Viihde

Kuukauden koeajo: Citroen DS5:ssä tunnelma on kuin lentokoneen ohjaamossa

Uusi DS5 näyttää kookkaammalta kuin onkaan. Auton pituus on 4,53 metriä ja leveys 1,87 metriä. Suhteellisen kompakteihin mittoihin on saatu mahtumaan neliovinen "coupefarmari".

:

Uusi DS5-malli on Citroenin DS-sarjan kolmas jäsen. Se on ranskalaisen suunnittelun taidonnäyte – hyvässä ja pahassa.

Se näyttää kookkaammalta kuin onkaan. Auton pituus on 4,53 metriä ja leveys 1,87 metriä. Suhteellisen kompakteihin mittoihin on saatu mahtumaan neliovinen ”coupefarmari”.

Virtaviivainen ja matala sivuprofiili tuo auton ulkonäköön annoksen sporttisuutta. Alle asennetut isot ja näyttävät aluvanteet matalaprofiilirenkain vain korostavat vaikutelmaa.

 

Takaluukusta ei löydy aukaisunappia tai kahvaa. Tätä puutetta perustellaan muotoilu-seikoilla.”

Keulasta auto näyttää melko normivehkeeltä – isohko grilli ja reilunkokoiset ajovaloumpiot ovat tämänpäivän muotiteemoja.

 

Hieno yksityiskohta on näyttävä kromilista, joka alkaa ajovaloumpion päältä ja jatkuu sivupeiliin asti. Lista tuo persoonallisuutta varsinkin auton sivuprofiiliin.

Auton takapään muotoilu noudattaa sporttista linjaa; tuplaputkenpäät ja matala takalasi olkoon näistä tunnusmerkkeinä.

DS5:n ohjaamo suorastaan huokuu ranskalaisen insinööritaidon näytteitä.

Jos ulkomuodossa suunnittelijoille oli annettu vapauksia, niin auton sisältä löytyy varsinainen ranskalaisten neronleimausten viidakko.

Tunnelma on kun pienen lentokoneen ohjaamossa. Tavaraa ja hallintalaitetta on riittävästi. Kaikesta huokuu kokeilunhalu. Uutta on uskallettu tuoda jopa ohjaamoergonomiaan.

Ensivaikutelma kuskin penkille istuessani oli, että täällähän on tiivis tunnelma!

Korkea keskikonsoli, läsnä oleva kojetaulu näyttöineen ja mittaristoineen hallitsevat näkymää. Sokerina pohjalla on katossa oleva pitkulainen hallintakonsoli, jossa on muun muassa kattoikkunaverhojen käyttökytkimet.

Reilusti kallistettu tuulilasi ja siihen asennettu taustapeili sadetunnistimineen peittävät kuskin näkyvyyden oikealle etuviistoon lähes täysin.

Peilikään ei ole niitä pienimpiä, joten sen alta täytyy kuikuilla, jos haluaa nähdä oikean etuviiston. Muotoilun ehdoilla siis mennään.

Koeajajaa hemmotellaan nahkaisella, sähkösäätöisellä penkillä, jossa on myös hierontatoiminto.

Istuin itsessään on ryhdikäs, ja niin usein kun olen riittämätöntä reisitukea moittinut, niin tästä mallista pituussäädettävä reisituki löytyy.

Taakse mahtuu kaksi aikuista tai kolme lasta.

Takaluukusta ei löydy aukaisunappia tai kahvaa. Kontin saa auki joko avaimessa olevasta napista tai ohjaamosta. Tätä puutetta perustellaan muotoiluseikoilla. Ei olisi ollut kovinkaan vaikea – tai muotoja pilaava – kikka piilottaa aukaisupainike esimerkiksi DS5-logoon. Mutta näin Ranskassa.

Itse kontti vetää 468 litraa perusasennossa. Kyllä sinne mökkireissun tavarat mahtuvat ja muutakin, mutta nostokorkeutta kynnykselle on jäänyt turhan paljon.

Koeajossamme oleva DS5 on mallia THP 156 So Chic.

Moottorina on 1,6-litrainen, turboahdettu bensamoottori ja 156 palastaa ponien lukumäärän.

Muut moottorivaihtoehdot ovat 200-hevosvoimainen bensakone sekä kaksi dieselmoottoria. Lisäksi mallistossa on dieselhybridi.

 

Auto ei ranskalaiseen tapaan keinahtele, vaan on varsin jämäkkä ajettava.”

DS5:ssa on 6-vaihteinen automaattivaihteisto. Normiasetuksella ja hitaammassa ajossa lootalla on hieman ikävä tapa ”arpoa” vaihteita.

 

Asia korjaantuu, kun valitsee vaihdekepin vierestä S-asetuksen päälle.

Alusta ottaa töyssyt ja kuopat mukavasti vastaan, mutta isot ja leveät renkaat vetelevät Etelä-Suomen uraisilla teillä.

Auto on ketterän tuntuinen, eikä se ole ranskalaiseen tapaan keinahteleva, vaan varsin jämäkkä ajettava.

Polttoaineenkulutus pyörii tasaista yhdeksääkymppiä ajettaessa kuuden litran tuntumassa.

So Chicin varustelu on mairitteleva. Mukana tulevat muun muassa avaimeton lukitus- ja käynnistysjärjestelmä, iso lasikatto, pysäköintitutka taakse, kangas/nahkaverhoilu ja kojetaulun analoginen design-kello. Muut varustetasot ovat Chic ja Sport Chic.

DS5-malliston hinnat alkavat 32 993 eurosta.

Tämän koeajetun mallin lähtöhinta on 37 864 euroa.

Juha Korvenranta/ Automafia.net

Citroen DS5

Moottori: bensiini, 4-sylinterinen diesel

Iskutilavuus: 1 598 cc

Teho: 115 kW (156 hv) / 6 000 rpm

Vääntö: 24 0Nm / 1 400–4 000 rpm

Vaihteisto: 6-vaihteinen automaatti

Voimansiirto: etuveto

Kiihtyvyys 0–100km/h: 9,7 sekuntia

Huippunopeus: 202 km/h

Yhdistetty kulutus: 7,3 l/100 km

CO2-päästöt: 169 g/km

Kommentit (44)

Kommentit

Hienoja ja hyviä ajettavia

Hienoja ja hyviä ajettavia citikat on aina ollut, mutta kestävyyden kehittely on unohtunut

Picassosta ja C 5 sitikoista

Picassosta ja C 5 sitikoista on kokemusta kuten vanhemmistakin. 1970-luvun sitikka oli vielä laatupeli, mutta nämä uudemmat ovat huonoja, laadunvalvonta on jätetty auton ostajille. Picasso oli surkea, noin 30000 km ja moottorin yläkerta meni remonttiin, C 5 se vasta olikin peli moottori saattoi sammua kesken ajon ilman syytä, tosin se sitten kohta käynnistyi. Olin sitikka loukussa pitkään, kukaan muu ei huolinut vanhaa sitkkaa, kuin sitikan kauppias. Uhrasin enemmän rahaa ja pääsin eroon sitikka loukusta. Ei koskaan enää sitikkaa!

Keski-Uudellamaalla oli

Keski-Uudellamaalla oli Sitikan korjaamo Pohjoisväylällä. Autoni tuli sieltä huonommassa kunnossa kuin oli vietäessä. Koivuhaassa korjasivat autoni takuuseen. Ko korjaamo lopetettiin, enkä ihmettele. Korjaamon perustaja ei jaksanut enää johtaa korjaamoa. Vävypojalla oli muut metkut mielessä.

samanlaiset kokemukset -

samanlaiset kokemukset - ruostekukkia ilmestyy kohtuu lyhyessä ajassa ja paikat alkavat kolista 50tkm jälkeen...ei enää ikinä "Sitikkaa"

No kerros nyt sitten minkä

No kerros nyt sitten minkä vuosimallin autoon riitä ruostekukkia ilmestyi ja mihin paikkoihin? Ettet vaan kirjoittele 80-luvun vehkeistä tai vanhemmista tai vaan paukuttele poskiasi.

Kait ne levii, jos jätät

Kait ne levii, jos jätät määräaikaiset väliin.

