Oppositiopuolue kokoomuksen kansanedustajan Heikki Vestmanin laskelmien mukaan pääkaupunkiseudun teille kaavailtujen ruuhkamaksujen summa voi paikoin olla paljon suurempi kuin julkisuudessa on esitetty.
Julkisuudessa on puhuttu ruuhkamaksusta, joka olisi keskituloisen talouden autoilulla keskimäärin 700–800 euroa vuodessa. Vestmanin laskelmat ovat paikoin suuremmat.
– Kehä III:n ulkopuolelta Helsinkiin "pendelöivälle" ruuhkamaksu tietäisi jopa 130 euron lisälaskua kuukaudessa, Vestman sanoo.
Vestman perustaa laskelmansa pääkaupunkiseudun MAL-suunnitelmaan sisältyvään HSL:n selvitykseen
– Työpäiviin perustuva laskelma on keskimääräinen. Maksu osuu sekä palkansaajiin että niihin pienyrittäjiin, jotka tarvitsevat autoa työssään, hän sanoo.
Vestman on huolissaan kaavailtujen maksujen suuruusluokasta.
– Tässä on pelissä paitsi työssäkäyvien ihmisten rahat myös koko Uudenmaan elinvoima. On päivänselvää, että pääkaupunkiseudulla suunniteltu ruuhkamaksu olisi niin kova, että se vaikuttaisi alueen houkuttelevuuteen.
Hänen mukaansa ruuhkamaksun salliva laki tarkoittaa käytännössä, että ruuhkamaksu tullee myös Uudellemaalle.
Ruuhkamaksujen käyttöönoton mahdollistava laki on kirjattu Rinteen hallitusohjelmaan. Vestman toivoo, että hallitus perääntyy lain suunnittelusta.
– Kyseessä ei ole päästöihin kohdistuva haittavero, vaan uusi ahkeruuteen kohdistuva vero. Päästöjä voidaan vähentää ilman kohtuuttomia kustannuksia autolijoille, Vestman sanoo.