Mietitkö, mikä auto on ekologisin? Vastaus saattaa löytyä lannasta

Tomi Kangasniemi

Tieliikenteen osuus kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöistä ja energiankulutuksesta on yli 90 prosenttia. Nämä päästöt muodostuvat suurimmaksi osaksi fossiilisen bensiinin ja dieselin käytöstä. Ei siis ihme, että moni autoilija miettii, miten löytäisi mahdollisimman ekologisen kulkupelin.

Mutta helppoa vastausta kysymykseen ei ole.

– Lasken itseni asiantuntijaksi, mutta on se minullekin hankalaa, kiteyttää Teknologian tutkimuskeskus VTT:n erityisasiantuntija Nils-Olof Nylund

Ensimmäisenä monelle tulee vastauksena mieleen sähkö. Mutta vaikka auton vaatima sähkö tuotettaisiin luontoystävällisesti Pohjoismaissa, pitää laskelmissa huomioida myös auton koko elinkaari; valmistuskustannukset ja kierrätettävyys. Sähköautojen akkuja pitää jatkuvasti ladata, mikä lyhentää niiden käyttöikää.

– Eräs autovalmistaja laski, että jos autolla ajetaan 200 000 kilometriä, auton valmistuksesta ja kierrätyksestä aiheutuva jyvitetty CO2-päästö on polttomoottoriautolla 25 ja sähköautolla 50 grammaa kilometriä kohden. Vaikka auto toimisi siis vesisähköllä, pitää sillä ajaa ensin 2-3 vuotta ennen kuin valmistuksen lisäpäästöt kuitataan, Nylund toteaa.

Mutta bensa, diesel tai sähkö eivät ole ainoat vaihtoehdot. Myös kaasuautoja on saatavilla. Kaasujen päästötkin riippuvat siitä, ajetaanko maa- vai biokaasulla.

– Jos ajetaan maakaasulla, siitä ei ole ilmastolle juuri hyötyä verrattuna dieseliin. Maakaasu on fossiilinen polttoaine siinä missä bensiini ja dieselkin, Nylund muistuttaa.

Entäpä sitten biokaasu. Olisiko siinä paras vaihtoehto?

– Biokaasu on ympäristöystävällinen vaihtoehto, jota voidaan tuottaa erilaisista raaka-aineista. Lannasta tuotettuna biokaasu voi olla jopa hiilinielu, Nylund vastaa.Biokaasussa onkin monia plussia. Kaikki Suomessa tarjolla olevat kaasuautot ovat tietynlaisia hybridejä - eli niissä on myös bensasäiliö. Eli vaikka kaasun tankkausasemia on vielä rajallisesti, tien päälle ei jää, vaikka kaasu loppuisikin.

Sähköauto on kallis, mutta sen käyttö on edullista. Kaasuauto taas on hinnaltaan jo lähempänä bensakärryä. Biokaasu on polttoaineena edullista bensaan verrattuna - noin kaksi kolmannesta bensakuluista. Kaasuautoilijan on kuitenkin maksettava käyttövoimavero, joka on kaksinkertainen sähköautoon verrattuna. Tällä hetkellä kaasuautolla pitääkin siis huristella muutama vuosi ennen kuin lisäkulut bensa-autoon verrattuna kuittaantuvat.

Mutta millaisilla autoilla Suomessa sitten tulevaisuudessa ajellaan? Nylundin mukaan se on selvää, että sähköautojen tarjonta kasvaa räjähdysmäisesti. Kun akkutekniikka kehittyy ja yhdellä latauksella voi ajaa entistä pidemmän matkan, autoista tulee myös entistä ekologisempia. Myös autojen hankintahinta lähestyy väistämättä bensa-autoja.

Fossiilisten polttoaineiden veronkorotukset tulevat varmasti vaikuttamaan autoilijoiden tuleviin ostopäätöksiin. Myös sähköautojen verohelpotuksista käydään jälleen keskustelua. Nylund kuitenkin muistuttaa, että autojen hankinnan tukeminen ei välttämättä ole järkevää.

– Autojen tekninen kehitys on nopeaa. Ja jos hankintaa tuetaan, rahat menevät autojen valmistajille ulkomaille. Tuki latauspisteiden rakentamiseen voisi olla parempi vaihtoehto.

