Joutuvatko veronmaksajat kustantamaan Logomon sillan viivästymisestä aiheutuvat kulut? – "Näin se tietenkin voi olla"

Logomon sillan rakennustyöt ovat pitkittyneet puutteellisten suunnitelmien takia. Teemu Nurmi / arkisto

Ville Mäkilä

Logomon kävelysillan valmistumista on lykätty jo kuusi kertaa. Nykyisen arvion mukaan sillan valmistumisajankohta on kesällä 2020.

Alun perin sillan piti valmistua jo joulukuussa 2018.

Turun kaupungin kaupunkirakentamisjohtaja Kimmo Suonpään mukaan suurin syy hankkeen viivästymiselle on se, että suunnitelmat eivät olleet valmiita rakennusurakan alkaessa.

Alkuperäisen aikataulun mukaan sillan suunnitelmien tuli olla valmiina siihen mennessä, kun rakennusurakoitsija on valittu.

– Näin ei tapahtunutkaan ja suunnitelmat eivät valmistuneet ajoissa. Sitten loppujen lopuksi rakenteen vaativuuden ja muiden asioiden johdosta suunnitelmien valmistuminen lykkääntyi ja lykkääntyi. Loppujen lopuksi meni 1,5 vuotta ennen kuin suunnitelmat saatiin valmiiksi.

Koska suunnitelmat eivät valmistuneet ajallaan, rakennushanketta alettiin tehdä puutteellisella suunnitelmalla. Koska suunnitelma on ollut puutteellinen, työmaalla on jouduttu odottamaan sitä, että suunnitelmat saadaan valmiiksi.

– Tässä on työmaa joutunut odottamaan sitä, että suunnitelmat on saatu laadittua valmiiksi.

Sillan valmiit suunnitelmat saatiin valmiiksi viime keväänä. Sen jälkeen Suonpään mukaan rakennushanke on päässyt etenemään. Nyt sillan on tarkoitus valmistua kesällä 2020.

Rakennushankkeen toistuva pitkittyminen on kasvattanut kustannuksia merkittävästi. Myös suunnitelmissa paljastuneet puutteet ovat kasvattaneet kustannuksia.

Hankkeen suunnitelmien edetessä ilmeni myös, että sillan rakenteisiin tarvitaan paljon enemmän terästä kuin alun perin oli arvioitu.

Myös se kasvattaa hankkeen kokonaiskustannuksia.

– Teräsmääriä on jouduttu kasvattamaan huomattavasti sen takia, että saadaan riittävät kantavuudet. Rakenteesta täytyy tulla riittävän luja, että se varmasti pysyy ripustustensa varassa.

Logomon sillan alkuperäinen hinta piti olla noin 5 miljoonaa euroa. Nyt hankkeen hinnaksi tulee noin 16 miljoonaa euroa.

Kuka lopulta ottaa vastuun nousseista kustannuksista?

– Neuvottelut ovat käynnissä suunnittelijan suuntaan. Meidän tavoitteena on se, että asioista pystytään sopimaan ja päästään lopulta sopuun.

Koska neuvottelut ovat kesken, Suonpää ei halua tässä vaiheessa kommentoida asiaa sen tarkemmin.

Voiko käydä niin, että veronmaksajat joutuvat maksumiehiksi?

– Näin se tietenkin voi olla, mutta sitä pyritään kaikin keinoin välttämään, Suonpää vastaa.

Kommentoi

Palvelut