Muutosjohtajia vai työrukkasia?

Jaana Tomppo

Lukiokoulutusta on viime vuosina uudistettu paljon eikä loppua näy. Viimeisin lukion opetussuunnitelma otettiin käyttöön 2016. Kurssisisältöjen muutoksien lisäksi vaihdettiin oppikirjat. Opettajat opettelivat uusien digikirjojen käyttöä. Aluksi turhaan, sillä opiskelijat halusivat perinteisen, paperilta tuoksuvan kirjan.

“Täytyyhän lukion pysyä yhteiskunnan kehityksessä mukana”, opettajille perusteltiin, kun uuden opetussuunnitelman aikataulua esiteltiin. Nyt kääritään hihoja ylös, sillä syksyllä 2019 lukio-opettajien kokouksissa valmistellaan tulevaa. Uusi, uljas opetussuunnitelma otetaan käyttöön elokuussa 2021.

Sekä opettajilla että “diginatiiveilla” riitti opettelemista, kun siirryttiin digikokeisiin. Opettajat täydensivät tietoteknisiä taitoja työpäivien jälkeen. Aina ei ihan onnistuttu, mutta koskaan ei lannistuttu. Lyijykyniä ja konsepteja löytyi varastosta. Tänä keväänä yo-kirjoituksissa kirjoitettiin ensimmäistä kertaa kaikki oppiaineet tietokoneilla, myös matematiikka.

Korkeakouluvalintoja ollaan uudistamassa siten, että yhä suurempi osa opiskelijoista valitaan yo-tutkinnon arvosanojen perusteella. Tämä tarkoittaa, että nuorten täytyy jo lukioon tullessaan tietää, mitä aineita he opiskelevat. Opiskellaan vain niitä aineita, joista saa pyrittäessä eniten pisteitä, ei niitä, joista itse olisi kiinnostunut. Liian aikaisella erikoistumisella lisätään nuoren stressiä rauhallisen kasvamisen ja kypsymisen kustannuksilla.

Opettajien täydennyskoulutukset tai korkeakoulu- ja yritysyhteistyö virkistävät niin opettajia kuin opiskelijoitakin. Tämän vain tulisi tapahtua vapaaehtoisesti. Ei niin, että opettajat, jotka eivät koe kyseisiä työmuotoja itselleen luontaisiksi, vaadittaisiin osallistumaan. Eikä niin, että opiskelijoita velvoitettaisiin olemaan aktiivisia kaikissa projekteissa. Työuupuuhan sitä vähemmästäkin. Eräs opo totesi keväällä: ”Jos voisin uudistaa lukiokoulutusta, niin vähentäisin opiskeltavien kurssien määrää”.

Kesätunnelmissa sitä miettii mennyttä lukuvuotta hyvillä mielin. Ihana työ, avoimen rehellisiä ja motivoituneita nuoria, eikä ne kollegatkaan hassumpia ole. Hienoa surffailla lukiokoulutuksen aallonharjalla. Mutta päättäjille vinkiksi, että surffilauta olisi kätevä. Pysyy paremmin pinnalla.

Tiina Saarinen

Kirjoittaja on OAJ:n Turun paikallisyhdistyksen aktiivi.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu