Tällaisia ratahankkeita Turussa on nyt menossa – "Lähiliikenne on mahdollinen, kun kaksoisraide Salon ja Turun välillä avataan"

Muun muassa projektipäällikkö Jukka Hackman Swecosta esitteli turkulaisille ratahankkeiden suunnitelmia viime torstaina. Minna Harmaala

Minna Harmaala

Turun seudulla on menossa harvinaisen monta ratasuunnitteluhanketta yhtä aikaa, selvisi yleisötilaisuudessa torstai-iltana. Näin ollen ympäristövaikutusten arviointikin (yva) on poikkeuksellinen.

– Teemme yva-menettelyä eri suunnitteluvaiheissa oleviin hankkeisiin. Kupittaa–Turku-välillä on valmistumaisillaan ratasuunnitelma, Espoo–Salo-välillä tehdään ratasuunnitteluprosessin mukaista yleissuunnittelua ja Salo–Turku-välillä tehdään vasta ratateknistä suunnittelua. Ratatekninen suunnittelu ei ole virallinen osa suunnitteluprosessia. Työ on aivan ainutlaatuinen, kertoi projektipäällikkö Veli-Markku Uski Sitowise Oy:stä.

Suomeksi tämä tarkoittaa, että Kupittaa–Turku-kaksoisraiteesta on olemassa jo varsin tarkat suunnitelmat, kun taas Salo–Turku-välin kaavailut ovat vielä hyvin alustavia. Rataa muuttaa lähitulevaisuudessa myös se, että laivayhtiöiden vanhat terminaalit poistuvat ja niiden tilalle tulee uusi terminaali. Nykyinen satamaraide ei tulevaisuudessa johda mihinkään. Uuden raiteen pitäisi olla käytössä 1.1.2026.

Kaksoisraidehankkeessa Kupittaan ja Turun välin yksiraiteisille osuuksille rakennetaan nykyisen raiteen viereen toinen. Tämä vapauttaa liikennöitsijän aikataulusuunnittelua: junien ei enää tarvitse kohdata toisiaan tietyllä odotuspaikalla, vaan yhdellä raiteella kulkee juna Helsinkiin ja toisella Turkuun.

Kaksoisraiteen kustannusarvio on 33 miljoonaa euroa.

– Hanke on Turun kaupungille kaupungin kehityshanke, sanoi Turun apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen

Hänen mukaansa hyvä uutinen on, että meneillään oleva Uudenkaupungin radan sähköistäminen mahdollistaa pidempien junien liikennöinnin ja vähentää vaarallisten aineiden kuljetuksiin liittyvää järjestelyntarvetta.

– Lähiliikenne on mahdollinen siinä vaiheessa, kun kaksoisraide Salon ja Turun välillä avataan, Virtanen sanoi

Turun ja Salon väli on osa Tunnin juna -nimellä eteenpäin vietävää hanketta, jonka suunnittelusta valtio ja kunnat perjantaina tiedottivat päässeensä sopimukseen.

Virtanen piti mahdollisena, että paikallisliikenne nytkähtää eteenpäin eli suunnittelua jatketaan kymmenen vuoden päästä. Suunnittelussa on ajateltu, että paikallisliikenteen junat kulkisivat parhaimmillaan kerran tunnissa.

Tunnin juna -hankkeessa reittivaihtoehtoja on vielä kaksi. Toisessa vaihtoehdossa juna kulkisi nykyisen Piikkiön aseman ohi, toisessa rataa oikaistaisiin noin 9,5 kilometriä.

– Viime viikolla tuli esiin, että Salon ja Turun välillä tarvitaan muutamia muitakin lyhyitä oikaisuja Piikkiön lisäksi, kertoi Veli-Markku Uski.

Piikkiön oikaisu tarkoittaisi matka-ajan lyhentymistä 3–4 minuutilla. Yleisössä istunut Jukka Parviainen piti säästyvää aikaa mitättömänä. Hänestä oikaisua ei pitäisi tehdä.

– Kuten tiedätte, Piikkiössä on asema keskellä kylää aivan loistavalla paikalla. Jos jossain vaiheessa tulee paikallisliikenne, sinne on helppo tulla joka paikasta. Piikkiössä on huomattavasti enemmän asukkaita kuin esimerkiksi Paimiossa. Kun puhutaan jatkuvasti ilmastotavoitteista, ihmiset pitää saada junaan.

Projektipäällikkö Heidi Mäenpää Väylävirastosta kertoi, että Piikkiön oikaisun kohtalo ratkaistaan seuraavassa suunnitteluvaiheessa. Hän arvioi Piikkiössä pidetyn yleisötilaisuuden perusteella, että alueen asukkaat tuntuvat olevan oikaisusta kahta mieltä. Toiset vastustavat radan viemistä kauemmas ja toiset taas ovat ilahtuneita siitä, että radan aiheuttama meluhaitta poistuu.

Tunnin junan suunnittelu lähtee ajatuksesta, että radalla liikennöivät lähinnä IC-junat 200 kilometrin tuntivauhtia. Ihan kaikissa kohdissa huippunopeutta ei pystytä saavuttamaan, mutta oikaistuilla osuuksilla kyllä. Yleisökysymyksessä ihmeteltiin, miksi on oletettu vallitsevan junatyypin olevan juuri IC ja miksi on ajateltu, että junat kulkisivat vain 200 kilometriä tunnissa.

– Tällä hetkellä IC on energiatehokkaampi ja edullisempi vaihtoehto ajaa. Meillä ei vielä Suomessa ole kalusta, jolla voisi ajaa enemmän kuin 225 kilometriä tunnissa. Espoo–Salo-välillä on kyllä varauduttu 300 kilometrinkin tuntinopeuteen, Mäenpää kertoi.

Uudella nopealla ratayhteydellä on ajateltu ruuhkatunteina kulkevan yksi IC-juna ja yksi pikavuoro. IC-juna pysähtyisi myös joko Lohjalla tai Vihdissä.

Apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen totesi, että ratasuunnitelmat yhdessä parantavat merkittävästi Turun logistista asemaa. Tunnin juna on hänen mukaansa paljon isompi asia kuin pelkästään nopea junayhteys Helsinkiin.

– Tunnin juna on osa Etelä-Suomen kasvukäytävää. Nopea ratayhteys mahdollistaa yhtenäisen työssäkäyntialueen. Voimakas muuttoliike aiheuttaa myös muutostarvetta niin työmatka- kuin asukasliikenteessä. Etelä-Suomen kasvukolmiossa muodostuu tällä hetkellä lähes 60 prosenttia Suomen bruttokansantuotteessa. Isossa kuvassa ratayhteys on liima, joka turvaa alueen elinvoiman ja bruttokansantuotteen ja vaikuttaa Turun kautta koko valtion bruttokansantuotteeseen ja hyvinvointivaltion ylläpitämiseen.

Suunnitelmat

Kun elämyskeskus valtaa tilan Turun nykyisen rautatieaseman toiminnalta, juna-asema siirtyy uuteen matkakeskukseen. Keskus toimii asemana junaliikenteen lisäksi sekä seutu- että paikallisbussiliikenteelle ja mahdollisesti tulevalle raitiotielle.

Juna-asemalla varaudutaan kuuteen laituriraiteeseen. Ensin rakennetaan vain neljä laituria, jotka riittävät nykyisenkaltaiselle liikenteelle. Loput raiteet on tarkoitettu mahdollisesti tulevalle paikallisliikenteelle.

Laiturit siirtyvät nykyiseen verrattuna 300 metriä länteen päin. Niistä tulee 350 metrin pituisia ja katokset kattavat 120 metriä.

Parhaillaan rakentuva Logomonsilta toimii tulevaisuudessa esteettömänä käyntinä raiteille.

Nykyinen varikko puretaan ja raiteistot siirretään tavararatapihalle Heikkilään. Toinen vaihtoehto tavararatapihalle on Muhkurissa.

Kustannusarvio Turku asemalle ja tavararatapihalle on yhteensä 81 miljoonaa euroa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Turkulaisen ilmestyminen jää tauolle
  2. Tanssitunteja, jumppaa, teatteria – Turussa tapahtuu virtuaalisesti vaikka mitä, ja kaupungin tapahtumakalenteri kerää vinkkejä yhteen
  3. Lähikuvassa: Hissu Kytö on auttanut maahanmuuttajia Turussa pian 50 vuotta: "Skinheadeilta tuli tappouhkauksia ja sain luodin postiluukusta"
  4. Lähikuvassa: Kun kiekko lensi kaukalosta raitiovaunun katolle – legenda Timo Nummelin muistelee, millaisissa olosuhteissa pelattiin hänen lapsuudessa ja nuoruudessa
  5. Elossa 24 h -sarjassa esiintyvä turkulaislääkäri Kosti Koivisto-Kokko pelastaa vapaaehtoistyössään ihmisiä, jotka palaavat heti takaisin sotaan – "Huono muisti" suojelee työssä uupumiselta
  6. Jaanan poika ei koskaan palannut laivareissulta – Nikun katoaminen on yhä täysi mysteeri
  7. "Oli tosi kova paikka, kun tajusin, että lapsia ei tule muita kuin Pasi" – Kotimäen tilaa pyörittävälle Taikku Nurmelle tärkeintä elämässä on perhe, mutta jokaista päivää tahdittavat hevoset
  8. Burn out pysäytti nuoren Michaelan: "Kotona vain tärisin ja itkin"
  9. Moniko pesee kädet kunnolla? Turkulainen kävi yleisessä vessassa katsomassa ja tulos yllätti lääkärin
  10. Arno Kasvi: Ruissalo ei kestä tällaista rumbaa, tarvitaan toinen silta ja kauriskannan harventamista
  11. Turussa karanteenia viettävän Karita Mattilan heippalappu "meluhäiriöstä" riemastutti Twitterissä – "Äiti laittoi äsken viestiä, että joku hänen entinen työkaverinsa haluu tulla mun luo kylään välillä 14–18", nauraa twiittaaja nyt
  12. Tässä on Turun ruuhkaisin kohta – Naantalin pikatien pätkä Köydenpunojankadun ja Vakka-Suomentien välillä pitää yhä ykköstilaa, katso muut ruuhkakertymäkadut
  13. Korona peruutti ay-väen ja vasemmistopuolueiden yhteisen vappujuhlan Turussa – luvassa koronavappu netissä
  14. Anu Pentikin näyttely siirtyy kesälle 2021 – Muutoksia Turun museokeskuksen näyttelyohjelmistossa
  15. "Suurin ja karanteeniystävällisin opiskelijatapahtuma" – Turun Wappuradio tulee taas

Näytä lisää