Eipä kannata yleistää,

Eipä kannata yleistää, 2000-2001 vuosimallin mersuissa, fordeissa ja opeleissa ruostuivat ovet ja takaluukut puhki alle kahdessa vuodessa. Autojen osat valmistaa alihankkijat, eivät tehtaat itse tee kaikkea. Sitikassa on sinkitty kori tietääkseni, ei ruostu puhki missään vaiheessa jos siitä pitää huolta. Itsellä 400200km ajettu sitikka vm.96 ja harva muun merkkinen auto samoilla spekseillä on enää edes ajossa, vaan romutettuna. Autot ovat yksilöitä, kyllä niitä mersuja ja volvoja näkyy enemmän tuolla tienvarsilla rikkoontuneina kuin esim. sitikoita, kun yksilöitä ovat.

Olo on kuin Air Francella

Olo on kuin Air Francella matkustaessa Atlantin yllä. Koskaan ei tiedä että mitä tapahtuu.

Ensimmäistä kertaa autoon

Ensimmäistä kertaa autoon tyytyväisenä kun hankin vuoden 2000 Xsaran. Mittarissa tällä hetkellä 253 tuhatta, toistaiseksi ei korjauksia kertaakaan ja käytetty kerran vuodessa huollossa. Ruoste nyt on Citikoissa tuntematon asia, joskus kauan sitten asia oli toisin vaan ei enää aikoihin. Aikaisemmin volvoon ja muihin laatumerkkeihin kyllästyin kun vikoja oli jatkuvasti, saksalaisista ei nyt kannata edes puhuakkaan jos haluaa varman ja toimivan auton.

sinulle on tainut osua

sinulle on tainut osua kohdalle "maanantaiversio" ranskalaisittain eli se yksi epäonnistunut yksilö... :) "mitä eroa on Citroenilla ja herpeksellä ? Herpeksestä on mahdollisuus päästä edes jotenkin eroon..." Sitikoita ei muuten voi näkyäkään tien varsilla, kun niitä ei edes myydä montaa vuodessa... ja talvella niillä ei voi ajaa...

Kysyisin HYMÖRILTÄ miksi ei

Kysyisin HYMÖRILTÄ miksi ei voi talvella ajaa. Ajo ominaisuuksissa ei ongelmia millään talvisella kelillä muita ihmeemmin jos edes senkään vertaa ja lämpöä aivan riittävästi viluisimmallekkin. Mitä tulee myyntimääriin niin kautta aikojen todellisia laatu autoja on myyty tusina tuotteita vähemmän. Huolesi eroon pääsemisestä ymmärrän kun et kaikesta päätellen omista Citikkaa.

omistin ja pääsin eroon...

omistin ja pääsin eroon... kun vain hinnasta sopi.... jälleenmyyntiarvo tosi surkea - ei enää ikinä ! Laatuautosta kun puhuit - milloin sitikka on pärjännyt esim Auto&Bild lehden laatutestissä ?

Saksalainen lehti.

Saksalainen lehti.

Laatu- ja katsastustesteissä

Laatu- ja katsastustesteissä aina sama häntäpää. Chrysler, italialaiset ja ranskalaiset. Kärjessä japanilaiset, muutama saksalainen ja sitten nämä kukatietäämissä valmistetut autot.

Ei näy Sitikkaa kovinkaan

Ei näy Sitikkaa kovinkaan korkealla :) Sijalla 62.ensimmäinen... Monta Kia malliakin edellä :) TÜV-raportti 2011: katsastustilastojen parhaat ja huonoimmat 2–3-vuotiaat henkilöautot Sija /Merkki ja malli Hylk.% Keskim. km-luk. 1. Toyota Prius 2,2 43 000 2. Porsche 911 2,3 33 000 2. Toyota Auris 2,3 37 000 2. Mazda 2 2,3 33 000 5. Smart Fortwo 2,5 29 000 6. Volkswagen Golf Plus 2,6 43 000 7. Ford Fusion 2,7 34 000 7. Suzuki SX4 2,7 40 000 9. Toyota RAV4 2,8 49 000 9. Toyota Corolla Verso 2,8 49 000 11. Mercedes-Benz C-sarja 2,9 46 000 11. Mazda 3 2,9 42 000 13. Audi A3 3,3 53 000 13. Honda Jazz 3,3 34 000 15. Mazda MX-5 3,4 31 000 15. Toyota Avensis 3,4 55 000 15. Toyota Yaris 3,4 36 000 18. Mazda 6 3,5 53 000 19. Porsche Boxster/Cayman 3,6 33 000 20. Audi TT 3,7 41 000 20. Volkswagen EOS 3,7 41 000 22. Volkswagen Golf 3,8 50 000 22. Opel Meriva 3,8 36 000 24. Opel Vectra 4 66 000 24. Kia Ceed 4 40 000 26. Ford Mondeo 4,1 53 000 26. Ford Fiesta 4,1 36 000 26. Porsche Cayenne 4,1 52 000 26. Mazda 5 4,1 50 000 26. Suzuki Swift 4,1 36 000 31. Audi A4 4,2 71 000 31. Opel Astra 4,2 51 000 31. Volkswagen Touran 4,2 64 000 34. Mercedes-Benz B-sarja 4,3 43 000 34. Opel Tigra Twintop 4,3 32 000 34. Nissan Note 4,3 41 000 34. Škoda Fabia 4,3 34 000 34. Toyota Aygo 4,3 36 000 39. BMW 7-sarja 4,4 69 000 39. Ford Focus C-Max 4,4 47 000 39. Opel Corsa 4,4 37 000 39. Honda Civic 4,4 44 000 39. Suzuki Grand Vitara 4,4 44 000 44. Ford Focus 4,5 53 000 44. Opel Antara 4,5 48 000 44. Kia Rio 4,5 42 000 47. Audi A6 4,7 85 000 47. BMW 1-sarja 4,7 47 000 47. BMW 3-sarja 4,7 58 000 47. Fiat Bravo 4,7 35 000 47. Mitsubishi Colt 4,7 37 000 52. Mercedes-Benz A-sarja 4,8 38 000 53. BMW Z4 4,9 37 000 53. Mercedes-Benz SLK 4,9 34 000 53. Nissan Micra 4,9 34 000 53. Renault Modus 4,9 35 000 53. Seat Altea 4,9 47 000 58. Audi A8 5 85 000 58. BMW X3 5 55 000 58. Ford Galaxy/S-Max 5 68 000 58. Daihatsu Sirion 5 35 000 62. Citroën C1 5,1 42 000 63. Opel Zafira 5,2 58 000 63. Honda CR-V 5,2 48 000 63. Renault Clio 5,2 38 000 63. Škoda Octavia 5,2 68 000 67. Volkswagen Passat 5,3 88 000 67. Peugeot 107 5,3 36 000 69. Honda Accord 5,5 50 000 69. Seat Alhambra 5,5 65 000 69. Subaru Forester 5,5 48 000 72. Audi Q7 5,6 75 000 72. Mini 5,6 36 000 72. Citroën C4 5,6 54 000 72. Mitsubishi Outlander 5,6 52 000 76. Ford Ka 5,7 34 000 76. Volkswagen New Beetle 5,7 35 000 76. Hyundai Matrix 5,7 38 000 76. Seat Leon 5,7 51 000 80. Renault Scénic 5,8 47 000 81. Volkswagen Caddy Life 5,9 60 000 81. Škoda Roomster 5,9 46 000 81. Volvo S40/V50 5,9 68 000 84. Opel Agila 6 33 000 85. Volkswagen Polo 6,1 39 000 85. Nissan X-Trail 6,1 55 000 87. Hyundai Getz 6,3 36 000 88. Chevrolet Aveo 6,4 35 000 89. Mercedes-Benz CLK 6,5 44 000 89. Renault Twingo 6,5 34 000 91. Smart Forfour 6,6 44 000 91. Volkswagen Touareg 6,6 66 000 93. Mercedes-Benz E-sarja 6,7 77 000 94. Volkswagen Fox 6,9 38 000 94. Hyundai Tucson 6,9 46 000 96. Volkswagen Sharan 7 73 000 97. Mercedes-Benz ML 7,1 66 000 97. Mercedes-Benz S-sarja 7,1 72 000 99. BMW 5-sarja 7,4 75 000 99. Alfa Romeo 147 7,4 48 000 99. Fiat Panda 7,4 36 000 102. Kia Picanto 7,5 34 000 103. Chevrolet Matiz 7,8 34 000 104. BMW X5 7,9 66 000 104. Citroën C3 7,9 38 000 104. Renault Mégane 7,9 52 000 107. Fiat Punto 8 41 000 108. Citroën Berlingo 8,2 55 000 108. Hyundai Santa Fé 8,2 57 000 110. Alfa Romeo 159 8,5 58 000 110. Peugeot 1007 8,5 30 000 110. Seat Ibiza/Cordoba 8,5 41 000 113. Peugeot 207 8,7 39 000 114. Renault Laguna 8,8 64 000 115. Renault Kangoo 8,9 47 000 116. Citroën C4 9 48 000 117. Kia Sorento 9,2 55 000 118. Volvo V70/XC70 9,3 81 000 119. Peugeot 307 9,9 50 000 120. Citroën C5 10 61 000 120. Renault Espace 10 67 000 122. Citroën C2 10,1 38 000 123. Dacia Logan 11 48 000 123. Peugeot 407 11 63 000 125. Volvo XC90 11,2 73 000 126. Fiat Doblò 11,8 56 000 127. Hyundai Atos 12,2 31 000 128. Kia Carnival 23,8 58 000

Kerros meille, että kuka ja

Kerros meille, että kuka ja millasella otannalla ko. lista on tehty, esim. montako Porschea on ollut syynissä tai Audi TT coupea, epäluotettava. Autojen määrät on missä?

Listastahan voi havaita, että

Listastahan voi havaita, että ns. saksalaiset laatuautot ovat todella kaukana laatuautoista erittäin monen mallin osalta kuten myös Volvo... Ihan yhtä paskoja "kaikki" autot jos aletaan vain huonoja puolia etsimään..

no ei nyt ihan - kyllä se

no ei nyt ihan - kyllä se tosiasia on, että ranskalaiset ruostuu yllättävän nopeasti verrattuna moneen muuhun :)

Kaikki ranskalaiset eivät

Kaikki ranskalaiset eivät ruostu. Vm. -87 Peugeot 205 oli käytännössä melkein ruos- tumaton. Muuten kyllä korjaamon toiveuni. Eräs Audi myös käytännössä ruostumaton, samoin muuan Toyota Corolla. Ruotsin laatuautot: Saabit 96 ja 99 ruostuivat kuten muutkin. Autot kyllä yksilöitä siinäkin suhteessa.

Kirjoittakaa mitä

Kirjoittakaa mitä kirjoitatte, totuus kuitenkin ettei 2000 luvun mallia olevaa Citikkaa nähty kertaakaan ruostuneena.

Ei tasan ruostu 97 ja

Ei tasan ruostu 97 ja uudemmat sitikat, koska korit sinkittyjä. Jos taas antaa kuran kertyä auton runkoon niin varmasti ruostuu ihan joka auto merkkiin tai suojaukseen katsomatta. Xantiat 97 ja uudemmat niin lähes ruosteettomia ovat vieläkin, jos ne on huollettu ja ylläpidetty kuten autoja pitääkin.

Mites ne Jumperit ja Jumpyt?

Mites ne Jumperit ja Jumpyt? Montako ruosteetonta löytyy?

reservin korpraali voisi

reservin korpraali voisi mennä suorittamaan empiiristä koetta eli laskemaan joutessaan noita autoja, mitkä ovat ruosteessa ja mitkä ei, jos kerran ruoste väitetysti rajoittuu vain ranskalaisiin autoihin..Niin sanojensa tueksi voisi käydä kartoittamassa asiaa esim. keskiuudenmaan ostoshelveteissä..

Reservin korpraali voisi

Reservin korpraali voisi joutessaan mennä tekemään empiiristä tutkimusta siitä, miten mitkäkin autot ovat ruosteessa, kun väitetysti ruoste koskee vain ranskalaisia autoja, ei muita merkkejä. Voisi mennä uudenmaan ostoshelvetteihin laskemaan eri automerkkejä ja vertailemaan ruostumista niiden välillä, olisi jotain objektiivista materiaalia väitteidensä tueksi. Jumper ja jumpy ovat pakettiautoja, ei henkilöautoja...Hiacet yms. ruostuvat yhtälailla kuten Vitot, volkkarit ja muutkin pakettiautot..

näkyy nämä sitikkamiehet

näkyy nämä sitikkamiehet olevan herkkänahkaista porukkaa :) :) kävikö nilkoille :) Tässä lisää vitsejä - kestääkö hermo :) :) "CITROEN Ranskalaista laatutyötä. Sitikka-kuski on boheemi. Hän on taiteilija tai sitten päässä on muuten vaan jotain vialla. Sitikkakuski toivoo useimmiten joululahjaksi hydrauliikkaöljyä tai edes paikallisen hinausautokuskin kännykkänumeron"

