
Uusi DS5 näyttää kookkaammalta kuin onkaan. Auton pituus on 4,53 metriä ja leveys 1,87 metriä. Suhteellisen kompakteihin mittoihin on saatu mahtumaan neliovinen "coupefarmari".
Uusi DS5-malli on Citroenin DS-sarjan kolmas jäsen. Se on ranskalaisen suunnittelun taidonnäyte – hyvässä ja pahassa.
Se näyttää kookkaammalta kuin onkaan. Auton pituus on 4,53 metriä ja leveys 1,87 metriä. Suhteellisen kompakteihin mittoihin on saatu mahtumaan neliovinen ”coupefarmari”.
Virtaviivainen ja matala sivuprofiili tuo auton ulkonäköön annoksen sporttisuutta. Alle asennetut isot ja näyttävät aluvanteet matalaprofiilirenkain vain korostavat vaikutelmaa.
Takaluukusta ei löydy aukaisunappia tai kahvaa. Tätä puutetta perustellaan muotoilu-seikoilla.”
Keulasta auto näyttää melko normivehkeeltä – isohko grilli ja reilunkokoiset ajovaloumpiot ovat tämänpäivän muotiteemoja.
Hieno yksityiskohta on näyttävä kromilista, joka alkaa ajovaloumpion päältä ja jatkuu sivupeiliin asti. Lista tuo persoonallisuutta varsinkin auton sivuprofiiliin.
Auton takapään muotoilu noudattaa sporttista linjaa; tuplaputkenpäät ja matala takalasi olkoon näistä tunnusmerkkeinä.
DS5:n ohjaamo suorastaan huokuu ranskalaisen insinööritaidon näytteitä.
Jos ulkomuodossa suunnittelijoille oli annettu vapauksia, niin auton sisältä löytyy varsinainen ranskalaisten neronleimausten viidakko.
Tunnelma on kun pienen lentokoneen ohjaamossa. Tavaraa ja hallintalaitetta on riittävästi. Kaikesta huokuu kokeilunhalu. Uutta on uskallettu tuoda jopa ohjaamoergonomiaan.
Ensivaikutelma kuskin penkille istuessani oli, että täällähän on tiivis tunnelma!
Korkea keskikonsoli, läsnä oleva kojetaulu näyttöineen ja mittaristoineen hallitsevat näkymää. Sokerina pohjalla on katossa oleva pitkulainen hallintakonsoli, jossa on muun muassa kattoikkunaverhojen käyttökytkimet.
Reilusti kallistettu tuulilasi ja siihen asennettu taustapeili sadetunnistimineen peittävät kuskin näkyvyyden oikealle etuviistoon lähes täysin.
Peilikään ei ole niitä pienimpiä, joten sen alta täytyy kuikuilla, jos haluaa nähdä oikean etuviiston. Muotoilun ehdoilla siis mennään.
Koeajajaa hemmotellaan nahkaisella, sähkösäätöisellä penkillä, jossa on myös hierontatoiminto.
Istuin itsessään on ryhdikäs, ja niin usein kun olen riittämätöntä reisitukea moittinut, niin tästä mallista pituussäädettävä reisituki löytyy.
Taakse mahtuu kaksi aikuista tai kolme lasta.
Takaluukusta ei löydy aukaisunappia tai kahvaa. Kontin saa auki joko avaimessa olevasta napista tai ohjaamosta. Tätä puutetta perustellaan muotoiluseikoilla. Ei olisi ollut kovinkaan vaikea – tai muotoja pilaava – kikka piilottaa aukaisupainike esimerkiksi DS5-logoon. Mutta näin Ranskassa.
Itse kontti vetää 468 litraa perusasennossa. Kyllä sinne mökkireissun tavarat mahtuvat ja muutakin, mutta nostokorkeutta kynnykselle on jäänyt turhan paljon.
Koeajossamme oleva DS5 on mallia THP 156 So Chic.
Moottorina on 1,6-litrainen, turboahdettu bensamoottori ja 156 palastaa ponien lukumäärän.
Muut moottorivaihtoehdot ovat 200-hevosvoimainen bensakone sekä kaksi dieselmoottoria. Lisäksi mallistossa on dieselhybridi.
Auto ei ranskalaiseen tapaan keinahtele, vaan on varsin jämäkkä ajettava.”
DS5:ssa on 6-vaihteinen automaattivaihteisto. Normiasetuksella ja hitaammassa ajossa lootalla on hieman ikävä tapa ”arpoa” vaihteita.
Asia korjaantuu, kun valitsee vaihdekepin vierestä S-asetuksen päälle.
Alusta ottaa töyssyt ja kuopat mukavasti vastaan, mutta isot ja leveät renkaat vetelevät Etelä-Suomen uraisilla teillä.
Auto on ketterän tuntuinen, eikä se ole ranskalaiseen tapaan keinahteleva, vaan varsin jämäkkä ajettava.
Polttoaineenkulutus pyörii tasaista yhdeksääkymppiä ajettaessa kuuden litran tuntumassa.
So Chicin varustelu on mairitteleva. Mukana tulevat muun muassa avaimeton lukitus- ja käynnistysjärjestelmä, iso lasikatto, pysäköintitutka taakse, kangas/nahkaverhoilu ja kojetaulun analoginen design-kello. Muut varustetasot ovat Chic ja Sport Chic.
DS5-malliston hinnat alkavat 32 993 eurosta.
Tämän koeajetun mallin lähtöhinta on 37 864 euroa.
Juha Korvenranta/ Automafia.net
Citroen DS5
Moottori: bensiini, 4-sylinterinen diesel
Iskutilavuus: 1 598 cc
Teho: 115 kW (156 hv) / 6 000 rpm
Vääntö: 24 0Nm / 1 400–4 000 rpm
Vaihteisto: 6-vaihteinen automaatti
Voimansiirto: etuveto
Kiihtyvyys 0–100km/h: 9,7 sekuntia
Huippunopeus: 202 km/h
Yhdistetty kulutus: 7,3 l/100 km
CO2-päästöt: 169 g/km
Kommentit (44)
Tilaa uutiskirjeemme
Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!
Kommentit
Hienoja ja hyviä ajettavia
Picassosta ja C 5 sitikoista
Keski-Uudellamaalla oli
samanlaiset kokemukset -
No kerros nyt sitten minkä
Kait ne levii, jos jätät
Eipä kannata yleistää,
Olo on kuin Air Francella
Ensimmäistä kertaa autoon
sinulle on tainut osua
Kysyisin HYMÖRILTÄ miksi ei
omistin ja pääsin eroon...
Saksalainen lehti.
Laatu- ja katsastustesteissä
Ei näy Sitikkaa kovinkaan
Kerros meille, että kuka ja
Listastahan voi havaita, että
no ei nyt ihan - kyllä se
Kaikki ranskalaiset eivät
Kirjoittakaa mitä
Ei tasan ruostu 97 ja
Mites ne Jumperit ja Jumpyt?
reservin korpraali voisi
Reservin korpraali voisi
näkyy nämä sitikkamiehet
Kommenttini koski väitettä
Tässä väite: kaikki rauta
Ruostumaton teräs ei ruostu.
Nyt oli puhe raudasta, ei
No alumiini ja muovi ei kyllä
Rautakaupassakin kaikki
Nyt on niin, että sitikka on
Laatumerkkinä ylistetty
No mitäs tolla on tekemistä
Keski-uusimaassa ja tässä
noilla Jyskälässä liikkuvilla
http://www.ake.fi/ake/akereca
puhun vain omasta
1978 ostin GS Sitikan, se oli
Asiakaskyselyissä kuitenkin
Tarkkailija ostaa Rutinoffin.
Mitä vikaa Rutinoffissa?
Kyllä sitä johtotähtikin osaa
Omaa kokemusta. 90-luvulla