Raitsikan suunnittelua olisi viisasta jatkaa

Raitiotie olisi nopea liikkumismuoto, mutta raitiotiestä päättäminen on Turussa hidasta. Havainnekuva. Turun kaupunki / arkisto

Minna Harmaala

Turun kaupunginvaltuustolla on menossa melkoinen superkevät: vasta päästiin äänestysratkaisuun torin pinnan lämmitysratkaisusta, ja nyt edessä on huomattavasti isompi investointipäätös eli raitiotien suunnittelun jatkaminen.

Suunnitelman läpimeno näyttää hyvin mahdolliselta, kun kaupunginjohtaja Minna Arve sisällytti SDP:n ja kokoomuksen haluamat lisäykset osaksi omaa esitystään. Lisäysten jälkeen suunnitteluehdotus meni kaupunginhallituksessa heittämällä läpi eikä hylkäämistä vaatinut keskusta saanut esitykselleen tukea.

Vaikka suunnittelu jatkuisi selkein lukemin, valtuustossa käydään raitsikasta epäilemättä yhtä värikäs keskustelu kuin torin lämmityksestäkin. Jos jokin asia Turussa nimittäin on yhtä tunnepitoinen kuin toriparkki, se on epäilemättä raitiotie.

Raitiotie on ensisijaisesti kaupunkikehityshanke, jolla pyritään muun muassa lisäämään Turun houkuttelevuutta.

Sosiaalisessa mediassa väitteet raitiotien houkuttelevuusvaikutuksista on tyrmätty muun muassa sanomalla, että kukaan ei muuta Turkuun raitsikan perässä tai kukaan turisti ei tule Turkuun katsomaan raitsikkaa.

Totta onkin, että asuinkaupunki valikoituu yleensä sen perusteella, missä on töitä tai opiskelupaikka, ei sen perusteella, missä on raitsikka. Mutta sitä tuskin kukaan voi vakavalla naamalla väittää, että joukkoliikenneyhteydet eivät vaikuttaisi mitenkään siihen, mihin ihminen tarkalleen ottaen alkaa juuriaan kasvattaa.

Turkulaiset on muualta tulleen näkökulmasta varsin autohullua kansaa, mutta helsinkiläisten esimerkki osoittaa, että näin ei tarvitse olla tulevaisuudessa. Helsingissä on jo useammassakin sukupolvessa asukkaita, joilla ei ole edes ajokorttia. Helsingissä joukkoliikenteellä pääsee sujuvasti liikkeelle edullisemmin ja itse asiassa ruuhka-aikaan nopeamminkin, kiitos omien kaistojen.

Turusta nyt tuskin tulee Helsinkiä, vaikka raitiotie rakennettaisiinkin. Mutta raitiotien ulottuvilla olevien asuinalueiden houkuttavuutta ratkaisu kasvattaisi merkittävästi.

VTT:n viime kesänä tekemän selvityksenkin mukaan raitiotie on kasvattanut siihen päätyneiden kaupunkien vetovoimaa. Raitsikka on kallis, mutta VTT:n mukaan se voitaisiin rahoittaa muun muassa tonttimyynnillä, kun maan arvo raitsikan ansiosta kasvaa.

Alkuperäiset raitsikan laskelmat ja vaikutusarviot perustuivat kaupunginhallituksen esityslistan mukaan vuonna 2016–2017 käytössä olleeseen niin sanottuun perusennusteeseen, jonka mukaan Turussa olisi hieman yli 220 000 asukasta vuonna 2050. Viime kuussa päivitetyn väestöennusteen mukaan Turussa kuitenkin on melkein 237 000 asukasta jo 10 vuotta aiemmin. Kumpi pitää paikkansa vai pitääkö kumpikaan, se jää nähtäväksi. Raitsikka on joka tapauksessa nimenomaan tulevaisuuden hanke.

Jos ja kun raitiovaunu kulkee omaa kaistaansa, se on kasvavassa kaupungissa erittäin varteenotettava vaihtoehto autolle, tapa ohittaa ruuhkat. Turun tämänhetkisissä suunnitelmissa on, että osittain samoja kaistoja käyttäisivät myös bussit, mikä lisäisi joukkoliikenteen houkuttavuutta entisestään.

Jos Turun uusien asukkaiden pääasiallinen kulkupeli ei olisikaan henkilöauto vaan joukkoliikenne, se olisi iloinen uutinen sekä ilmastolle että ruuhkista kärsiville turkulaisille.

Toki joukkoliikenteen saa ohittamaan ruuhkat myös bussikaistoilla. Vaikka valtuusto päättäisi jatkaa raitiotien suunnittelua, se voi myöhemmin vielä päättää, että kaistoilla ajaakin vain busseja. Siksikin suunnittelun jatkaminen olisi viisas päätös. Sitä, toteutuuko suunnitelma, ei vielä tässä vaiheessa päätetä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Turkulaisen ilmestyminen jää tauolle
  2. Tanssitunteja, jumppaa, teatteria – Turussa tapahtuu virtuaalisesti vaikka mitä, ja kaupungin tapahtumakalenteri kerää vinkkejä yhteen
  3. Lähikuvassa: Hissu Kytö on auttanut maahanmuuttajia Turussa pian 50 vuotta: "Skinheadeilta tuli tappouhkauksia ja sain luodin postiluukusta"
  4. Lähikuvassa: Kun kiekko lensi kaukalosta raitiovaunun katolle – legenda Timo Nummelin muistelee, millaisissa olosuhteissa pelattiin hänen lapsuudessa ja nuoruudessa
  5. Elossa 24 h -sarjassa esiintyvä turkulaislääkäri Kosti Koivisto-Kokko pelastaa vapaaehtoistyössään ihmisiä, jotka palaavat heti takaisin sotaan – "Huono muisti" suojelee työssä uupumiselta
  6. Jaanan poika ei koskaan palannut laivareissulta – Nikun katoaminen on yhä täysi mysteeri
  7. "Oli tosi kova paikka, kun tajusin, että lapsia ei tule muita kuin Pasi" – Kotimäen tilaa pyörittävälle Taikku Nurmelle tärkeintä elämässä on perhe, mutta jokaista päivää tahdittavat hevoset
  8. Burn out pysäytti nuoren Michaelan: "Kotona vain tärisin ja itkin"
  9. Moniko pesee kädet kunnolla? Turkulainen kävi yleisessä vessassa katsomassa ja tulos yllätti lääkärin
  10. Arno Kasvi: Ruissalo ei kestä tällaista rumbaa, tarvitaan toinen silta ja kauriskannan harventamista
  11. Turussa karanteenia viettävän Karita Mattilan heippalappu "meluhäiriöstä" riemastutti Twitterissä – "Äiti laittoi äsken viestiä, että joku hänen entinen työkaverinsa haluu tulla mun luo kylään välillä 14–18", nauraa twiittaaja nyt
  12. Tässä on Turun ruuhkaisin kohta – Naantalin pikatien pätkä Köydenpunojankadun ja Vakka-Suomentien välillä pitää yhä ykköstilaa, katso muut ruuhkakertymäkadut
  13. Korona peruutti ay-väen ja vasemmistopuolueiden yhteisen vappujuhlan Turussa – luvassa koronavappu netissä
  14. Anu Pentikin näyttely siirtyy kesälle 2021 – Muutoksia Turun museokeskuksen näyttelyohjelmistossa
  15. "Suurin ja karanteeniystävällisin opiskelijatapahtuma" – Turun Wappuradio tulee taas

Näytä lisää