Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Kaikki pankit eivät luovu tunnuslukukortista Kelan palveluihin tunnistauduttaessa – "Muutokset kannattaa tarkistaa oman pankin verkkosivuilta"

Joidenkin pankkien asiakkaat voivat jatkossakin käyttää Kelan palveluihin tunnistauduttaessa perinteistä tunnuslukukorttia, Kela kertoo tiedotteessaan. Vahva tunnistautuminen astuu voimaan pankkipalveluissa 14. syyskuuta alkaen.

Kela kertoi tiedotteessaan 22. elokuuta, että jatkossa pankkien tarjoamat paperiset tunnuslukutaulukot eivät enää riittäisi tunnistautumisen välineeksi Omakannassa ja Kelan verkkopalveluissa. Nyt Kela kertoo korjatussa tiedotteessaan, ettävain Nordea ja Danske Bank ovat ilmoittaneet luopuvansa perinteisistä tunnuslukutaulukoista kokonaan, myös suomi.fi-tunnistuksessa.

Muiden pankkien asiakkaat voivat Kelan saamien tietojen mukaan jatkaa tunnuslukutaulukkojen käyttöä suomi.fi-tunnistuksessa. Esimerkiksi OP:n asiakkaat voivat 14. syyskuuta jälkeen edelleen tunnistautua julkisiin palveluihin, esimerkiksi Kelan palveluihin, paperista avainlukulistaa sekä omaa käyttäjätunnusta ja salasanaa käyttämällä, OP:n viestinnästä kerrotaan.

Nordea ja Danske Bank ohjaavat asiakkaitaan ottamaan käyttöön puhelimeen asennettavan tunnuslukusovelluksen. Ne tarjoavat erillisen tunnuslukulaitteen niille käyttäjille, jotka eivät halua ottaa sovellusta käyttöönsä, Kelan tiedotteessa todetaan.

Syyskuussa voimaan astuvat muutokset johtuvat uudistetusta maksupalvelulaista, joka asettaa uusia vaatimuksia pankkien tarjoamille tunnistusmenetelmille. Jatkossa palveluihin tulee kirjautua menetelmällä, joka täyttää vahvan tunnistamisen määritelmän. Muutokset koskevat myös Kelan verkkoasiointipalvelua ja Omakantaa, joissa on käytössä suomi.fi-tunnistus.

– Jos pankkien tarjoamissa tunnistusmenetelmissä on ongelmia Kelan verkkoasiointipalveluun kirjautumisessa, asiakkaan kannattaa tarkistaa muutokset oman pankin verkkosivuilta tai olla yhteydessä omaan pankkiin. Kela ei voi auttaa näissä tilanteissa, Kela kertoo tiedotteessaan.

Kelan asiointipalveluun ja Omakantaan voi tunnistautua pankkitunnusten lisäksi varmennekortilla tai mobiilivarmenteella. Näihin tunnistustapoihin ei ole tulossa muutoksia, tiedotteessa todetaan.