Kommenttini koski väitettä

Kommenttini koski väitettä ettei 2000- luvun Citikkaa ole koskaan nähty ruostuneena. Missään ei eritelty pakettiautoja ulos väitteestä. Juupaseipäs ja Pilkunviilaaja lienevät sama henkilö. Miksi minun pitäisi mennä teidän ostoshelvetteihinne katsomaan ruostuneita auto- janne? Kyse oli väitteestä jonka kumosin. Tässä taas väite, jonka voitte kumota: Hyviä ranskalaisia saa vai grilliltä.

Tässä väite: kaikki rauta

Tässä väite: kaikki rauta ruostuu, myös "ei ranskalainen". Kumoapa se...

Ruostumaton teräs ei ruostu.

Ruostumaton teräs ei ruostu.

Nyt oli puhe raudasta, ei

Nyt oli puhe raudasta, ei teräksestä, joka on oma metallilajinsa. Missään "siviili" autoissa ei taida olla peltejä korvattu teräksellä, joka estäisi ruostumisen? Samaa perusplootua ne kaikkien autojen pellit ovat merkistä riippumatta...

No alumiini ja muovi ei kyllä

No alumiini ja muovi ei kyllä ruostu ja kyllähän noita on käytössä.

Rautakaupassakin kaikki

Rautakaupassakin kaikki nykyisin teräksiä. Latta-kulma-palkki ym. Peltikatotkin teräspeltiä. Samoin Citikan galvanoidut teräspellit. Rautaa taitaa olla vain valurauta, (myös valuteräs). Rautaa löytyy myös apteekin pillereistä sekä Teräsmiehen kalsareista.

Nyt on niin, että sitikka on

Nyt on niin, että sitikka on maailman ykköspeli. Kauanko mm. Loeb on DS3:lla vetänyt kelillä kuin kelillä toppia. Kuka ajaa ykkösenä parhaillaan jyskälässä... Itsellä C2 WRC 08 lähinnä bensasta täytyy huoli pitää.

Laatumerkkinä ylistetty

Laatumerkkinä ylistetty Toyota vetää uutisten mukaan jälleen 600 tuhatta autoaan markkinoilta, että se siitä laadusta japanilaisten kohdalla. Citikalla ei vastaavaa taida olla ihan läheisessä menneisyydessä.

No mitäs tolla on tekemistä

No mitäs tolla on tekemistä laadun kanssa. Kyllä noita takaisin kutsua tulee nykypäivänä joka automerkille. Ja sitäpaitsi ne tehdään yleensä varmuuden vuoksi vaikka vika koskisi vain minimaalista osaa autoista. Kuten tämä "kuuluisa" kaasupoljin keissi.

Keski-uusimaassa ja tässä

Keski-uusimaassa ja tässä lehdessä pyörivät ihan samat kirjoitukset.

noilla Jyskälässä liikkuvilla

noilla Jyskälässä liikkuvilla vehkeillä ei ole mitään yhteistä normaalin kaupasta ostetun kanssa... kuin merkki...ja taitaa kuskillakin olla merkityksensä... :) meneppä itse sinne jyskälään ajamaan niin katsotaan vieläkö citikka on ykkösenä...:) Citroen C1 takaisinkutsu vuonna 2010 - kaasupoljinvika...

http://www.ake.fi/ake/akereca

http://www.ake.fi/ake/akerecall/haku.aspx tuolta voi todeta, että esim. Mercedeksellä, volkkarilla, toyotalla, audilla on enemmän ja "vakavammista" syistä takaisinkutsuja kuin esim. citroenilla on ollut. Hyymörillä ei taida olla silmät auki kuin vain citroenin vikojen osalta, haluaa ummistaa tietoisesti silmät muiden merkkien osalta :)

puhun vain omasta

puhun vain omasta kokemuksesta - kaksi kertaa erehtynyt ostamaan Sitikan ja turpaan tullut kunnolla... sen jälkeen ajellut saksalaisilla eikä takaisinkutsuja osunut yhtään kohdalleni. Sitikka jatkuvasti pajalla ja ongelmia katsastuksessa - jälleenmyyntiarvosta puhumattakaan... kyllä itse katson enemmän tuon katsastuslistan perään, koska joka vuosi siellä joutuu leiman hakemaan... takaisinkutsut kuitenkin harvinaisia ja jos sellainen ulee niin menee firman piikkiin :) Katsastusviat menee vuosittain omasta pussista :(

