Onko tässä painonhallinnan salaisuus? Turkulainen painotohtori André Heikius: "Se on ihan ehdoton asia"

André Heikiuksen mukaan laihduttamisessa keskitytään helposti pelkkään ruokavalioon ja liikuntaan. Lehdistökuva

Tomi Kangasniemi

Lasten lihavuus on Suomessa kaksin- ja aikuisten kolminkertaistunut 40 vuodessa. Lihavuuteen on aina monia syitä, muistuttaa turkulainen painonhallintalääkäri André Heikius Heikius on juuri julkaissut aiheesta kirjan Painotohtori – Pudota painoa pysyvästi (Tammi).

– Moni ylipainoinen syyttää itseään huonosta itsekurista, mutta ylipainoon on myös geneettisiä syitä. Myös lapsuuden olosuhteet ja aikuisiän vaatimukset vaikuttavat. Taustalla voi olla elämäntilanteeseen liittyviä syitä. Kaikki energia menee työnantajalle tai perheelle tai on sairas omainen, jota hoitaa. Silloin painonhallinta on huomattavasti vaikeampaa, Heikius muistuttaa.

Mehiläinen NEO Painonhallintaklinikalla työskentelevä Heikius on työssään nähnyt paljon esimerkkejä siitä, mihin painonpudottaminen helposti tyssää.

– Tyypillisesti on valittu liian vaativia muutoskohteita omaan elämäntilanteeseen. Jos lopettaa tupakoinnin, ryhtyy liikkumaan paljon ja skarppaa vielä dieetissä, niin siinä on usein liikaa ja vaaditaan aikaa.

Toki ruokavalio ja liikunta ovat keskeisiä painonpudottamisessa. Heikiuksen mukaan ylipainoa on usein niillä, joilla on ylivirittynyt nälkä. Siksi kova treenaaminen voi johtaa siihen, että syödään vain entistä enemmän. Sitten voidaan ihmetellä, miksi paino vain nousee.

– Kun painoa on saatu pudotettua se 5–10 kiloa lähtöpainosta , silloin liikunnan merkitys kasvaa. Eikä kaikkien tarvitse ryhtyä juoksijaksi – kävely tai vaikka tanssikin käy.

Kun laihduttamisessa keskitytään helposti ruokaan ja liikkumiseen, unohtuu usein ehkä sittenkin se kaikkein tärkein asia - oman jaksamisen rajojen ymmärtäminen.

– Se on ihan ehdoton asia. Kamppailu ajasta on kovaa. Vanhemmat saattavat kuskata viimeisillä voimillaan lapsia harrastuksiin. Usein pitäisi puuttua potilaan ajan ja arjen hallintaan. Siksi käyn potilaiden kanssa arvokeskustelua. Haluan ymmärtää, mitkä asiat heille ovat tärkeitä ja miksi. Tärkeintä on jaksamiseen panostaminen. Kun nukkuu liian vähän, sen seurauksena syö helposti enemmän. Jos ei uupumiseen puututa, tulee painonhallinnastakin vaikeaa.

Heikius haluaa myös muistuttaa, että pienetkin askeleet vievät jo pitkälle. Iloisia asioita tapahtuu jo ennen painonpudotusta.

– Ruokavaliomuutokset ja liikunnan lisääminen auttavat heti, vaikka kestääkin hetken ennen kuin se näkyy puntarilla. Sitten kun muutos rupeaa näkymään vaa’alla, tapahtuu jo mittavia asioita: maksan rasvoittuminen vähenee jo muutaman kilon kohdalla. Kakkostyypin diabetesriski taas putoaa dramaattisesti 5–10 prosentin painonlaskulla. Painonpudotus myös keventää liikkumista ja vähentää masennusoireita, Heikius tiivistää.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Palvelut