Tapaus funikulaarin anatomia

Elina Rantanen

Tänä kesänä Turun mediaseurannan ykkösosuma on ollut funikulaari, josta on riittänyt puhetta myös kaupunkilaisten keskuudessa. Kaupungin uusimman nähtävyyden alkutaival ei ole ollut ruusuinen: sen valmistuminen viivästyi, budjetti ylittyi ja avajaisten jälkeen se on ollut pois käytöstä yhtä usein kuin käytössä.

Pelkkä funikulaarin mainitseminen saa vinon hymyn monien turkulaisten kasvoille. Sen tiellä on tosiaan ollut poikkeuksellisen paljon epäonnistumisia ja virheitä, jotka pitää tunnistaa ja ottaa opiksi. Mutta vähintään yhtä tärkeää on nähdä, mitä funikulaari alkukankeuksien jälkeen Turulle voi merkitä.

Funikulaari päätettiin tehdä ennen kaikkea siksi, että se on kätevä tapa hoitaa joukkoliikenne kehittyvälle Kakolanmäen kaupunginosalle, joka tarvitsee oman esteettömän joukkoliikenteensä. Suomen Kuntatekniikan yhdistys nimesi funikulaarin vuoden kuntatekniikan saavutukseksi; tuomaristo piti funikulaaria erityisen innovatiivisena tapana toteuttaa joukkoliikenne uudelle asuinalueelle. Käyttökustannuksissa päästään kolmannekseen vastaavasta linja-autoilla toteutetusta joukkoliikenteestä. Funikulaarin myötä ennen suljettu alue kaupungissa aukeaa kaupunkilaisille uudella tavalla.

Funikulaari on osa jatkumoa sellaisten asioiden sarjassa, joiden vuoksi muu Suomi ehkä pilkkaa, mutta ennen kaikkea rakastaa Turkua. Sen aikaansaamaa näkyvyyttä olisi ollut vaikea ostaa. Näkyvyys ei ole ollut aina positiivista, mutta lähes jokainen suomalainen tietää nyt, että Turussa on Suomen ainoa ulkoilmakaupunkivinohissi. Siitä tullee uusi kuvituksen aihe tyynyliinoihin ja teepaitoihin Turun linnan ja Fibonaccin rinnalle.

Funikulaari on uusi palanen Turun historiaa; se merkitsee enemmän kuin kulkuvälinettä. Se symboloi sellaista Turkua, jossa kaupunkia kehitetään jatkuvasti kiinnostavammaksi ja viihtyisämmäksi. Seuraavaksi on huolehdittava, että funin toimintavarmuus voidaan taata. Uutta ihmettä katsomaan saapuvien turistien lisäksi se voi silloin täysimääräisesti palvella kaupunkilaisia uusilla reiteillä Kakolaan ja sen läpi.

Tapaus funikulaarin anatomia kuvaa monella tavalla kaupungin kehittämistä laajemminkin: aina ei kaikki mene putkeen, mutta virheistä on opittava ja katsottava tulevaan. Uutta, kiinnostavaa kaupunkia pitää uskaltaa luoda, jotta Turku olisi kaupunki, jonne halutaan tulla ja jossa on hyvä olla.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu