Pääkirjoitus: Historia on Turun ykkösbrändi

Tomi Kangasniemi

Turku on julkaissut brändikäsikirjan, jossa esitellään Turun brändin kulmakivet. Ei ole sattumaa, että ensimmäisenä listauksessa mainitaan historiallisuus. Sitähän Turku pursuaa.

Arkeologiset kaivaukset Kauppatorilla ja Aboa Vetuksen korttelissa ovat valottaneet Turun tarinaa entistä tarkemmin. Sama pätee Casagranden kortteliin, jonka alla sijaitseva vanha hautausmaa osoittautui hiljattaisten löydösten perusteella vielä sata vuotta luultua vanhemmaksi.

Historia asetetaan nykyisin usein niin puheissa kuin teoissakin vastakkain nykyaikaisuuden kanssa. Vanhat rakennukset halutaan purkaa ja raitiotietä ei haluta, koska se nähdään kaikuna menneisyydestä.

Mutta kuten brändikirjassa hyvin muistutetaan, historia kertoo edelläkävijyydestä. Turun edelläkävijyys käy ilmi kaikesta siitä, missä Suomen vanhin kaupunki on liki 800-vuotisessa historiassaan ollut ensimmäinen. Kaikki eri lähteistä kootut ja nyt tiedossa olevat Suomen Turussa ensimmäisenä tapahtuneet asiasta löytyvät kaupungin verkkosivuilta.

Eikä mikään nytkään estä Turkua tekemästä uutta ja olemasta edelläkävijä. Silti historian merkitystä ei kannata unohtaa.

Jos miettii, mikä ihmisiä kiinnostaa, niin ei tarvitse mennä Tallinnaa tai Tukholmaa pidemmälle. Molemmissa kaupungeissa vanhakaupunki on se turistien ykköskohde.

Sitä Turustakin tullaan hakemaan - elämyksiä ja tarinoita, joita kaupungin huikea historia tarjoaa. Historiallista museota siis odotellessa.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Palvelut