Funikulaarin alku on ollut vaikea. Ensin kustannukset nousivat ja aikataulu venyi. Valmistumisen jälkeen funikulaari on kärsinyt toistuvista ongelmista.
Turun kaupungin projektijohtaja Janne Laine, miten projekti on mennyt noin niin kuin omasta mielestä?
– Eihän tämä ole täydellisesti mennyt, mutta en lähtisi vielä tyrmäämään koko hanketta. Ne viat, jotka on löydetty ja korjattu, eivät ole toistuneet, ja luotamme siihen, että laitteen toimintavarmuus saadaan paremmaksi. Uskon, että alueen asukkaat ja muut käyttäjät ovat ottaneet laitteen vastaan hyvillä mielin. Aina, kun funikulaari on ollut käytössä, käyttäjiä on ollut runsaasti.
Miksi funikulaari ei toiminut viime viikonloppuna?
– Ala-aseman toisen puolen liukuovessa havaittiin ongelma, jonka vuoksi ovi ei avautunut. Ongelmaa ei ehditty korjata perjantaina työajan puitteissa, vaan vian selvitys meni maanantaiaamuun. Oven lukituksessa oli pieni tekninen vika. Kyse oli hyvin pienestä osasta. Italiasta pyydetiin toimittamaan ylimääräisiä varaosia, jos osa vielä hajoaa.
Pitäisikö jokin taho saada vastuuseen funikulaarin ongelmista?
– Ei minun mielestäni tässä vaiheessa. Täytyy muistaa, että jo asemakaavaan merkittiin aikoinaan mahdollisuus toteuttaa funikulaari. Myöhemmin selvityksissä päädyttiin siihen, että funikulaari on paras tapa toteuttaa Kakolanmäen joukkoliikenne. Funikulaari on täysin uudenlainen hanke, jollaista ei ole toteutettu missään muualla Suomessa. Samat haasteet olisivat olleet joka paikassa.
Saavatko turkulaiset laitteistotoimittaja Leitneriltä jonkinlaista korvausta?
– Meidän on tarkoitus tehdä kooste ongelmista, joita on tullut vastaan, ja niistä aiheutuneista suorista kustannuksista. Niistä tullaan esittämään vaatimuksia laitteistotoimittajalle. Mutta vain suorista kustannuksista. Vahingonkorvauksia olisi vaikea määrittää.
Miten ihmeessä funikulaari toimii talvella?
– Tämä on otettu huomioon tarjouspyynnössä. Tarjouspyynnön ensimmäisellä sivulla lukee, millainen ilmasto Turussa on. Laitteistotoimittajalla on ollut tiedossa, minkälaiset vaatimukset meillä on. Yrityksen päätoimialahan on hiihtohissit.
– Moottori ja laitteisto sijoittuvat aseman sisälle puolilämpimään tilaan. Vain kabiini liikkuu ulkona. Kabiinissa on harjakset, jotka pitävät rataa puhtaana. Normaalille lumisateelle on kiskojen alla tilaa. Jos lunta tulee kerralla metri, silloin funikulaari on pois käytöstä, kunnes lumi saadaan poistettua. Niitä päiviä ei mahdu talveen monta, ja silloin seisoo jo muukin liikenne.