Ravinto vaikuttaa

Mieleni on jo kauan tehnyt puuttua lasten ja nuorten syömiseen. Nyt provosoiduin karppauskeskustelusta. Vanhemmat voivat antaa lastensa ravinnoksi karkkeja, sipsejä, ranskalaisia perunoita ja limppareita, eikä asia kiinnosta ketään. Nyt kun puhutaan ns. karppauksesta, on uhattu lasten huostaanotolla, jos lapsille syötetään proteiinipitoisia elintarvikkeita ja kasviksia. Huh, huh.

Eniten minua surettaa kouluruokailu. Asiakkainamme on ollut useita opettajia, joiden velvollisuus on syödä yhdessä lasten kanssa. Kun olemme käyneet läpi opettajien lihavuuden ja väsymyksen syitä, olemme todenneet, että kouluruuassa on liian vähän proteiineja ja liikaa hiilihydraatteja.

Koulussa on tarjolla hyviä salaatteja, mutta perunasta, riisistä, makaronista ja vehnäjauhosta saadaan aivan liikaa hiilihydraatteja ja äärimmäisen vähän terveydelle tärkeitä aineita. Suurin ongelma on kuitenkin vähäinen proteiinin saanti. Ymmärtäähän sen, jos yhtä ateriaa kohden on käytössä 53 senttiä, ei sillä paljon lihaa ja kalaa osteta. Tähän vielä suunnitellaan säästöjä lisäämällä puuropäiviä!

Kun kouluruoka sisältää paljon nopeita hiilihydraatteja ilman proteiinin vastavoimaa, verensokeri nousee korkealle, jolloin lapsi hyppii seinille ja on levoton. Samalla erittyy reippaasti insuliinia, mikä poistaa lähes kaiken sokerin verenkierrosta ja aivot jäävät ilman energiaa, jolloin lapsi sammuu kuin kynttilä. Tällaiseen lapsen toimintaan ei tarvita tv:n tai tietokoneen ääressä valvottuja öitä, siihen riittää huonosti tasapainotettu kouluruoka. Samasta sylttytehtaasta löydämme syyn lasten ja nuorten lihavuudelle.

Mielestäni vastuuseen tulisi saattaa kouluruuasta päättävät tahot, jotka syöttävät lapsille ruokaa, mikä tekee heidät levottomiksi, väsyneiksi ja lihaviksi. Kouluruokailusta lapset saavat mallin myös muuhun ruokailuun ja vanhemmat kuvittelevat lapsensa saavan koulussa ravintosisällöllisesti hyvän aterian. Jos lapsillanne on tällaisia ongelmia, kokeilkaa pari viikkoa omia hyviä eväitä oikeanlaisen kotiruuan kera ja koette ihmeen.

Suosittelisin esim. aamiaiseksi kasvismunakas, ruisleipää ja hedelmä, lounaaksi selkeä pala lihaa tai kalaa, kasviksia ja maitoa, välipalaksi hedelmä ja juustoa, päivälliseksi lounaan kopio sekä iltapalaksi marjoja ja rahkaa. Tätä kutsutaan hyväkarppaukseksi. Maistuis varmaan sullekin.

Ulla-Maija KallioRavitsemusasiantuntijaSuomiZone

Lukijan kirjoitukset

Tällä palstalla julkaistaan Turkulaisen lukijoiden mielipidekirjoituksia.

Mielipidekirjoituksen voit jättää täällä.