Destian työpäällikkö huolissaan sähköpotkulautojen aiheuttamasta turvallisuusriskistä – Näin Desentti on varautunut ensimmäiseen talveensa Turun keskustan kunnossapitäjänä
Katso isompi kuvaDestian työpäällikkö Mikko Kuusisto (vas.) ja työmaapäällikkö Pekka Salo toteavat ennakoinnin olevan erityisen tärkeää. Jasmin Koivisto
Katso isompi kuvaKorkeasta kuorma-autosta on raskasta tulla alas useasti, jos esimerkiksi tiellä on skuutteja. Jasmin Koivisto
Katso isompi kuvaPienemmällä työkoneella saadaan kapeammat tiet, kuten pyörätiet, aurattua hyvin. Jasmin Koivisto
Jasmin Koivisto
| Päivitetty
Tuleva talvi on uuden allianssin, Desentin, ensimmäinen. Infrayhtiö Destian työpäällikkö Mikko Kuusisto kertoo, että talveen on varauduttu keskivertotalven mitoituksilla.
– Se, mitä olemme ajatelleet tarvitsevamme, on meillä. Alue on meille uusi, joten lähtökohtana on, että ensimmäisen talven jälkeen tarkistamme resurssit tulevia talvia varten, Kuusisto sanoo.
Kalustoon kuuluu neljä kuorma-autoa, neljä pyöräkuormaa ja yksi tiehöylä. Työntekijöitä on noin 30. Lisäksi kalustoa ja työvoimaa on mahdollista saada lisättyä alihankintoina. Ennakoinnissa käytetään sääseurantapalvelua, joka hälyttää liikkeelle tarpeen tullen.
– Hoitotoimenpiteitä tehdään ympäri vuorokauden. Jos näyttää siltä, että iltakymmeneltä pitäisi lähteä liikkeelle, sitten lähdetään iltakymmeneltä töihin, Kuusisto toteaa.
Hän korostaa, että keskusta-alueella tärkeintä ovat ennakointi ja ajoissa liikkeellä oleminen liikennemäärän takia. Hankalimmat tilanteet syntyvät, kun rankka lumisade alkaa juuri aamuruuhkan aikaan.
– Silloin lumi polkeentuu saman tien tiehen kiinni. Liikenteen joukkoon ajaminen isoilla auroilla on haastavaa, Kuusisto kertoo.
Uutena haasteena ovat skuutit, jotka pysyvät katukuvassa talvellakin. Huolimattomasti pysäköidyt laudat voivat hidastaa työntekoa tai olla jopa työturvallisuusriski.
– Mitään ei tahallaan rikota, mutta meidän kuskiemme ja muun liikenteen turvallisuus huomioidaan. Jos ajoradalla tai pyörätiellä on lauta, jota ei ole mahdollista siirtää, yritämme ne varovasti lykätä sivuun, sanoo Kuusisto.
Työmaapäällikkö Pekka Salo kertoo, että useita skuutteja on jo nyt jouduttu siirtämään lehtien harjauksen tieltä.
Kuusiston mukaan asiaa on kuitenkin selvitetty hyvässä hengessä.
Viime talvena keskusta-alueen kunnossapidosta oli vastuussa kaupungin oma yhtiö, Kuntec, joka sai paljon moitteita muun muassa isoista lumikasoista ja liukkaista kaduista. Nykyään Kuntec on vastuussa Turun länsi-, etelä- ja itä-urakka-alueista.
Desentin keskustan urakka-aluerajat kulkevat Ratapihankadulta Ylioppilaskylään, Kupittaalle, Mäntymäelle, Vähä-Heikkilään, Pihlajaniemeen, satamaan ja Patterihakaan.
Kunnossapitoon kuuluu yleisten katu- ja viheralueiden kunnossapitotyöt. Esimerkiksi leikkipuistojen, katujen, viheralueiden ja siltojen kuntoa pitää pitää silmällä ja korjata tarvittaessa. Talvisin yleiseen kunnossapitoon kuuluu myös ajoratojen auraus, liukkaudentorjunta hiekottamalla ja suolaamalla, lumensijoituspaikkojen hoito ja tienpinnan tasaus.
Kiinteistöjen vastuulla on jalkakäytävistä huolehtiminen.