Funikulaarin ongelmien syyt

Päätoimittaja Koivisto

Kakolan funikulaari on ollut taas vaikeuksissa. Funikulaari otettiin pois liikenteestä korjaustöiden ajaksi, kun hissin kallistusantureissa ilmeni vikaa. Maanantaina ilmoitettiin, että käyttökatkos jatkuu pari päivää.

Turkulainen haastatteli viime marraskuussa 11.11.2018 Turun ammattikorkeakoulun yliopettaja Esa Leinosta. Hän vastaa rakennusinsinöörien koulutuksesta ja opettaa muun muassa rakennuttamista sekä projektin- ja laadunhallintaa.

Leinonen pohti haastattelussa, miksi julkisten hankkeiden hinnat karkaavat käsistä. Hän esitti ongelmaan kolme syytä:

1) Julkista rakennushanketta ei välttämättä suunnitella riittävän tarkasti ennen poliittista päätöksentekoa, joka voi olla poliittisesti värittynyt.

2) Julkisella puolella ei välttämättä ole selkeää vastuunkantajaa. Kustannuksista ei ole vastuussa kukaan yksittäinen henkilö vaan vastuu on kollektiivinen.

3) Julkisella sektorilla ei välttämättä ole riittävästi osaamista hankkeiden läpivientiin. Kun julkiselta puolelta on vähennetty omaa henkilöstöä, taloon ei ole kenties jäänyt riittävästi osaamista.

Jos ei ole suunnitelmaa, osaamista eikä vastuunkantajaa, eihän lopputuloksesta voi tietenkään priimaa tulla.

Yhtenä ratkaisuna voisi olla niin sanottu allianssi- tai projektinjohtomalli, jossa hankkeelle asetetaan tavoitehinta ja jossa tilaaja, suunnittelija ja urakoitsija kantavat riskin yhdessä.

Jossittelu ei enää auta funikulaaria, mutta kun Turku rakentaa seuraavan funikulaarin tai minkä tahansa vaativan rakennushankkeen, kokeillaan nyt ihmeessä allianssimallia.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu