Mielipide: Näin ratkeaisi Itäisen Rantakadun pyörätieongelma

Kuvituskuva. Leena Koivisto / arkisto

Lukijalta

Nyt olen, ainakin omasta mielestäni, keksinyt ratkaisun ”pyörätieongelmaan” Itäisellä Rantakadulla.

Lähdetäänpä liikkeelle pyörällä Pinellan edustalta kohti satamaa. Kun tulemme Aurakadun kulmaan, pyörätie ”nostetaan ylös” Itäisen Rantakadun joen puoleiseen reunaan, ohi Cafe Paavon ahdasta pihapiiriä. Muutama puska ehkä joutuu väistymään tieltä.

Pyörätie jatkuu kadun varressa aina Kaupunginteatterille saakka. Kaikki autojen parkkipaikat poistetaan väliltä Aurakatu- Kaupunginteatteri. Vartiovuoren puoleiset parkkipaikat säilytetään.

Kaupunginteatterille tultaessa, nykyisen suojatien kohdalla, rakennetaan kahdesta suunnasta ramppi kohti teatterisiltaa, toisin sanoen portaat pois.

Varsinainen pyörätie jatkuu vielä Kaupunginteatterin ohi ja teatterin nurkalla olevan suojatien kohdalla pujahdetaan toiselle puolelle, yli Itäisen Rantakadun. Pyörätie jatkuu Wäinö Aaltosen museon puolella aina Martinkadun risteykseen saakka. Nyt esim. Wäinö Aaltosen museon ja virastotalon kohdalla laatoitettu kiitoradan levyinen jalkakäytävä on 90-prosenttisesti käyttämätön. Voi olla, että nurmikkoalueesta on nipistettävä hieman, jotta saadaan teatterille tuleville linja-autoille parkkitilaa.

Aikoinaan matkustellessani paljon huomasin, että esim. Amsterdamissa, miljoonakaupungin ydinkeskustassakin jalankulkijat mahtuvat parin metrin levyiselle jalkakäytävälle eivätkä ihmiset ahdistuneet toistensa läheisyydestä.

Bussipysäkki ja autojen muutamat parkkipaikat mahtuvat edelleen toiselle puolelle katua. Kun tulemme Myllytunnelin kohdalle, jatkamme pyörätietä Myllytunnelin puoleista, kiitoradan levyistä jalkakäytävää pitkin kohti Martinkadun risteystä, missä uusi pyörätie yhtyy jo olemassa olevaan pyörätiehen.

Jos näin toteutetaan pyörätiesuunnitelmani, voidaan WAM:in kohdalta poistaa kaksi asvaltoitua pyöräilyramppia ja muuttaa ne yhtenäiseksi nurmitöyrääksi.

Laatoitettu osa kulkuväylästä voitaisiin jättää merkiksi jalankulkijoille ja pyöräilypuoli asvaltoitaisiin. Kyseinen ratkaisu varmistaisi myös sen, että kun jokivarressa on tapahtumia, kuten silakkamarkkinat, ei pyöräilijöitä enää erikseen tarvitsisi ohjata kaidevirityksin ajoradan reunaan.

Näin syntynyt uusi pyörätie tehdään kaksisuuntaiseksi ja siitä tehdään myös selvä kivetyksin erotettu ajotie. Älkää tehkö Kaskenkadun kaltaista hirviöversiota, joka kesällä ja varsinkin talvella on hengenvaarallinen kiemurrellessaan ajoradan reunassa ja välillä keskellä ajorataa kadoten talvella lumeen ja loskaan. Mielestäni pyörätie voi olla kaksisuuntainen. Jokainen pyöräilijä ajakoon pyörätien oikeaa puolta, niinhän ne autoilijatkin tekevät. Ehdottamani suunnitelma mahtuu hyvin Aura- ja Martinkadun väliselle pätkälle, olen mitannut. Autoilijoille varattu ajoaluehan on leveä kuin kiitorata, josta voidaan hyvin lohkaista pyörätie, vai mitä?

Olen siis ratkaissut pyörätieongelman, joten tuumasta toimeen, varsinkin kun Turun pyöräilyn kehitysohjelmassa Itäinen Rantakatu kuuluu kuulemma kiireellisyysluokkaan 1.

Hannu Tamminen, innokas pyöräilijä

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.