Auransillan ajokielto naarattiin jälleen esiin Aurajoen liejuisesta pohjasta.
Kaupunkiympäristötoimialan toimialajohtaja Christina Hovi esitti kaupunkiympäristölautakunnalle, että Auransillalle asetettaisiin ajokielto arkisin kello 7–17. Kielto koskisi henkilö- ja pakettiautoja. Se ei koskisi linja-autoja, takseja, polkupyöriä ja kuorma-autoja.
Samassa yhteydessä keskustan nykyisen läpiajokiellon voimassaoloaika muutettaisiin yhteneväiseksi Auransillan ajokiellon voimassaoloajan kanssa.
Muutokset tulisivat voimaan 8.1.2020, ja tilannetta arvioitaisiin uudelleen kesäkuussa 2020.
Viime viikon tiistaina lautakunta jätti asian pöydälle. Siitä, mitä lautakunta päätti tämän viikon tiistaina, ei saatu tietoa ennen lehden painoonmenoa.
Ajokielto on vihoviimeinen asia, mitä Turun keskusta kaipaa.
On totta, että ruuhka-aikoina Aurakadun ja Linnankadun risteyksessä on ruuhkaista. Nämä ”ruuhkat” eivät kuitenkaan ole nähneetkään esimerkiksi pääkaupunkiseudun ruuhkia.
Turun keskustassa eletään poikkeusoloissa. Tämä on koetellut monia yrittäjiä. Nyt yrittäjille oltaisiin antamassa vielä toisellekin poskelle.
Autoilijalle ajokielto ei ole ongelma, koska auton saa käännettyä myös Raision Myllyyn. Siellä riittää tilaa eivätkä ajokiellot haittaa.
Kaupunkiympäristölautakunnassa istuu neljä kokoomuslaista ja itse kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtaja Olli A. Manni. Onko kokoomus yrittäjän ja autoilijan asialla vai ei?
Turkulainen kertoi 16.11., että Fölin matkustajamäärät ovat kääntyneet nousuun. Turkulaiset näyttävät löytäneen takaisin keltaisten bussien penkeille. Miksi horjuttaa keskustan tasapainoa nyt?
Hyvään hallintoon ei kuulu se, että päätöksenteossa soudetaan ja huovataan edestakaisin. Siltä tämä nyt pahasti näyttää.