhteen suuntaan suunnilleen samaan hintaan kuin Niagara Fallsissakin, mutta kyytiin pääsee myös joukkoliikennelipulla. Budapestin kulttuuriperintökohteeseen Budan linnaan yhdensuuntainen matka on hieman tyyriimpi, 3,5 euroa.

Turun funikulaarin ero näihin kansainvälisiin vertailupareihin on toki ilmeinen: se ei vie kovin merkittävään turistikohteeseen. Toki Kakolan vanha vankila on historiallisena rakennuksena hieno ja mäellä toimii jo nyt esimerkiksi ravintola, leipomo ja panimo. Varsinaisena turistikohteena Kakola on kuitenkin vielä vajaakäytössä.

Tästä syystä funikulaarin käyttömaksu ei välttämättä tällä hetkellä toisi kaupungille juurikaan tuloja, pitäisihän ovelle rakentaa portit ynnä muuta tekniikkaa.

Mutta kun Hotelli Kakola kesällä avautuu ja myöhemmin kylkeen tulee vielä kylpyläkin, Kakolanmäelle toivottavasti alkaa virrata turisteja.

Vaikka funikulaareja on maailmalla satoja, Suomessa vain kaksi. Turusta on matkattava Kolille asti nähdäkseen seuraavan. Molemmat ovat ilmaisia.

Funikulaarin maksullisuutta ei kannattaisi ajatuksena kokonaan hyllyttää. Maksullisuus ei ehkä toimi juuri nyt, mutta varsinkin Kakolanmäen matkailupalveluiden puhjettua kukkaansa funikulaarilla on mahdollisuudet tulla ihan tuottavaksi tai ainakin omat kustannuksensa peittäväksi matkailuvaltiksi. Funikulaari tuskin itsessään tuo kovin monta turistia Turkuun, mutta se voisi olla kaupungissa jo oleville turisteille must-juttu.

Jo rakennusvaiheessa se sai niin paljon julkisuutta, että varmastikin jokainen uutisia seuraava suomalainen osaa kertoa, että tällainen vempele on Turussa. Enää sen pitäisi vain toimia luotettavasti.

Funikulaarin kanssa vähän samaa on förissä. Förilläkään en ole tarkan euron turistina matkustanut, koska ei käynyt mielessäkään, että palvelu voisi olla ilmainen. On tietenkin herttaista, että maailmassa on vielä jotain turistillekin ilmaista, mutta varmasti kyydeistä maksajiakin löytyisi.

Turulla on ainakin Suomen mittakaavassa varsin omalaatuisia kulkuvälineitä, mitä Visit Turku jo nyt toki markkinoi. Mutta jos ne olisivat maksullisia, niistä saisi rahaa opastetun kierroksen ulkopuoleltakin. Niillehän voisi keksiä vaikka oman lipun, jolla pääsisi omatoimisesti molempiin. Kakolan hotellissa yöpyjille voisi myydä edullisia sarjakortteja ja alueen veronmaksajille vaikka oman ilmaislipun, jos niin halutaan.

Tosin förin maksullisuutta vastusti Turkulaisen kyselyssä 95 prosenttia valtuutetuista ja loputkin vastasivat ”ehkä” eli se todennäköisimmin pysyy ilmaisena.

Toimitukselta

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet