LukijaltaTällä palstalla julkaistaan lukijoiden mielipidekirjoituksia.

Jyrkkä ei raitsikoille ja superbusseille

Molemmat tarvitsevat uudet joukkoliikennekaistat Turun jo ennestään kapeille kaduille. Toteutuessaan se tarkoittaa sitä, että kaikki keskustassa asuvat sekä kaikki Turussa työssä käyvät, jotka käyttävät omia autojaan, seisovat liikenneruuhkissa joka päivä 30-60 minuuttia kauemmin ja rakennusaikana 5-10 vuotta tuplasti sen määrän. Tämä vasta saastuttaa.

Ruuhkissa istuminen on pois turkulaisten vapaa-ajasta ja vaikeuttaa työmatkaliikennettä. Eli jos tehdään parista raitsikkalinjasta ns. hiilineutraaliratkaisu, niin todellisuudessa päästöt Turussa tulevat vain lisääntymään nykyisestä. Järjetöntä.

Kasvusopimus? Sanotaan, että Turkuun tulee kymmeniä tuhansia uusia asukkaita tulevaisuudessa ja tarvitaan lisäkapasiteettia. Entä jos ei tulekaan, ja voisiko jollain olla jopa oma auto, josta ei halua luopua?

Oletusten varan ei pidä tehdä päätöksiä.

Päätös raitsikoista ja superbusseista toisi vain parin lähiön asukkaille hieman tasaisemman ja nopeamman kyydin verrattuna nykyiseen hyvin toimivaan Föliin. Lähiöissä he kävelevät satoja metrejä kotoaan pysäkeille, ja nyt raitsikat pysähtyisivät sentilleen oikeaan kohtaan.

Kyllä tästä kannattaa kaikkien turkulaisten maksaa satoja miljoonia euroja ja vielä velkarahalla?

On puhuttu kaupunkikuvasta. Raitsikat eivät sitä paranna, päinvastoin.

Pari Fölibussia voi maalata raitsikan näköiseksi, jos siitä jonkun kaupunkikuva paranee.

Valtuustoa vaaditaan tekemään isoa päätöstä, jonka lopullista hintaa ei tiedä kukaan. Valtionapu ei ole varmaa ja vaikka tukea saataisiin 80 prosenttia, siltikään ei löydy taloudellista pohjaa raitsikoille. Maanarvon nousu on minimaalista ja kattaa vain murto-osan kustannuksista. Mahdollisesti Turkuun tuleville uusille yrityksille riittää Föli. Toivottavasti valtuusto ei tee Turun pitkän historian tyhmintä päätöstä.

Törsäily saa riittää, Kakolan hissi ja teatteri olivat taskurahoja tähän verrattuna. Varmaa on, että Turun veroäyri nousee tämän päätöksen myötä.

Yritykset eivät tee päätöksiä elleivät kustannukset ja riskit ole tiedossa. Valtuuston ei pidä tehdä päätöstä, jossa vaarana on, että kustannukset nousevat jopa 1000 miljoonaan ja riskin kantaa turkulaiset, eivät virkamiehet ja poliitikot. Päätös pitää tehdä vasta kun urakat on kilpailutettu, jolloin tiedetään hinta ja yritykset ottavat vastuut lisäkustannuksista.

Ainoa oikea ja joustava vaihtoehto myös päästötavoitteiltaan on kehittää nykyistä Föliä ja lisätä sähköbussien määrää.

Lukijalta

Kommentit (4)

Kommentit

Kirjoittajan teksti on kyllä

Kirjoittajan teksti on kyllä niin puuta heinää, että en tiedä onko kyse satiirista. Siltä se vaikuttaa. Mihinköhän mikään väite ruuhkien kestosta, rakennusajan pituudesta, kustannuksista tai mistään muustakaan tekstissä perustuu? "Oletusten varan (sic) ei pidä tehdä päätöksiä", lukija kirjoittaa, ja tekee tämän jälkeen joukon mutu-oletuksia.

Perustele nyt ihmeessä oma

Perustele nyt ihmeessä oma kantasi

Oletuksen varassa tämä ei

Oletuksen varassa tämä ei olekaan.

Tässä kirjoituksessa on kolme

Tässä kirjoituksessa on kolme asiaa, jotka eivät mielestäni ole johdonmukaisia. 1, Liikenneruuhkat. Ratikassa/superbussissa on ideana juuri se, että sillä parannetaan ihmisten mahdollisuuksia liikkua paikasta toiseen ILMAN AUTOA. Siksi on täysin perusteltua siirtää muutama ajokaista saastuttavalta ja epätehokkaalta liikennemuodolta, autolta, modernille, tehokkaalle, hiljaiselle(Nykyaikaiset raitiovaunut ovat yllättävän hiljaisia) ja ympäristöystävälliselle ratikalle. 2, Kaupunkikuva. Tämä on pitkälti ihmisen oma mielipide, mutta veikkaisin että ainakin suurin osa keskustassa asuvista on luonteeltaan sen verta kaupunkilaisia, että pitäisivät ratikkaa hyvänä piristysruiskeena keskustan kaupunkikuvalle. Taajamissa asuvista en ole ihan niin varma. 3, Rahoitus. Kirjoittaja mielestäni liioitteli kuluja ja vähätteli hyötyjä. Turku kasvaa, samoin verotulot, ja ratikka vain vauhdittaisi tätä prosessia. Päättäjät ovat sitäpaitsi luvanneet pitää kuntaveron entisellään.

Aikaisempia kirjoituksia

Uusimmat mielipiteet