Turulla on edessä suurten päätösten vuosi – saako kaupunki päätettyä tulevana vuonna näistä kaikista investoinneista?

Turun filharmoninen orkesteri tarvitsisi jo uuden talon. Kuva Turun musiikkijuhlilta 2017. Seilo Ristimäki / Arkisto

Minna Harmaala

Turun kaupungilla on vuonna 2020 edessään lukuisia kaupunkikuvaan tulevaisuudessa merkittävästi vaikuttavia päätöksiä. Turkulainen kokosi niistä tärkeimmät apunaan kaupunkisuunnittelujohtaja Timo Hintsanen ja kaupunginhallituksen puheenjohtaja Lauri Kattelus (kok.).

1. Konserttitalo

On jo linjattu, että Turun filharmoniselle orkesterille rakennetaan uusi konserttitalo nykyisen pahoin rapistuneen tilalle. Tulevana vuonna pitäisi päättää ainakin sijainti, ehkä myös investointipäätös. Uuden talon olisi tarkoitus olla valmis noin vuonna 2024.

– Sijainti pyritään saattamaan päätöksentekoon jo tammikuussa, kertoo Timo Hintsanen.

Lauri Kattelus toteaa, että päätöksen tekemisestä tulee vaikeaa, mutta pitää neljää vaihtoehtoa hyvänä: Turun linnan seutua, ratapihaa ja kahta jokirannan tonttia. Jokaisessa on omat hyvät ja huonot puolensa.

Lue tästä, miten Kattelus arvioi eri vaihtoehtoja aiemmin julkaistussa jutussa.

Timo Hintsasen mukaan varteenotettavimmat vaihtoehdot ovat tällä hetkellä ratapiha ja jokiranta. Hinta-arvio on 57 miljoonaa euroa.

2. Raitiotie

Vedetäänkö Turkuun raitiotie Tampereen malliin vai kulkeeko joukkoliikenne kumipyörillä? Asia alkaisi olla valmis poliittisille päätöksille, arvioi Timo Hintsanen.

– Raitiotiestä on tosin jo pari vuotta puhuttu, että nyt jatkosuunnittelupäätös pitäisi saada. Tänä vuonnahan asia oli jo kerran kaupunginhallituksen esityslistalla, hän kuitenkin toteaa.

– Seuraava päätös ei ole vielä se, rakennetaanko raitiotie, vaan että tehdäänkö toteuttamissuunnitelmat sen rakentamiseksi loppuun asti. Sekin on iso päätös, koska suunnitelmien teko maksaa yli 10 miljoonaa euroa, Hintsanen valottaa.

Tähän asti suunnittelu on maksanut runsaan miljoonan. Tarkka suunnitelma maksaa kymmenkertaisesti, koska sen perusteella raitiotie voidaan kilpailuttaa ja ryhtyä kaivamaan maata.

Kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Lauri Kattelus pitää yhtä todennäköisenä, että suunnittelupäätös tehdään kuin että ei tehdä.

– Tämä on iso päätös, joka suuntaa kaupungin kehittämistä monta vuosikymmentä eteenpäin, tehtiin se tai ei.

Suunnittelun jälkeenkin kaupunki voi päättää jättää arviolta 333 miljoonaa maksavan raitiotien rakentamatta.

Raitiovaunua on jo esiteltykin. Kuva: Tomi Kangasniemi/arkisto Tomi Kangasniemi/arkisto

3. Ratapihan elämyskeskus

Ratapihalle suunniteltu elämyskeskus on yksityinen hanke, mutta vaatii toteutuakseen kaupungin asemakaavapäätöstä.

Timo Hintsasen mukaan asemakaavoitus on loppusuoralla, mutta odottaa vielä valtion suunnitelmia rataratkaisuista.

– Kun kaava on valmis, rakentajat pääsevät rakentamaan vaikka heti.

Elämyskeskushanketta on kritisoitu siitä, että se lisäisi entisestään keskustan ruuhkia. Lisääntyviin liikennemääriin on Hintsasen mukaan kuitenkin varauduttu. Lisäksi toive on, että keskeisempi sijainti vähentäisi autoilun tarvetta.

Ehdotus nimeltä Luoto voitti Turun ratapihan arkkitehtuurikutsukilpailun. Kuva: PES-Arkkitehdit PES-Arkkitehdit

4. Historiamuseo

Konserttitalon lisäksi ensi vuoden aikana olisi tarkoitus lyödä lukkoon paikka myös Suomen historian ja tulevaisuuden museolle.

– Nyt kun on jo päätetty, että museo tulee linnan lähelle, ensi vuoden aikana pitäisi tulla linjaus, missä tarkalleen ottaen, Timo Hintsanen kertoo.

Kaupunginhallitus päätti tämän vuoden viimeisessä kokouksessaan, että huhtikuuhun mennessä on käyty ideakilpailu Linnanniemen alueen suunnittelusta.

– Tulosten pitäisi olla selvillä ensi kesänä ja sieltä saadaan kaupunkikehitykseen valtava panos. Siinä tarkentuu sitten museon paikka, Lauri Kattelus sanoo.

Museo on tarkoitus rakentaa Turun juhlavuoteen 2029 mennessä.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Palvelut