1978 ostin GS Sitikan, se oli

1978 ostin GS Sitikan, se oli kunnon peli. Myöhemmin jouduin Sitikka loukkuun ja maksoin siitä maltaita. Sitikan valmistaja jätti laadunvalvonnan asiakkaille ja tietenkin myös kulut. BX oli minulle todella kallis merkki. Kori ei ruostunut kun oli sinkitty. Hydrauliikka vuosi ja kone oli surkea. lieneekö öljyn kierrossa ollut vikaa, kun yläkerta ei kestänhyt? Minulla oli kymmenen millin avain taskussa, aina k,un lähestyin BX autoani, niin katsoin vuotaako jousitus. Jos vuoti, niin eikun avain taskusta ja konepelti ylös. Järvenpäässä Sitikan korjaamo oli lähinnä vitsin tasoa.

Asiakaskyselyissä kuitenkin

Asiakaskyselyissä kuitenkin arvostetaan jälkimarkkinointia. Tämä tarkoittaa, että asiakas ei osallistu tuotekehittelyyn omasta pussistaan. Takaisinkutsut ovat tarkoin harkittu keino pitää yllä automerkkien imagoa. Eli:"Me mokasimme, mutta vastaamme teoistamme. Pidämme huolta asiakkaistamme." Muuten, on todella typerää kehua eri automerkkejä näillä pastoilla. Totuuden voi sanoa, mutta miksi pitää noita automyy- jiä auttaa? Kyllä ne pärjäävät muutenkin.

Tarkkailija ostaa Rutinoffin.

Tarkkailija ostaa Rutinoffin. Jos ei muuta, niin jodlaava matikkakoira. Sillä pärjää myös Madamen kanssa. Kun vaan se lehmännahka on levällään... Kauheata, mitä nyt tuli paljastettua...

Mitä vikaa Rutinoffissa?

Mitä vikaa Rutinoffissa? Voittaa Peugetoffin, Citretoffin, Returoffin sekä Skodatoffin. Vain Deuzlandtoffi voi olla parempi. Puhumattakaan Lexustoffista.

Kyllä sitä johtotähtikin osaa

Kyllä sitä johtotähtikin osaa ryssiä, näin Daimlerilla.. http://www.kauppalehti.fi/etusivu/mersun+ihmediesel+tuli+kalliiksi/201209254331 Nimimerkki Hyymöriä ei tosin 0le tainnut omistaa ko. malleja niin ei voi kehua tai haukkua niitä.

Omaa kokemusta. 90-luvulla

Omaa kokemusta. 90-luvulla ostin ensimmäisen Citroenin. Olin kyllästynyt kun kilometrejä tuli paljon ja autot eivät kestäneet. Siis oikeita vikoja, en tarkoita normi huoltoa. Pajalla oli korjattavana ensin VW Passat 1,6 bensa, sitten vähän ajettu Ford Escort 1,4 ja viimeisimpänä Mitsubishi Lancer. Lancerin myin pois ja ostin tilalle Citroen BX dieselin. BX:llä oli ajettu 220 tkm ja ajoin sillä saman verran lisää viidessä vuodessa. Huoltojen lisäksi korjattiin yksi hyd.putki ja vaihdettiin startti. Hyvän kokemuksen myötä se vaihtui bensa Xantiaan, kun työpaikka vaihtui ja ajot vähenivät. Xantialla oli ajettu 140 tkm ostettaessa, nyt kilometrejä on 350 tkm ja näiden 12 v aikana autoon on uusittu jarrut, abs anturit eteen ja etupyörän laakerit sekä nivelten suojakumit. Nämä kaikki löytyy omasta huoltovihosta. Toiseksi autoksi onkin hakittu myös Citroen, ensin ZX, sitten Picasso ja nyt vaimolla on käytössä Berlingo vm. 2006 ja toimii.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Viihde

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat