Lisää valvontaa vesille

Päätoimittaja Koivisto

Föri nytkähtää liikkeelle. Turistit alkavat ihailla maisemia. Varmaan joku turkulainenkin toteaa, että asunpa kauniissa kaupungissa.

Pian huomio kiinnittyy huviveneeseen, joka lähestyy yläjuoksulta. Förin ja huviveneen reitit leikkaavat. Huvivene lähestyy lähestymistään. Kai se kohta hidastaa ja antaa Förille tietä. Ei – se ajaa suoraan kylkeen.

Föri päräyttää torvea. Huviveneessä havaitaan Föri ja käännetään kaasukahva peruutusasentoon. Perämoottori alkaa mylviä ja hidastaa veneen vauhtia. Törmäykseltä vältytään täpärästi.

Kuvattu läheltä piti -tilanne tapahtui lauantaina 20. heinäkuuta. Viime lauantaina eteläisellä Airistolla kävi huonommin.

15-metrinen moottorivene törmäsi kahdeksanmetriseen moottoripurjehtijaan. Moottoripurjehtijassa olleet turkulaiset veljekset menehtyivät.

Poliisi epäilee moottoriveneen kuljettajaa törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja kahdesta törkeästä kuolemantuottamuksesta.

Poliisi ei ole vielä kommentoinut veneiden kulkusuuntia tai yhteentörmäyksen syytä.

Rikosnimike törkeä kuolemantuottamus kertoo kuitenkin jotakin. Törkeästä kuolemantuottamuksesta on kyse, jos kuolema aiheutetaan törkeällä huolimattomuudella ja rikos on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä.

Veneonnettomuus on nostanut esiin vaatimuksia veneajokortista. Vaatimukset ovat ymmärrettäviä noin järkyttävän turman jälkeen.

Silti on paikallaan kysyä, pitääkö kaikkien tunnollisten veneilijöiden kärsiä muutaman tunarin tähden? Veneajokortti nostaisi veneilyn hintaa ja vaikeuttaisi lajin aloittamista.

Ongelma on se, että suurten veneiden kipparit ajavat liian kovaa eivätkä katso eteensä. Auttaisiko veneajokortti asiaa?

Olisiko kuitenkin parempi saada vesille lisää valvontaa?

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu