Paikalliset

Kommentti: Turun ei pidä uida ratikkahankkeessa vastavirtaan

Raitiovaunu. Kuvituskuva.

Tomi Kangasniemi / arkisto

Turun asukasmäärä ja joukkoliikenteen matkustajamäärät ovat kasvaneet voimakkaasti 2010-luvulla. Matkamäärien ennustetaan kasvavan lähes 30 prosenttia vuoteen 2050 mennessä.

Turun seutu tarvitseekin joukkoliikenteeseen seudullisen ratkaisun, jolla näihin tarpeisiin vastataan.

Raitiotiessä on paljon hyvää. Se nostaa raitiotielinjan varren kiinteistöjen arvoa ja on bussia ympäristöystävällisempi suuremman kapasiteettinsa ja pidemmän elinkaarensa ansiosta. Sen imago ja matkustajaystävälliyys on myös bussia vahvempi. Moni, joka ei tykkää matkustaa bussissa, matkustaa mielellään ratikalla. Tähän joukkoon kuulun itsekin.

Hintalappu ratikassa tosin on busseihin verrattuna iso. Toisaalta sen lasketaan maksavan itsensä takaisin jopa alle kymmenessä vuodessa.

Monet Turkua suuremmat ja pienemmät kaupungit ympäri Eurooppaa panostavat nyt kiskoihin. Miksei siis Turkukin? Aina ei kannata uida vastavirtaan.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Turun, Tampereen ja Vantaan ratikoissa iso hintahaitari – Turku keskihintainen15.1.2020 10.08

Kommentit (2)

Kommentit

Vähän tietoa pohjaksi:

Vähän tietoa pohjaksi: - Muualla kuin radan varrella kiinteistöjen ja asuntojen arvo laskee koska ne eivät ole niin haluttuja. - Radan varrella asuminen kallistuu ja sekä kiinteistöverot että vuokrat nousevat. - Turku on saven päälle rakennettu, tietää isoja ongelmia. Jo nyt keskustan rakentaminen on aiheuttanut talojen romahtamisia. - Turku on levinnyt laajalle päin vastoin kuin vaikkapa Tampere jonka keskustaa rajoittavat järvet. - Tampere on jo ylittänyt kustannukset, sama tulee tapahtumaan myös Turussa. - Matka-ajat pitenevät. - Pysäkinvälit pitenevät. - Selvityksissä ei ole mukana Edinburghin ratikka, olisi pitänyt tasapuolisuuden nimissä senkin katastrofin olla mukana. - Sitoo kaupunkirakenteen ja siten haittaa muiden alueiden kehittämistä. Tarkoittanee myös sitä että koulut, päiväkodit jne keskittyvät radan varrelle ja muualla niitä lakkautetaan. - Toimiakseen todella edellyttää korkeampaa rakentamista kuin nyt toteutuu. Nykyisin vallalla oleva NIMBY ajattelu ei todellakaan tue tätä.

Ratika reitit tule vain

Ratika reitit tule vain muutama mutta jos likenne hoidetan busseilla lähellä keskutaa menee monia linjoja sama reittiä ja kauenpana joka kadulekin tulisi riitä bussilikenne. Näin lähellä keskusta pääsisi kulkeman muutaman minuutin välein ja kauemasikin vartin välein. Joten bussit on paras ratkaisu- Lisksi ne ei vie verorahaa yhtän kun kaupunkin myy huutokaupalla reitiluvat eniten maksaville 5 vuoren jaksoissa. Avoin kaikille julkinen huutokauppa ja bussiliikenöisijät varmaan maksa joitakin linjoista jopa paljonkin. Kaupunki voi näilä huutokaupa tuloila hoitaa ne linjat jota kukaan ei halua.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat