Täyssähköisen perheauton hinta on pudonnut jo 8000 euroa – näin suomalaisia nyt ohjataan autokaupoilla

Automyyjä Markus Moilanen esitteli Autotalo Lohjan pihassa olevaa sähköautojen latauspistettä. Hän latasi uutta Volkswagen eGolfia. Sari Mattila

Sari Mattila

Sähköautoissa alkaa olla valinnanvaraa niin mallin kuin hinnankin suhteen, sillä moni automerkki on jo joku tuonut tai juuri tuomassa oman sähköautonsa markkinoille.

– Autoalan tulevaisuutta ohjaa vahvasti EU-lainsäädäntö. EU on asettanut autonvalmistajille sitovan päästöraja-arvon vuodelle 2020: autonvalmistajan vuosittain valmistamien uusien autojen keskimääräisten päästöjen on oltava alle 95 g/km, kertoo Autotalo Lohja Oy:n toimitusjohtaja Jorma Mattinen

Vielä viime vuonna 2018 ensirekisteröityjen henkilöautojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt olivat noin 117,4 g/km. Vuosina 2008–2018 ne ovat vähentyneet 28 prosentilla.

Kun valinnanvara kasvaa, kuroutuu myös sähköauton hinta lähemmäksi vastaavaa bensiinikäyttöistä autoa.

– Täyssähköisen Volkswagen eGolfin hinta on nykyään 35 000 euroa ja bensakäyttöinen vähän alle 30 000 euroa. Ennen eGolfin lähtöhinta oli noin 43 000 euroa, mainitsee Mattinen.

Lohjanportin Auto Oy:n myyntipäällikkö Juha Keskinen kertoo, että Volvon ensimmäinen täyssähköauto on aivan vähän aikaa sitten julkistettu. Myyntiin se tulee ensi vuoden puolella hintaan 63 000 euroa.

– Täyssähköautojen lisäksi on olemassa ladattavia hybridiautoja ja kevythybridejä. Ladattavien hybridien osuus kaikista myymistämme Volvoista on jo noin 40 prosenttia, laskee Keskinen.

Myyntiä ovat hänen mukaansa vauhdittaneet muun muassa hinta, ajomukavuus ja pienemmät päästöt.

– Ladattavalla hybridillä voi käytännössä ajaa noin 30 kilometriä pelkästään sähkömoottorilla, selvittää Juha Keskinen.

Jos autoa tarvitsee vain esimerkiksi kohtuullisiin, noin 20 kilometrin työmatkoihin, ladattavalla hybridiautolla matkan voi taittaa hiilineutraalisti sähköllä.

Kevythybridiautoa ei tarvitse edes ladata, vaan se toimii polttomoottorin vieressä tarjoten autoon lisää vääntöä esimerkiksi kiihdytyksissä samalla kun se vähentää auton hiilidioksidipäästöjä.

Uusissa täyssähköautoissa toimintamatkat yhtä latausta kohden ovat nykyisin jo noin 400 kilometriä, isolla akulla hyvissä olosuhteissa jopa 600 kilometriä.

– Myös latauspisteiden määrä kasvaa jatkuvasti. Yksistään Keskolla on Citymarkettien pihoissa tällä hetkellä yli 60 latauspistettä. Me toimme liikkeemme pihaan latauspisteen elokuussa. Sähköautoilijat ovat löytäneet sen hyvin, kertoo Autotalo Lohjan Jorma Mattinen.

Kovilla pakkasilla toimintamatka lyhenee autosta riippuen keskimäärin noin neljänneksen.

Toyota ei ole vielä tuonut omaa täyssähköautoaan markkinoille.

– Sellainen on kyllä tulossa arviolta vuoden, parin sisään. Toyotan ei ole tarvinnut kiirehtiä, sillä jo nykyiset hybridimme saavuttavat tuon EU:n asettaman päästörajan alle 95 g/km, sanoo autotalon johtaja Niko Kähkönen Lohjan Autokeskuksesta.

Hybridiautoissa Toyota sen sijaan on jo kokenut konkari, sillä ensimmäinen laajamittaisesti sarjavalmistettu hybridiauto oli Toyota Prius, joka tuli markkinoille Japanissa vuonna 1997. Sen maailmanlaajuinen myynti alkoi vuonna 2001.

– Myymme uusista Toyotoista hybridinä jo yli 80 prosenttia, Kähkönen kertoo.

Toyotan hybridit kulkevat pelkästään sähköllä noin 2–3 kilometriä.

Muun matkan se voi käyttää sekä sähkö- että polttomoottoria suhteessa 70/30 tai esimerkiksi 50/50.

Hiilidioksidipäästöt

Uusien henkilöautojen hiilidioksidipäästöt olivat vuonna 2018 keskimäärin 117,4 g/km.

Vuosina 2008–2018 hiilidioksidipäästöt ovat vähentyneet noin 28 prosentilla.

Tavoite on, että Suomessa myytävien uusien henkilöautojen ominaispäästöt ovat ensi vuonna 2020 ovat lähellä EU:n asettamaa tavoitetta 95 g/km.

EU:n tavoite on autovalmistajakohtainen.

EU-parlamentin käsittelyssä on parhaillaan uudet henkilöautojen hiilidioksidipäästötavoitteet vuosille 2025 ja 2030.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Turkulaisen ilmestyminen jää tauolle
  2. Tanssitunteja, jumppaa, teatteria – Turussa tapahtuu virtuaalisesti vaikka mitä, ja kaupungin tapahtumakalenteri kerää vinkkejä yhteen
  3. Lähikuvassa: Hissu Kytö on auttanut maahanmuuttajia Turussa pian 50 vuotta: "Skinheadeilta tuli tappouhkauksia ja sain luodin postiluukusta"
  4. Lähikuvassa: Kun kiekko lensi kaukalosta raitiovaunun katolle – legenda Timo Nummelin muistelee, millaisissa olosuhteissa pelattiin hänen lapsuudessa ja nuoruudessa
  5. Elossa 24 h -sarjassa esiintyvä turkulaislääkäri Kosti Koivisto-Kokko pelastaa vapaaehtoistyössään ihmisiä, jotka palaavat heti takaisin sotaan – "Huono muisti" suojelee työssä uupumiselta
  6. Jaanan poika ei koskaan palannut laivareissulta – Nikun katoaminen on yhä täysi mysteeri
  7. "Oli tosi kova paikka, kun tajusin, että lapsia ei tule muita kuin Pasi" – Kotimäen tilaa pyörittävälle Taikku Nurmelle tärkeintä elämässä on perhe, mutta jokaista päivää tahdittavat hevoset
  8. Burn out pysäytti nuoren Michaelan: "Kotona vain tärisin ja itkin"
  9. Moniko pesee kädet kunnolla? Turkulainen kävi yleisessä vessassa katsomassa ja tulos yllätti lääkärin
  10. Arno Kasvi: Ruissalo ei kestä tällaista rumbaa, tarvitaan toinen silta ja kauriskannan harventamista
  11. Turussa karanteenia viettävän Karita Mattilan heippalappu "meluhäiriöstä" riemastutti Twitterissä – "Äiti laittoi äsken viestiä, että joku hänen entinen työkaverinsa haluu tulla mun luo kylään välillä 14–18", nauraa twiittaaja nyt
  12. Tässä on Turun ruuhkaisin kohta – Naantalin pikatien pätkä Köydenpunojankadun ja Vakka-Suomentien välillä pitää yhä ykköstilaa, katso muut ruuhkakertymäkadut
  13. Korona peruutti ay-väen ja vasemmistopuolueiden yhteisen vappujuhlan Turussa – luvassa koronavappu netissä
  14. Anu Pentikin näyttely siirtyy kesälle 2021 – Muutoksia Turun museokeskuksen näyttelyohjelmistossa
  15. "Suurin ja karanteeniystävällisin opiskelijatapahtuma" – Turun Wappuradio tulee taas

Näytä lisää