Suurin osa, 77 prosenttia taloustieteilijöistä katsoo, että ruuhkamaksut ovat tehokas tapa vähentää liikenteestä aiheutuvia haittoja. Vain kymmenen prosenttia ekonomisteista on eri mieltä.
Yksitoista prosenttia vastaajista on asiasta epävarmoja ja kaksi prosenttia vailla mielipidettä. Kommenteissaan ekonomistit painottavat toteutuksen merkitystä: väärin sovellettuna kyseessä on vain lisävero, taiten käytettynä ruuhkamaksut leikkaavat ruuhkia ja päästöjä.
Mielipiteet tulevat ilmi ekonomistikoneesta, joka selvittää ekonomistien kannat ajankohtaisiin talouden kysymyksiin.
Tällä hallituskaudella ruuhkamaksuille näytettiin vihreää valoa hallitusohjelmassa. Julkisuudesta on keskusteltu 800–1000 euron ruuhkamaksuista vuodessa.
– Kehä III:n ulkopuolelta Helsinkiin "pendelöivälle" ruuhkamaksu tietäisi jopa 130 euron lisälaskua kuukaudessa, kokoomuksen kansanedustajan Heikki Vestmanlaskeskeli kesäkuussa
Myös autoala on voimakkaasti vastustanut ruuhkamaksuja. Kohdennettujen tiemaksujen pelätään nopeasti muuttuvan osaksi kaupunkiseutujen budjettirahoitusta.
Viime vuonna HSL vaati Helsingin seudulle lakia, joka mahdollistaa ruuhkamaksut.