Autovalintaa pähkäillessä on myös hyvä muistaa, että autoilija voi tehdä ekologisia valintoja muillakin tavoilla kuin satsaamalla tietynlaiseen autoon. Kun Nylund ei itse löytänyt omiin tarpeisiinsa sopivaa sähkö- tai kaasuautoa, hän hankki pienipäästöisen kevythybriditekniikalla varustetun bensa-auton ja kompensoi päästöjään ostamalla osuuden hiilinieluna toimivaa ennallistettavaa suota.

Kuluissa iso vaihtelu

Kun halvimmillaan uuden bensa-auton saa alle 10 000 eurolla, maksaa halvin sähköauto Suomessa noin 26 000 euroa. Kaasuauto sijoittuu näiden väiin. Sen saa uutena 15 000 eurolla.

Käyttöön perustuvia veroja maksetaan vähiten sähköautosta, ja bensa-autoilijakin pääsee kaasuatoilijaa halvemmalla. Kaasuautoilijan on varaduttava maksamaan reilun satasen bensakuskia enemmän vuodessa.

Sähköautoilija pääsee halvimmalla myös ajokuluissa. Polttoaine maksaa vain pari euroa sadalla kilometrillä. Bensakoneella ajava maksaa kympin verran, ja kaasuautoilija noin kuusi euroa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Etusivulla nyt

  1. Turkulaisen ilmestyminen jää tauolle
  2. Tanssitunteja, jumppaa, teatteria – Turussa tapahtuu virtuaalisesti vaikka mitä, ja kaupungin tapahtumakalenteri kerää vinkkejä yhteen
  3. Lähikuvassa: Hissu Kytö on auttanut maahanmuuttajia Turussa pian 50 vuotta: "Skinheadeilta tuli tappouhkauksia ja sain luodin postiluukusta"
  4. Lähikuvassa: Kun kiekko lensi kaukalosta raitiovaunun katolle – legenda Timo Nummelin muistelee, millaisissa olosuhteissa pelattiin hänen lapsuudessa ja nuoruudessa
  5. Elossa 24 h -sarjassa esiintyvä turkulaislääkäri Kosti Koivisto-Kokko pelastaa vapaaehtoistyössään ihmisiä, jotka palaavat heti takaisin sotaan – "Huono muisti" suojelee työssä uupumiselta
  6. Jaanan poika ei koskaan palannut laivareissulta – Nikun katoaminen on yhä täysi mysteeri
  7. "Oli tosi kova paikka, kun tajusin, että lapsia ei tule muita kuin Pasi" – Kotimäen tilaa pyörittävälle Taikku Nurmelle tärkeintä elämässä on perhe, mutta jokaista päivää tahdittavat hevoset
  8. Burn out pysäytti nuoren Michaelan: "Kotona vain tärisin ja itkin"
  9. Moniko pesee kädet kunnolla? Turkulainen kävi yleisessä vessassa katsomassa ja tulos yllätti lääkärin
  10. Arno Kasvi: Ruissalo ei kestä tällaista rumbaa, tarvitaan toinen silta ja kauriskannan harventamista
  11. Turussa karanteenia viettävän Karita Mattilan heippalappu "meluhäiriöstä" riemastutti Twitterissä – "Äiti laittoi äsken viestiä, että joku hänen entinen työkaverinsa haluu tulla mun luo kylään välillä 14–18", nauraa twiittaaja nyt
  12. Tässä on Turun ruuhkaisin kohta – Naantalin pikatien pätkä Köydenpunojankadun ja Vakka-Suomentien välillä pitää yhä ykköstilaa, katso muut ruuhkakertymäkadut
  13. Korona peruutti ay-väen ja vasemmistopuolueiden yhteisen vappujuhlan Turussa – luvassa koronavappu netissä
  14. Anu Pentikin näyttely siirtyy kesälle 2021 – Muutoksia Turun museokeskuksen näyttelyohjelmistossa
  15. "Suurin ja karanteeniystävällisin opiskelijatapahtuma" – Turun Wappuradio tulee taas

Näytä lisää