Mielipide: Turun taksien asiakkaille syötetään perättömiä väitteitä

Lukijalta

Turkulaiset taksiyrittäjät kommentoivat Turkulaisessa 1. heinäkuuta taksialan tilannetta

On pöyristyttävää, että vihjailette hienovaraisesti, että tietyt taksiyrittäjät olisivat jollain tapaa huonokäytöksisiä tai heidän asiansa olisivat jotenkin retuperällä.

Tuomas Saariolle sanoisin, että ennen kuin väität, että olet nähnyt kaksi eri hintaa, ota väitteidesi tueksi valokuva.

Kerrotaan kuvitteellisia kertomuksia tosiasioina ja näin lietsotaan pelkoa muita yrittäjiä kohtaan.

Asiaa, joka on toisen kertomaa, on pidettävä fiktiona, kunnes asian voi itse todeta.

Minä ja moni muu taksialalla työskennellyt on nähnyt itse ja kuullut tarinoita muista yrittäjistä. Ei kuitenkaan tulisi mieleenkään alkaa veistelemään niistä lehtikirjoituksia.

Viittaatte haastattelussanne satama-alueen kiistaan ja kerrotte, että 90 prosenttia suhtautuu asiaan mutkattomasti. Se on mielestäni täysin typerä väite.

Myöskin kerrotte, ettei järjestely ole ainutlaatuinen, mutta kukaan ei ole tavullakaan ottanut huomioon asian laajuutta.

Tässäpä esimerkki: Arvioisin, että Caribian tolpan asiakasmäärä on vuorokaudessa 0–5. Sataman asiakasmääräksi arvioisin vuorokaudessa 600–1000.

Kummalla on suurempi vaikutus kuljettajien elantoon?

Mitenköhän asiaan suhtautuisi Euroopan unionin tuomioistuin? Edellyttäen, että jollakin olisi aikaa ja rahaa laittaa asia vireille.

Päättäjät Turussa eivät ilmeisimmin näe asian kokonaiskuvaa ja sen vaikutuksia tai sitten eivät uskalla syystä tai toisesta puuttua asiaan.

Emme kuitenkaan halua lähteä lapselliseen riitelyyn vaan haluamme tuoda taksipalveluja käyttäville asiakkaille valaistusta asiaan.

Toivomme ja uskomme, etteivät asiakkaat usko tuollaisia perättömiä selityksiä vailla minkään sortin näyttöä.

Alalla kuin alalla, jossa työskentelevät ihmiset, joukkoon mahtuu niin hyviä kuin huonoja ja kaikkea siltä väliltä.

Mielestäni on hyvin kyseenalaista lähteä edes vihjailevalla tavalla mustamaalaamaan muiden yrittäjien toimintaa.

Turussa on monta taksiyritystä, joilla on erittäin korkeat laatuvaatimukset. Mainittakoon esimerkiksi Kajon Oy, Taksi Länsi-Suomi, Safe Taksi ja Menevä. Muut eivät ole yhtään huonompia.

On erittäin surullista, että ala on siinä mielessä lähtenyt alamäkeen, että keskitytään kaiken maailman sopimusten luomiseen: epätoivoiseen kilpailun estämiseen, eripuran kylvämiseen ja muuhun vastaavaan toimintaan, joka ei palvele alan etua.

Tärkein on asiakas, joka odottaa saavansa hyvää ja turvallista palveluja ja vastinetta rahalle.

Hyvä kuljettaja ajattelee työtänsä asiakkaan näkökulmasta. Hyvä kuljettaja osaa myös ottaa huomioon toiset työntekijät alalla.

Turun päättäjien tai valtiovallan olisi syytä ottaa vakavaan harkintaan erikoissopimusten purkaminen, jotta kilpailu olisi vapaata. Tätä edellyttää niin Suomen laki kuin Euroopan unionin asetukset.

Uskon vahvasti, että näin saataisiin palautettua rauha kentälle ja asiakkaiden luottamus alaa kohtaan.

Toivo Grönfors

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu