Lukijan kirjoitukset

Persoonaa peliin, yrittäjät!

Monelle yrittäjälle yrittäjyys on paljon enemmän kuin pelkkä työ. Yrittäjyys on elämäntapa. Yrittäjänä jaksaminen vaatii uudelleen ja uudelleen innostumista omasta työstään. Yrittäjällä on vastuuta ja huolia, mutta ei kukaan ole väittänytkään, että sisältörikas elämä olisi aina helppoa.

Oma yrittäjyyteni alkoi kolme vuotta sitten. Aloitin nettisivujen tekijänä, mutta huomasin pian, että internet ei ole ensisijaisesti tekniikkaa, vaan sisältöä.

Tavatessani yrittäjiä – viimeksi EDE-päivän Yrittäjyyden yössä Aboa Vetus & Ars Novassa - mietin, kuinka valloittavia ja työlleen omistautuneita persoonia yrittäjissä onkaan. Miksi ihmeessä tämä ei näy mitenkään yrityksen nettisivuilla tai sosiaalisessa mediassa?

Suuryritykset koetaan usein persoonattomiksi. Pienten ja keskisuurten yritysten ei kannata matkia isoja kasvottomuudessa. Pienen yrityksen voima on yrittäjässä itsessään. Jos matkit isoja, muistele edesmennyttä Steve Jobsia tai muita johtajia, jotka uskaltavat laittaa itsensä likoon myös julkisuudessa.

Pienten julkisuus ei ole samanlaista kuin yritysmaailman megatähtien, mutta aloita vaikka lisäämällä kuvasi yritysesittelyihin.

Olen kuullut kaikki vastaväitteet kampaamattomista naamoista. Mietipä hetki julkkis-yrittäjiä – kuka heistä kelpaisi missi- tai misterkisoihin. Suurimmalla osalla olisi kehittämistä pukeutumis- ja esiintymistaidoissakin.

Jos et myy itseäsi, kasvosi tuskin tulevat ostamisen esteeksi. Päinvastoin, asiakkaasi ajattelee, että kerrankin joku uskaltaa omalla naamallaan vastata teoistaan.

Tiedän, että suurin puute yrittäjällä on ajasta. Vuorokaudessa on vain 24 tuntia ja sievoinen osa siitäkin tulisi käyttää itsestä huolehtimiseen: liikuntaan, lepoon ja laatuaikaan läheisten kanssa.

Toinen ongelma on tietysti osaamisen puute, joka sekin on usein ajanpuutteesta johtuvaa. Ei vain ehdi osallistua kaiken maailman koulutuksiin ja aamiasseminaareihin. Koulutukset ovat kuitenkin tärkeä osa itsensä ja osaamisensa kehittämistä.

Niin tai näin, anna persoonallisuutesi näkyä yrityskuvassasi. Ole rohkeasti oma itsesi. Markkinoi luonteellasi. Markkinointi on erottautumista kilpailijoista. Kahta sinua ei ole olemassa.

Janne Ansaharju, sisältösuunnittelija

Lukijan kirjoitukset

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet