Puheenaihe

Surullinen lista Suomelle: Nämä brändit arvioitiin epäeettisiksi – joukossa Marimekko, Makia, Halti ja moni muu tunnettu vaatemerkki

Yli puolet suomalaisista vaatebrändeistä päätyi kansainvälisessä vastuullisuusvertailussa alimpaan E-kategoriaan.

Yksikään suomalainen vaatebrändi ei yltänyt vastuullisen tuotannon A-luokkaan. Kuvituskuva.

Arkisto/Outi Paappanen

Suosituimpien suomalaisten vaatemerkkien vastuullisuus on nyt rankattu, ja lista on yllättävää luettavaa. Suomalaiset vaatemerkit sijoittuvat pääasiassa häntäpäähän avoimuuteen keskittyvässä kansainvälisessä vastuullisuusarvioinnissa, osoittaa Eettisen kaupan puolesta ry:n tuore selvitys.

Arvioinnissa on mukana 23 suomalaista vaatemerkkiä.

Selvitys pohjautuu kansainväliseen Rank a Brand -kriteeristöön. Siinä vaatemerkit pisteytetään sen mukaan, miten avoimesti ne kertovat toimistaan vastuullisen tuotannon varmistamiseksi.

Rankabrand.org-sivustolla suomalaisyritysten tuloksia voi vertailla yli 1 500 kansainväliseen brändiin.

Vaatemerkit pisteytettiin vastuullisuusvertailussa viiteen kategoriaan A–E.

Suomalaisista vaatemerkeistä parhaan tuloksen vertailussa sai Papu Design Oy, joka ylsi toiseksi parhaaseen B-kategoriaan. C-kategoriassa ovat vaatebrändit Sail&Ski sekä Vimma. Näiden yritysten tuotanto tapahtuu Suomessa tai muissa matalan riskin maissa.

Toiseksi viimeisestä eli D-kategoriasta löytyy By Pia’s, Noom, Lindex, Marimekko, House, Mywear, Nosh ja R-Collection.

Yli puolet suomalaisyrityksistä päätyi alimpaan E-kategoriaan. Vastuullisuuden suhteen heikoimmat vaatemerkit olivat: Halti, Reima, Nanso, Pola, Peak Performance, Sasta, Gugguu, Luhta, Makia, Rukka, Torstai ja Your Face.

– Luhta Group on ainoa yrityksistä, joka ei vastannut lainkaan Eettisen kaupan puolesta ry:n yhteydenottoihin. Suurin osa yrityksistä suhtautui ilahduttavan myönteisesti, yhdistys tiedottaa.

– Kaikilla arvioinnissa mukana olleilla yrityksillä on edelleen paljon parantamisen varaa vastuullisuuden osalta. Erityisesti riskimaissa vastuullinen tuotanto edellyttää tiukkoja toimia ja mittareita työolojen parantamiseksi ja elämiseen riittävien palkkojen varmistamiseksi.

Täysin piittaamattomia suomalaisyritykset eivät ole, vaikka pärjäsivät vertailussa surkeasti.

Suomalaisyritykset suosivat Amfori BSCI-yritysvastuujärjestelmää, mutta sen jäsenyys ei itsessään anna pisteitä, koska se ei ole riittävä tae vastuulliselle tuotannolle.

– Kuluttajan on käytännössä mahdoton arvioida yritysten ympäripyöreitä vastuullisuuslupauksia. Vastuullisen yrityksen on kerrottava täsmällistä tietoa siitä, mitä se tekee vastuullisen tuotannon varmistamiseksi, kommentoi selvityksen kirjoittaja Maija Lumme Eettisen kaupan puolesta ry:stä.

Lue myös: Helsinkiläinen pursiseura ja Makia sopuratkaisuun – vaatteet lahjoitetaan hyväntekeväisyyteen

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Yritykset uuden edessä: epäeettinen toiminta ei kerää sijoittajia – Yli puolet sijoittaa rahojaan vastuullisiin tahoihin17.4.2019 09.24

Kommentit (12)

Kommentit

Vihrert tykkää esiintyä

Vihrert tykkää esiintyä Marimekossa kotonaan nukkuvat Nanson yöpuvussa Tom of Finlaysonnin lakanoisassa ja retkeilevät keskuspuistossa lentämällä Kilmantsarossa Haltin kamppeissa.

Mistä tämä "tieto" on

Mistä tämä "tieto" on peräisin? Tuliko hyvä olo kun kirjoitit tuon sinua miellyttävän "faktan"?

Taas yksi trolli joka ei

Taas yksi trolli joka ei kuitenkaan kyennyt kommentoimaan aiheesta.

Ei niin paljon vitsiä,

Ei niin paljon vitsiä, etteikö puolet totta. Kyllä tuossa stereotypia pitää paikkansa hyvin monesti olen itse moisen seikan havainnut.

Tarvitaan paljon toimia ja

Tarvitaan paljon toimia ja vuosikymmeniä aikaa että volyymivaate ei synny hikipajassa.

Ovat ilmeisesti huonompia

Ovat ilmeisesti huonompia valehtelemaan. Oikeastaan yhtiöiden pitäisi olla aktiivisempia asioidensa esiintuomisessa, kun erilaiset yhteisögallupit ovat kuitenkin epäluotettavia.

No niin noi firmat pitää

No niin noi firmat pitää lopettaa ja työntekijät kortiston kautta kursseille.

Hyvä, että yritysten ja

Hyvä, että yritysten ja tuotteiden vastuullisuustaso tuodaan julkisuuteen ja kuluttajien tietoisuuteen. Olen pyrkinyt suosimaan laatua ja kotimaisia merkkejä (vaikkakin niiden kotimaisuusaste on aina vain pienempi ja vaikka hinta joillakin on korkea), mutta tämä tieto vaikuttaa kyllä jatkossa ostopäätöksiini. Olen pettynyt mm. Nansoon, Reimaan, Marimekkoon, Haltiin, Luhtaan ja Rukkaan osalta. Vastuuttomuudesta ei ole mieltä eikä järkeä maksaa!

Suomalaiset ovat vain

Suomalaiset ovat vain rehellisiä. Jostain Italiasta ei löydy varmaan yhtäkään epäeettistä yritystä kyselyn perusteella.

ArskaXIV oikeassa.

ArskaXIV oikeassa. Oliko tämä joku uutinen?

Mikään ei velvoita yrityksiä

Mikään ei velvoita yrityksiä kertomaan liikesalaisuuksiaan jollekin ituhippilauma ry:lle. Tuo tutkimuslista on todellinen nollatutkimus ideologialla häystettynä!

Ei yllätä. Nämä "suomalaisena

Ei yllätä. Nämä "suomalaisena" markkinoidut tehdään halpamaissa ja markkinoidaan vaan hyvin.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat