Tuleeko kiistelty ja kohuttu Kähärin puistotie vai ei? – Turkulainen kysyi kaupunkiympäristölautakunnan jäseniltä heidän mielipidettään hankkeesta

Teemu Nurmi

Nimellä Kähärin puistotie oleva asemakaavanmuutosluonnos on ollut pitkään Turun kaupunkiympäristölautakunnan käsittelyssä, mutta ajatus Naantalin pikatien ja Satakunnantien yhdistävästä tiestä on ollut olemassa jo vähintään 1950-luvulta asti.

Pukkilan alueen muuttuminen sekä vuosikymmeniä keskusteluissa ollut Pitkämäen liikekeskushanke liittyvät vahvasti Kähärin puistotiehen ja siihen, tehdäänkö tie vai ei.

Asia on arka. Tiehankkeen aluetta koskevien omakotiyhdistysten jäsenet ovat montaa mieltä tien tulemisesta. Jotkut ovat vastustaneet sitä muun muassa ympäristöhaittojen ja asuinrakennusten vaurioitumisen pelossa.

Turkulainen kysyi Turun kaupunkiympäristölautakunnan jäseniltä kaikki puolueet huomioiden mielipidettä Kähärin puistotien asemakaavanmuutosluonnoksesta. Lautakunta käsittelee asiaa seuraavan kerran 12.11.

Lautakunnan puheenjohtaja Saara Ilvessalo (vihr.) kannattaa vaihtoehtoa 4b (vaihtoehdot on esitelty tämän jutun ohessa), jossa läpiajo asuinkaduilta katkaistaan.

– Kähärin puistotien selvityksessä on lähdetty autoliikenteen kokonaiskasvusta vaikka Turun kaupunginvaltuusto on yksimielisesti päättänyt tavoitella kestävien kulkumuotojen 66 prosentin osuutta vuonna 2029. Tämä tarkoittaa, että autoliikenne ei saa kasvaa väestönkasvusta huolimatta, vaan sen pitäisi pikemminkin vähentyä. Uuden tien rakentaminen henkilöautoille on päinvastaista kehitystä siihen nähden. Lisäksi tie olisi valtavan kallis, noin 15 miljoonaa euroa, Ilvessalo argumentoi.

Hän sanoo, että uusi tie pilaisi tärkeän viheralueen ja aiheuttaisi haittaa alueen asukkaille.

– Asuinkatujen rauhoittaminen aiheuttaisi hieman kiertotietä asukkaille, mutta autossa on ratti sen takia. Pyörällä ja kävellen liikkuminen sujuvoituisi, sillä katkaisu ei koske niitä.

Perussuomalaisten Juha Anttila pitää parhaana vaihtoehtoa 1.

– Mielestäni vaihtoehto tielle pitäisi säilyttää kaavassa ja katsoa tulevaisuudessa sen tarvetta. Vielä sen aika ei ole, mutta kun Pukkila ja Ratapihanalue valmistuvat, voi sen tarve olla toinen. Jos tie joskus rakennetaan, niin Pitkämäen puoleisen pään tulisi ulottua aina Alakyläntien risteykseen asti. Näin vältyttäisiin yhdeltä ylimääräiseltä risteykseltä Naantalin pikatiellä.

– Ratkaisua pohtiessa vaihtoehdot 4a ja 4b ovat mahdollisia, Elina Sandelin (vas.) kertoo.

Hänen mukaan vaihtoehdot, joissa viheralueen läpi rakennettaisiin uusi tieväylä, ovat luontoarvojen ja asumisviihtyvyyden kannalta kestämättömiä ja ratkaisuina vanhanaikaisia.

– Oletettua kasvavaa autoliikennettä alueella tulisi hillitä myös tarkastelemalla kriittisesti esimerkiksi Pukkilan asemakaavan uudisrakentamisen määrää, Sandelin lisää.

– En ole varma, osaanko vielä vastata, koska kyseessä on vasta luonnosvaihe. Jos ylipäätään päätämme jatkaa suunnittelua niin on selvää, että tässä vaiheessa ei tehdä lopullista ratkaisua, kaupunkiympäristölautakunnan varapuheenjohtaja Olli A. Manni (kok.) toteaa.

Keskustan Seppo Muurinen sanoo, että puolueen valtuustoryhmän jäsenet keskustelevat asiasta viikonloppuna ennen tiistaina 12.11. pidettävää seuraavaa kokousta, jonka esityslistalla Kähärin puistotie jälleen on. Muurinen ei ota kantaa ennen kokousta.

Sdp:n Ville Lintunen kannattaa virkamiesten pohjaesityksenä olevaa ja asiantuntijoiden suosittelemaa vaihtoehtoa 1.

– Tärkeää on nähdä, että nyt laadittava kaava ainoastaan mahdollistaa katuyhteyden rakentamisen paikkaan, johon siitä on ollut varaus jo 1950-luvulta alkaen. Kaavapäätöksellä ei vielä rakenneta yhtäkään katua, vaan pidetään rakentamiselle edelleen mahdollisuus auki, jos tarve sitä vaatii 2030-luvulla, Lintunen muistuttaa.

Asiassa on Lintusen mukaan myös kääntöpuoli. Pukkilan alueen asukasmäärän merkittävä kasvu ja alueen sijoittuminen Turun ruuhkaisimpien katujen Koulukadun ja Puistokadun läheisyyteen sekä ratapihahankkeen tuoman yksityisautoilun lisääntyminen Köydenpunojankadulla ovat ennusteiden mukaan lisäämässä merkittävästi autoilun määrää alueella.

– Vaikka prosentuaalisesti joukkoliikenteen, pyöräilyn ja kävelyn liikenneosuudet tulevaisuudessa Turussa kasvavat ja niihin tullaan Pukkilan alueella panostamaan, niin yksityisautojen ajosuoritteiden määrä alueella ei minkään selvityksen mukaan ole nykyisestä laskemassa merkittävästä asukasmäärän kasvusta johtuen.

– Autoliikenteen määrän moninkertaistuminen pienillä pihakaduilla ei ole todellakaan toivottavaa kehitystä varsinkin, koska se heikentäisi merkittävällä tavalla alueen asumismukavuutta, liikenneturvallisuutta sekä pahimmillaan vaurioittaisi rakennusten perusteita, Lintunen sanoo.

Edit 9.11. kello 11.45: Muutettu Seppo Muurisen kommentissa tarkoittamaan keskustelua Keskustan valtuustoryhmässä.

Edit 9.11. kello 11.50: Muutettu alueen omakotiyhdistysten olevan hankkeesta montaa mieltä ja että jotkut ovat vastustaneet.

Vaihtoehdot

Vaihtoehdot eroavat toisistaan Vakka-Suomentien länsipuolella. Vaihtoehto 1 kulkee osin nykyisellä puistoalueella ja osin nykyisistä teollisuustonteista erotettavalla alueella Pukkilan kaava-alueen pohjoispuolitse Pitkämäenkadulle saakka. Pitkämäen liikekeskuksen kaava-alueen kautta katuyhteys jatkuisi edelleen Naantalin pikatielle.

Vaihtoehdossa 2 linjaus kulkisi Vakka-Suomentieltä länteen ensin samaa linjausta vaihtoehdon 1 kanssa ja sitten Pukkilan kaava-alueen kautta nykyistä Klinkkerikatua Pitkämäenkadulle.

Vaihtoehdossa 3 linjaus kulkisi Vakka-Suomentieltä länteen Inkilänkadun ja Klinkkerikadun kautta. Vaihtoehdoissa 2 ja 3 uutta katuyhteyttä ei ole mahdollista jatkaa Naantalin pikatielle saakka vaan ajo Naantalin pikatielle tapahtuisi Pitkämäenkatua käyttäen.

Vaihtoehtona 4 on Kähärin puistotien asemakaavavarauksesta luopuminen, jolloin Pitkämäenpuisto ja Kylänalustanpuisto säilyvät viheralueena. Tällöin jatkossa alueen asuntokaduilla tulee joko sopeutua kasvaviin liikennemääriin tai katkaista nykyiset asuntokadut laaja-alaisesti.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Turkulaisen ilmestyminen jää tauolle
  2. Tanssitunteja, jumppaa, teatteria – Turussa tapahtuu virtuaalisesti vaikka mitä, ja kaupungin tapahtumakalenteri kerää vinkkejä yhteen
  3. Lähikuvassa: Hissu Kytö on auttanut maahanmuuttajia Turussa pian 50 vuotta: "Skinheadeilta tuli tappouhkauksia ja sain luodin postiluukusta"
  4. Lähikuvassa: Kun kiekko lensi kaukalosta raitiovaunun katolle – legenda Timo Nummelin muistelee, millaisissa olosuhteissa pelattiin hänen lapsuudessa ja nuoruudessa
  5. Elossa 24 h -sarjassa esiintyvä turkulaislääkäri Kosti Koivisto-Kokko pelastaa vapaaehtoistyössään ihmisiä, jotka palaavat heti takaisin sotaan – "Huono muisti" suojelee työssä uupumiselta
  6. Jaanan poika ei koskaan palannut laivareissulta – Nikun katoaminen on yhä täysi mysteeri
  7. "Oli tosi kova paikka, kun tajusin, että lapsia ei tule muita kuin Pasi" – Kotimäen tilaa pyörittävälle Taikku Nurmelle tärkeintä elämässä on perhe, mutta jokaista päivää tahdittavat hevoset
  8. Burn out pysäytti nuoren Michaelan: "Kotona vain tärisin ja itkin"
  9. Moniko pesee kädet kunnolla? Turkulainen kävi yleisessä vessassa katsomassa ja tulos yllätti lääkärin
  10. Arno Kasvi: Ruissalo ei kestä tällaista rumbaa, tarvitaan toinen silta ja kauriskannan harventamista
  11. Turussa karanteenia viettävän Karita Mattilan heippalappu "meluhäiriöstä" riemastutti Twitterissä – "Äiti laittoi äsken viestiä, että joku hänen entinen työkaverinsa haluu tulla mun luo kylään välillä 14–18", nauraa twiittaaja nyt
  12. Tässä on Turun ruuhkaisin kohta – Naantalin pikatien pätkä Köydenpunojankadun ja Vakka-Suomentien välillä pitää yhä ykköstilaa, katso muut ruuhkakertymäkadut
  13. Korona peruutti ay-väen ja vasemmistopuolueiden yhteisen vappujuhlan Turussa – luvassa koronavappu netissä
  14. Anu Pentikin näyttely siirtyy kesälle 2021 – Muutoksia Turun museokeskuksen näyttelyohjelmistossa
  15. "Suurin ja karanteeniystävällisin opiskelijatapahtuma" – Turun Wappuradio tulee taas

Näytä lisää