Turkulainen Helena Riihitupa on monelle tuttu tarjoustavarataloketjun mainoksista – oikeassa elämässä hän vetää kasvuyritystä

Helena Riihitupa. Ville Mäkilä

Ville Mäkilä

Kun näkee nämä kasvot, täytyy ihan pysähtyä. Mistä ihmeestä ne ovat niin tutunnäköiset?

Sitten lamppu syttyy. Samat silmät katsovat asiakasta tarjoustavarataloketju Puuilon mainoksissa.

Kasvot kuuluvat turkulaiselle Helena Riihituvalle

Mainoskuvissa Riihitupa on paikallaan, mutta oikeassa elämässä ja etenkin liike-elämässä hänellä on vauhti päällä.

Riihituvan omaa nimeä kantavan yrityksen liikevaihto kasvoi viime vuonna yli 110 prosenttia, ja yritys aikoo kasvaa tulevaisuudessakin.

– Kyllähän sitä välillä on pakko oikeasti pysähtyä ihmettelemään, mitä vauhtia mennään. Pieni yrityshän tässä vielä ollaan, mutta pyritään vastaamaan kysyntään täydellä teholla.

Helena Riihitupa Oy välittää promoottoreita sekä juontajia tapahtumiin ympäri Suomen. Messuja tehdään myös Saksassa ja Ruotsissa.

– Kesän pisin projektimme oli tuttuun tapaan kuukauden mittaiset Asuntomessut, ja tänä vuonna ne järjestettiin Kouvolan Pioneeripuistossa. Kiitokseksi hyvin tehdystä työstä saimme Kouvolan kaupungilta sekä Osuuskunta Suomen Asuntomessuilta kunniakirjan, joka myönnettiin iloisesta ja positiivisesta asiakaspalvelusta sekä asiantuntevasta kohteen esittelystä. Tämä on meille suuri kunnianosoitus.

Helena Riihitupa kertoo, että hän on alusta alkaen halunnut antaa promoottoreille enemmän vastuuta ja kannustanut ylittämään odotukset.

– Halu tuntea asiakkaidemme toiminta ja huolellinen valmistautuminen ovat kantaneet pitkälle. Työskentely messuilla on harvoin pelkkää kahvin keittelyä ja esitteiden jakoa, vaan kontaktoimme aktiivisesti kävijöitä ja keräämme potentiaaliset liidit talteen.

Tapahtuma-alalla Riihitupa on toiminut vuodesta 2011, jolloin hän perusti oman toiminimen. Aluksi ajatus oli työllistyä vain itse, mutta tyytyväisiltä asiakasyrityksiltä tuli niin paljon yhteydenottoja, että apuvoimia tarvittiin.

Tänä vuonna Helena Riihitupa Oy tarjoaa toimeksiantoja lähes sadalle promoottorille.

Helenan sisko Henriikka Riihitupa on noussut yrityksen toiseksi keulahahmoksi. Hän hoitaa myyntiä, projektien suunnittelua sekä rekrytointeja.

– En missään nimessä sanoisi, että kyseessä on yhden naisen yritys. En olisi tässä ilman Henriikkaa ja muita meidän tiimimme osaavia, fiksuja ja tiedonnälkäisiä jäseniä.

Kilpailu tapahtuma-alalla on kovaa. Riihituvan mukaan parhaiten pärjää kun keskittyy omaan tekemiseensä ja luottaa omiin visioihin.

– Pyrin käyttämään voimavarat siihen, mikä on oikeasti tärkeää. Tyytyväinen asiakas on paras referenssi, mutta jatkuvasti on hyvä miettiä, mitä toiminnan osa-alueita voitaisiin kehittää entisestään.

Alalla on myös tärkeää osata valikoida, minkä tyyppisiä toimeksiantoja ottaa vastaan.

– Välillä täytyy myös uskaltaa kieltäytyä ja valikoida toimeksiannoista sellaiset, joiden uskoo olevan mielekkäitä, sopivan haastavia ja oman arvomaailmamme mukaisia.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Palvelut