Tässä on Turun ruuhkaisin kohta – Naantalin pikatien pätkä Köydenpunojankadun ja Vakka-Suomentien välillä pitää yhä ykköstilaa, katso muut ruuhkakertymäkadut

Teemu Nurmi

Turun vilkkain autoliikenne on Ohikulkutiellä, Naantalin pikatiellä Köydenpunojankadun ja Vakka-Suomentien välisellä pätkällä sekä Aninkaistensillalla.

Turun kaupungin liikennemääräkartta viime vuoden lopulta kertoo, että niillä kulkee 40 000–50 000 ajoneuvoa arkivuorokauden aikana.

Naantalin pikatie ja Ohikulkutie olivat listan kärjessä myös vuonna 2016, jolloin Turkulainen viimeksi päivitti tilanteen, mutta Aninkaistensilta on sittemmin noussut liikennemäärältään samaan luokkaan.

– Aninkaistensillan liikennemäärätieto perustuu lyhyen huipputunnin laskentaan eikä liikennemäärätieto ole kovin tarkka, mutta suuruusluokasta saa käsityksen liikennemääräkartan arviolla. Aninkaistensillan päistä on tänä vuonna videoitu liikennettä uutta huipputuntilaskentaa varten, mutta laskentaa ei ole vielä ehditty tekemään. Liikennevalojen ilmaisimiin perustuvan liikennelaskennan toteuttamisesta Aninkaistensillalle on myös ollut puhetta, kehittämispäällikkö Juha Jokela Turun kaupungin kaupunkisuunnittelusta kertoo.

30 000–40 000 ajoneuvoa arkivuorokaudessa kulkee Helsinginkadulla välillä Aninkaistensilta-Paljetie, Helsingin valtatiellä välillä Pääskyvuoren liittymä-Kaarina, Tampereentiellä välillä Satakunnantie-Raunistulan puistotie, Naantalin pikatiellä välillä Vakka-Suomentie ja Vt8:n alku sekä Martinkadulla välillä Myllytunneli-Kuninkaankartanonkatu.

Turun keskustan väliaikaiset liikennejärjestelyt alkoivat syyskuussa 2018. Ajoneuvoliikenne hävisi Kauppatorin ympäriltä, Linnankadulle, Brahenkadulle ja Aurakadulle tuli läpiajokielto-osuuksia ja Brahenkadulle lisää kaksisuuntaisia pätkiä. Kaikkien aikojen suurimmat muutokset eivät kuitenkaan näy liikennemäärien muutoksissa.

– Keskustan liikennelaskentoja on käytännössä vaikea toteuttaa. Paras tieto keskustan liikennemäärämuutoksista näkyy mielestäni Aurajoen siltojen liikennemäärämuutoksista. Myös joitain muita pisteitä keskustassa on, mutta niistä haetaan toteumatieto harvemmin kuin joka vuosi, Juha Jokela perustelee.

Turun kaupungin Turkulaiselle toimittamassa tilastossa löytyy liikennemäärät 15 minuutin jaksotuksella kulkusuunnittain vuosien 2016–2019 väliltä Martin-, Mylly-, Auran-, Tuomiokirkko-, Tuomaan- ja Halistensillalta. Niin sanottu liikennemääräindeksi on kerätty maanantaista torstaihin joka vuoden syyskuulta.

Liikennemäärät ovat kasvaneet viime vuosina Myllysillalla ja Tuomaansillalla, kun taas Auransillalla liikenne on vähentynyt.

– Auransillalla oli läpiajokielto jo syyskuussa 2018 ja 2019, mikä selittää liikennemäärän pienentymisen verrattuna vuosiin 2016–17. Tuomiokirkkosillan ja Tuomaansillan liikennemäärävaihteluiden takana suurin syy lienee ollut T3-sairaalan rakennustyömaa.

– Jos laskee yhteen Martin- ja Myllysillan tai Tuomiokirkko- ja Tuomaansillan liikennemäärät, on molemmissa kasvu ollut noin 7 prosenttia välillä 2016–19. Siltaliikennemäärät perustuvat kokonaisen kuukauden liikennemääriin, mutta sää voi aiheuttaa vaihtelua vuosien välillä, Jokela toteaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu